eTap AXS ervaringen?
raar heh voor wie is dan dit product op de markt?
https://www.bike24.com/p2313764.html
degene die van hun mechanische 12s groep willen upgraden naar elektrisch.
of degene die nu 11 speed rijden, maar moeten naast de set ook nog: ketting cassette en misschien kettingbladen aanschaffen.
edit: plus body
de 11s etap upgrade kit is niet meer in de verkoop, losse delen duwen de prijs richting de 1300euro.
https://www.bike24.com/p2313764.html
degene die van hun mechanische 12s groep willen upgraden naar elektrisch.
of degene die nu 11 speed rijden, maar moeten naast de set ook nog: ketting cassette en misschien kettingbladen aanschaffen.
edit: plus body
de 11s etap upgrade kit is niet meer in de verkoop, losse delen duwen de prijs richting de 1300euro.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Dank voor het delen van ervaringen.
In januari als de winkel van Rose weer open gaat maar eens in het echt gaan kijken en voelen hoe de Reveal met Force is.
Met alles wat ik hier en elders op het web gelezen en bekeken heb, lijkt Force voor mij de eerste keuze.
In januari als de winkel van Rose weer open gaat maar eens in het echt gaan kijken en voelen hoe de Reveal met Force is.
Met alles wat ik hier en elders op het web gelezen en bekeken heb, lijkt Force voor mij de eerste keuze.
Nu 2000 km onderweg en nog geen slijtage. Ik denk 3000-4000 km.
Ik vervang zeer bijtijds om de tandwielen te sparen.
De Force ketting is tegenwoordig trouwens uitstekend betaalbaar (en gaat vermoedelijk ook langer mee dan de Red ketting, vgl. Record en Chorus ketting met ook als enige verschil de holle pinnen):
https://www.bike24.com/p2313609.html
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik was al geen fan van AXS met 1.001 nieuwe standaarden, maar DUB is vandaag in ieder geval deels door de mand gevallen (althans, de kwaliteit van het standaard SRAM lager).
Heb een Quarq uitgerust met DUB as in een BSA frame, maar het NDS lager is na welgeteld 1.518km/3 maanden al overleden. Toen ik hem open trok werd ook wel duidelijk waarom. Ook al had ik voor de MTB variant gekozen het lager is simpelweg te klein voor een goede afdichting. Er was vocht in gekomen en deze is gecorrodeerd. Op zich geen verrassing, behalve dat ik denk dat het gewoon een designfout is met zo'n matige afdichting.
30mm (met 6806 lagers) en Shimano (met 6805 lagers) blijven wat mij betreft dan toch superieur door het gebruik van industriestandaard lagers die een veelvoud beter zijn.
Nu maar even balen dat mijn vrijwel nieuwe as alweer deels ingesleten is en een Wheels MFG BSA DUB bottom bracket besteld. Daar zitten ten minste wel 6806 lagers in, al dan niet een aangepaste versie van Enduro met een 29mm binnenring. Die zijn daarnaast ook beter serviceable met dat je er nieuwe lagers in kunt persen i.p.v. met cup en al vervangt.
Heb een Quarq uitgerust met DUB as in een BSA frame, maar het NDS lager is na welgeteld 1.518km/3 maanden al overleden. Toen ik hem open trok werd ook wel duidelijk waarom. Ook al had ik voor de MTB variant gekozen het lager is simpelweg te klein voor een goede afdichting. Er was vocht in gekomen en deze is gecorrodeerd. Op zich geen verrassing, behalve dat ik denk dat het gewoon een designfout is met zo'n matige afdichting.
30mm (met 6806 lagers) en Shimano (met 6805 lagers) blijven wat mij betreft dan toch superieur door het gebruik van industriestandaard lagers die een veelvoud beter zijn.
Nu maar even balen dat mijn vrijwel nieuwe as alweer deels ingesleten is en een Wheels MFG BSA DUB bottom bracket besteld. Daar zitten ten minste wel 6806 lagers in, al dan niet een aangepaste versie van Enduro met een 29mm binnenring. Die zijn daarnaast ook beter serviceable met dat je er nieuwe lagers in kunt persen i.p.v. met cup en al vervangt.
Waarom niet gewoon een GXP as in een BSA frame? Het wordt zo wel een ontzettend dure hobby....en dat zijn zelfs niet alleen maar slijtonderdelen...
Ik had laatst weer een discussie over GXP met een hotemetoot op een Engels forum die bij hoog en bij laag volhield dat daar altijd spacers met preload bijhoren, maar mijn 2e hands GXP lagers houden het nu al 6 zomerseizoenen en pakweg 25000 km vol zonder spacers en preload en draaien als nieuw...
Nieuwe liggen al een jaar of 3 te verstoffen.
Ik had laatst weer een discussie over GXP met een hotemetoot op een Engels forum die bij hoog en bij laag volhield dat daar altijd spacers met preload bijhoren, maar mijn 2e hands GXP lagers houden het nu al 6 zomerseizoenen en pakweg 25000 km vol zonder spacers en preload en draaien als nieuw...
Nieuwe liggen al een jaar of 3 te verstoffen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dan heb je niet echt gemeten, maar een ja/nee kalibertje gebruikt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
In de zomer misschien. Mijn BSA GXP van Sram hielden het maar 3000 tot max 6000km uit. Dat was dan wel op mijn gravelbike en ik ben niet alleen een mooi weer rijder.Keezx schreef: ↑30 jan 2021 10:43 Waarom niet gewoon een GXP as in een BSA frame? Het wordt zo wel een ontzettend dure hobby....en dat zijn zelfs niet alleen maar slijtonderdelen...
Ik had laatst weer een discussie over GXP met een hotemetoot op een Engels forum die bij hoog en bij laag volhield dat daar altijd spacers met preload bijhoren, maar mijn 2e hands GXP lagers houden het nu al 6 zomerseizoenen en pakweg 25000 km vol zonder spacers en preload en draaien als nieuw...
Nieuwe liggen al een jaar of 3 te verstoffen.
Ik heb nu de Sram DUB. Ik was/ben benieuwd hoe lang deze het uithoudt anders stap ik snel over naar C Bear of Chris King.
o'7o
Da's nu net de verkeerde benadering IMO, gaat het stuk , koop dus duurdere spullen.
Je moet je afvragen, waarom gaat iets stuk?
Het zijn simpele cartridge lagertjes die , zolang er geen water of ergere prut bijkomt, het jaren volhouden, de mechanische belasting is echt niet hoog.
Vandaar ook de wisselende ervaringen met buitenboordlagers....
Beetje stug vet achter de afdichtringen en ineens gaat de levensduur met sprongen vooruit.
Waarom ging zo'n vierkant asje jaaaaren mee, het zijn echt geen bijzondere lagers.
Op de goeie plaats zit een rubber ring die alles buitenhoudt.
Mij Raleigh Nova stadsfiets heeft een trapas die op een paar flinke cartridge lagers draait, is zeker een 35 jaar oud en geen speling.
Daar zitten goed afsluitende hardrubber moffen over de asstompen die alles buitenhouden.
Fiets was ooit bestemd voor de UK markt met een klimaat dat alles aan een fiets voortijdig sloopt....
Je moet je afvragen, waarom gaat iets stuk?
Het zijn simpele cartridge lagertjes die , zolang er geen water of ergere prut bijkomt, het jaren volhouden, de mechanische belasting is echt niet hoog.
Vandaar ook de wisselende ervaringen met buitenboordlagers....
Beetje stug vet achter de afdichtringen en ineens gaat de levensduur met sprongen vooruit.
Waarom ging zo'n vierkant asje jaaaaren mee, het zijn echt geen bijzondere lagers.
Op de goeie plaats zit een rubber ring die alles buitenhoudt.
Mij Raleigh Nova stadsfiets heeft een trapas die op een paar flinke cartridge lagers draait, is zeker een 35 jaar oud en geen speling.
Daar zitten goed afsluitende hardrubber moffen over de asstompen die alles buitenhouden.
Fiets was ooit bestemd voor de UK markt met een klimaat dat alles aan een fiets voortijdig sloopt....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
De GXP as had ik hiervoor (ook zonder preload en spacers), maar vorig jaar een nieuwe powermeter gekocht. Met het oog op de toekomst en omdat de 30mm as in mijn Cervelo perfect bevalt, maar een gokje gewaagd met DUB. De reviews waren wel positief (waarvan nu wel duidelijk is dat deze ge$pon$erd zijn), maar duidelijk geen 'real world tests'.Keezx schreef: ↑30 jan 2021 10:43 Waarom niet gewoon een GXP as in een BSA frame? Het wordt zo wel een ontzettend dure hobby....en dat zijn zelfs niet alleen maar slijtonderdelen...
Ik had laatst weer een discussie over GXP met een hotemetoot op een Engels forum die bij hoog en bij laag volhield dat daar altijd spacers met preload bijhoren, maar mijn 2e hands GXP lagers houden het nu al 6 zomerseizoenen en pakweg 25000 km vol zonder spacers en preload en draaien als nieuw...
Nieuwe liggen al een jaar of 3 te verstoffen.
GXP had bij mij ook niet het eeuwig leven, maar een lager ging toch al snel zo'n 6.000-10.000km mee (ofwel een factor 4 tot 6 langer). Toegegeven, het is mijn winterfiets en die ziet ontzettend veel troep en nattigheid, maar 1.500km is ronduit belachelijk.
Conclusie: Getest en te licht bevonden. Had inderdaad beter bij GXP kunnen blijven, maar vorig crankstel is verkocht.
Verwacht wel dat de Wheels MF ietsjes beter presteert met grotere en beter afgedichte lagers. Hopelijk halen die wel gewoon de 10k en druk je daarna een fris setje lagers erin a €25,- en kan de fiets er oud mee worden. In mijn Cervelo zit ook een Hambini bottom bracket waar ik geen spijt van heb en nu gewoon de lokale lagerboer binnenstap voor kwaliteitslagers.