Re: Bryton Rider 750
Geplaatst: 29 jun 2023 14:38
Nou inmiddels eventjes verder na mijn overstap naar de Bryton rider 750SE en ik beloofd wat van mijn ervaringen te delen.
De 750SE verschilt op enkele punten van de gewone 750. Wat de SE wel heeft is een lichtsensor, langere batterijduur en offline navigatie/rerouten. Wat de 750SE dan weer niet heeft dat is WIFI. laatste was een beetje een teleurstelling omdat ik dat wel graag wilde. Maar heel eerlijk... niet echt gemist t.n.t.
De 750 SE wordt geleverd met alleen een eenvoudige mount voor op je stuur. prima want die gebruik ik op mijn MTB en op mijn Racert heb ik een outfront zoals in het linkje hierboven. Daar hangt een camera of lamp gewoon lekker stevig onder en ik vind het ook mooier. Dus die is besteld via Verweggistan en verwacht ik binnenkort. Een Bryton past wel in een Garmin mount, maar erg zeker zit het niet. Doe je dat wel? gebruik dan vooral het veiligheidskoordje. Overigens is ie er bij mij nog niet uit gekomen.
goed.. Het gebruik dan want daar gaat het om. om maar gelijk met de conclusie te beginnen.. ik ben zeker niet teleurgesteld! Mw de Poldertoerist vroeg zich vooraf af of ik wel kon wennen aan een ander apparaat omdat ik de Sigma in de omgang zo fijn vond. Maar ik heb nog geen moment aan de sigma teruggedacht.
Bryton adviseert om voor het eerste gebruik de computer 4 uur aan de stroom te hangen. Prima.. dat gedaan. tegelijkertijd de firmware een update gegeven (via Bluetooth wat wel betekent dat je je telefoon wakker moet houden) . Vervolgens Sensoren gekoppeld en dat was appeltje eitje. Via de Active App de sensors een naampje gegeven en klaar is Poldertoerist.
Nou ja, even drie fietsen instellen en toen ik toch zat een zwik kaarten verwijderd. Bryton zet er zo'n beetje de hele wereld op en aangezien ik mij nog niet in Taiwan of Nieuw Zeeland zie fietsen kon er wel wat ballast weg. Verder wat schermpjes geconfigureerd en daar lijken de mogelijkheden eindeloos. instellen kan op het toestel zelf of via de app en dat werkt gewoon allemaal helemaal prima. Vooral de grafische weergave van hartslag, cadans en snelheid vind ik heel fijn. huidige, gemiddelde en max staan dan bij elkaar waarbij de eerste twee in een ring zichtbaar zijn.
De notificaties van de telefoon heb ik even geprobeerd en toen ik wist dat het werkte heb ik het weer uitgezet. Op SMS na. SMSjes krijg ik niet zo vaak en mw de poldertoerist of dochters weten dat ze dat moeten gebruiken als ze me echt nodig hebben en ik ben fietsen.
De navigatie werkt (bijna) zoals verwacht. ong. 150 meter voor een afslag krijg je een melding. Maar ik hoorde geen piepje bij de route's die ik van Komoot had geïmporteerd. ik ben er nog niet achter of dat een instelling is. Ik had wel routeinfo via de app toegevoegd en zoals gezegd die verschijnt ook in beeld. Omdat ik tijdens het rijden van een route niet verder kon zoals gewenst besloot ik van de route af te wijken. De 750SE geeft dan wel aan dat je van de route af bent en gaat proberen je terug te leiden. Dit stukje route heeft op je kaart een andere kleur (blauw) het gaat snel genoeg, maar eerlijk is eerlijk de Hamerhead van mw Poldertoerist doet het sneller. Alleen wilde die ons over een pad sturen wat die naam niet eens mocht hebben en de Bryton had een andere omleidingsroute die wel gewoon te fietsen was. Toch puntjes voor de Bryton wat mij betreft.
klaar met fietsen pak ik de telefoon en dan krijg ik vrijwel gelijk de melding dat de route is gesynchroniseerd. een enkele keer kreeg ik de melding dat de Bryton nog bezig is. Dan moet je gewoon nog even geduld hebben. Dat heb ik niet dus vaak start ik dan weer een nieuwe route die ik gelijk verwijder. dat werkt ook
Sinds ik de Bryton rider 750SE heb (nu een dag of 11) heb ik 'm bijna dagelijks gebruikt en de batterij staat nu op 48% en daar wordt ik wel blij van.
Onlangs ook Livetrack geprobeer tijdens een woonwerkritje.
Op zich werkt dat wel, maar wat ik op het schermpje van de computer zie is dat de livetrack af en toe gestopt en gestart wordt. toevallig kreeg ik een berichtje binnen en dat was ook het moment dat de tracking weer ging lopen. Het lijkt dus alsof de Active app in sluimerstand gaat. Ik heb de instellingen nu aangepast van geoptimaliseerd naar altijd aan, dus ben benieuwd wat dat doet.
Volgens diverse site's zou je ook een intelligente crashdetectie moeten hebben. Deze is denk ik zo intelligent dat deze zich of heel goed kan verstoppen of zichzelf kan aanzetten, want ik kan 'm niet vinden. En ik heb ook niet zo'n behoefte om te vallen en te kijken of er iets is wat het dan gaat doen )
Dus resumé. Batterijduur Top, werking is stabiel en doet wat je mag verwachten van een fietscomputer niks meer niks minder, goed afleesbaar scherm, lichtsensor werkt goed, herkennen van de sensors gaat makkelijk. de App werkt in principe ook prima (het in slaap vallen kan ook mijn telefoon liggen) synchronisatie doet het in ieder geval prima en nooit problemen met het apparaat vinden. Als ik dan toch wat moet zeuren.. De graphics van de kaartjes zijn een beetje MSX2 maar ach..
Elektronisch schakelen doe ik niet aan want zowel mijn wegfiets (Racert) als MTB ( RocknRohler) zijn met Rohloff uitgerust dus dat kan ik niet testen en ook heb ik geen radar achterlicht. Maar mocht er iets zijn wat je graag wil weten.. vraag maar dan kijk ik of ik er iets mee kan.
De 750SE verschilt op enkele punten van de gewone 750. Wat de SE wel heeft is een lichtsensor, langere batterijduur en offline navigatie/rerouten. Wat de 750SE dan weer niet heeft dat is WIFI. laatste was een beetje een teleurstelling omdat ik dat wel graag wilde. Maar heel eerlijk... niet echt gemist t.n.t.
De 750 SE wordt geleverd met alleen een eenvoudige mount voor op je stuur. prima want die gebruik ik op mijn MTB en op mijn Racert heb ik een outfront zoals in het linkje hierboven. Daar hangt een camera of lamp gewoon lekker stevig onder en ik vind het ook mooier. Dus die is besteld via Verweggistan en verwacht ik binnenkort. Een Bryton past wel in een Garmin mount, maar erg zeker zit het niet. Doe je dat wel? gebruik dan vooral het veiligheidskoordje. Overigens is ie er bij mij nog niet uit gekomen.
goed.. Het gebruik dan want daar gaat het om. om maar gelijk met de conclusie te beginnen.. ik ben zeker niet teleurgesteld! Mw de Poldertoerist vroeg zich vooraf af of ik wel kon wennen aan een ander apparaat omdat ik de Sigma in de omgang zo fijn vond. Maar ik heb nog geen moment aan de sigma teruggedacht.
Bryton adviseert om voor het eerste gebruik de computer 4 uur aan de stroom te hangen. Prima.. dat gedaan. tegelijkertijd de firmware een update gegeven (via Bluetooth wat wel betekent dat je je telefoon wakker moet houden) . Vervolgens Sensoren gekoppeld en dat was appeltje eitje. Via de Active App de sensors een naampje gegeven en klaar is Poldertoerist.
Nou ja, even drie fietsen instellen en toen ik toch zat een zwik kaarten verwijderd. Bryton zet er zo'n beetje de hele wereld op en aangezien ik mij nog niet in Taiwan of Nieuw Zeeland zie fietsen kon er wel wat ballast weg. Verder wat schermpjes geconfigureerd en daar lijken de mogelijkheden eindeloos. instellen kan op het toestel zelf of via de app en dat werkt gewoon allemaal helemaal prima. Vooral de grafische weergave van hartslag, cadans en snelheid vind ik heel fijn. huidige, gemiddelde en max staan dan bij elkaar waarbij de eerste twee in een ring zichtbaar zijn.
De notificaties van de telefoon heb ik even geprobeerd en toen ik wist dat het werkte heb ik het weer uitgezet. Op SMS na. SMSjes krijg ik niet zo vaak en mw de poldertoerist of dochters weten dat ze dat moeten gebruiken als ze me echt nodig hebben en ik ben fietsen.
De navigatie werkt (bijna) zoals verwacht. ong. 150 meter voor een afslag krijg je een melding. Maar ik hoorde geen piepje bij de route's die ik van Komoot had geïmporteerd. ik ben er nog niet achter of dat een instelling is. Ik had wel routeinfo via de app toegevoegd en zoals gezegd die verschijnt ook in beeld. Omdat ik tijdens het rijden van een route niet verder kon zoals gewenst besloot ik van de route af te wijken. De 750SE geeft dan wel aan dat je van de route af bent en gaat proberen je terug te leiden. Dit stukje route heeft op je kaart een andere kleur (blauw) het gaat snel genoeg, maar eerlijk is eerlijk de Hamerhead van mw Poldertoerist doet het sneller. Alleen wilde die ons over een pad sturen wat die naam niet eens mocht hebben en de Bryton had een andere omleidingsroute die wel gewoon te fietsen was. Toch puntjes voor de Bryton wat mij betreft.
klaar met fietsen pak ik de telefoon en dan krijg ik vrijwel gelijk de melding dat de route is gesynchroniseerd. een enkele keer kreeg ik de melding dat de Bryton nog bezig is. Dan moet je gewoon nog even geduld hebben. Dat heb ik niet dus vaak start ik dan weer een nieuwe route die ik gelijk verwijder. dat werkt ook
Sinds ik de Bryton rider 750SE heb (nu een dag of 11) heb ik 'm bijna dagelijks gebruikt en de batterij staat nu op 48% en daar wordt ik wel blij van.
Onlangs ook Livetrack geprobeer tijdens een woonwerkritje.
Op zich werkt dat wel, maar wat ik op het schermpje van de computer zie is dat de livetrack af en toe gestopt en gestart wordt. toevallig kreeg ik een berichtje binnen en dat was ook het moment dat de tracking weer ging lopen. Het lijkt dus alsof de Active app in sluimerstand gaat. Ik heb de instellingen nu aangepast van geoptimaliseerd naar altijd aan, dus ben benieuwd wat dat doet.
Volgens diverse site's zou je ook een intelligente crashdetectie moeten hebben. Deze is denk ik zo intelligent dat deze zich of heel goed kan verstoppen of zichzelf kan aanzetten, want ik kan 'm niet vinden. En ik heb ook niet zo'n behoefte om te vallen en te kijken of er iets is wat het dan gaat doen )
Dus resumé. Batterijduur Top, werking is stabiel en doet wat je mag verwachten van een fietscomputer niks meer niks minder, goed afleesbaar scherm, lichtsensor werkt goed, herkennen van de sensors gaat makkelijk. de App werkt in principe ook prima (het in slaap vallen kan ook mijn telefoon liggen) synchronisatie doet het in ieder geval prima en nooit problemen met het apparaat vinden. Als ik dan toch wat moet zeuren.. De graphics van de kaartjes zijn een beetje MSX2 maar ach..
Elektronisch schakelen doe ik niet aan want zowel mijn wegfiets (Racert) als MTB ( RocknRohler) zijn met Rohloff uitgerust dus dat kan ik niet testen en ook heb ik geen radar achterlicht. Maar mocht er iets zijn wat je graag wil weten.. vraag maar dan kijk ik of ik er iets mee kan.