Probleem met nieuwe 6700 triple
Ik heb ook een 6700 triple groep. Was geleverd met met een CN-6701 ketting. Die is vervangen door een CN-6600. Perfect stil is hij niet, maar dit hoor ik eigenlijk vrijwel niet, meer last van de wind. Een echte ratel treed pas op bij een scheve kettinglijn. 39-11 maakt goed herrie, maar dat is bijna logisch, 39-12 ratelt een beetje, 39-13 gaat eigenlijk prima...
Maar ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met een KMC ketting, loopt hij dan perfect stil?
Is dit probleem eigenlijk op te lossen door het 39 blad van een dubbel erop te schroeven? (aangezien het probleem alleen op de 39 is) Dan heb je effectief wel geen triple meer omdat het 30-blad er niet meer op kan, maar dat blad heb ik toch maar een paar keer per jaar nodig...
Maar ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met een KMC ketting, loopt hij dan perfect stil?
Is dit probleem eigenlijk op te lossen door het 39 blad van een dubbel erop te schroeven? (aangezien het probleem alleen op de 39 is) Dan heb je effectief wel geen triple meer omdat het 30-blad er niet meer op kan, maar dat blad heb ik toch maar een paar keer per jaar nodig...
Aangezien ik nog een 'oud' blad had liggen ben ik even aan het proberen geslagen. Ik heb de 39 op het triple crankstel vervangen door de 42 van een 6500 groep. Dit is 9 speed, maar het zou moeten werken. Dit betekend wel dat de 30 niet gemonteerd kon worden, die zit namelijk aan de 39 bevestigd in de 6700 groep.
Dit leek in eerste instantie perfect te werken! De afstand tussen het midden en buitenblad werd iets groter. Hierdoor kon ik ook zonder problemen alle 10 de tanden schakelen zonder dat er bij het crankstel dingen gingen aanlopen. Dit loopt als een zonnetje! Echter... Als je de ketting dan op het buitenblad wil leggen, kom je in de problemen. De voor-derrie kan simpelweg niet overweg met 42 tanden op het middenblad helaas. Hij drukt dan tegen de 42 aan zodra je naar de 52 wil schakelen. Voor mij geeft dit een bevestiging dat het inderdaad aan het 39 middenblad ligt. Een 39 blad monteren van bijvoorbeeld TA zal het probleem oplossen. Dan heb je dus alleen wel ineens een dubbel ipv een triple! Ik vermoed dat een 39 blad van een dubbel ook gewoon gaat werken.
Even de oplossingen samenvatten uit dit hele topic:
- KMC ketting monteren, ik lees alleen verhalen over minder soepel schakelen met deze ketting, erg zonde...
- Stijghulpjes kleiner maken, lijkt echter het probleem niet geheel te verhelpen, een verbetering is wel haalbaar...
- Ander 39 blad monteren, dan heb je alleen geen 30 meer. Derrie moet wel zo af te stellen zijn dat hij slechts 2 bladen schakelt (niet getest)
Voordat ik ga vijlen aan stijghulpjes, dat ik eerst even een tijdje fietsen. Het probleem is bij mij helemaal niet heel erg, in mijn ogen is het niet geheel zoals het hoort, maar nog aanvaardbaar. Aangezien ik Nederland bijna niet uitkom, zou voor mij het ombouwen naar een dubbel met een ander 39 blad de beste optie zijn. Geen gezeur, en die 2 dagen dat ik wel bergen fiets, moet ik dan maar met herrie doen. (met een 39-28 moet ik in Limburg overigens ook wel overal boven komen).
Dit leek in eerste instantie perfect te werken! De afstand tussen het midden en buitenblad werd iets groter. Hierdoor kon ik ook zonder problemen alle 10 de tanden schakelen zonder dat er bij het crankstel dingen gingen aanlopen. Dit loopt als een zonnetje! Echter... Als je de ketting dan op het buitenblad wil leggen, kom je in de problemen. De voor-derrie kan simpelweg niet overweg met 42 tanden op het middenblad helaas. Hij drukt dan tegen de 42 aan zodra je naar de 52 wil schakelen. Voor mij geeft dit een bevestiging dat het inderdaad aan het 39 middenblad ligt. Een 39 blad monteren van bijvoorbeeld TA zal het probleem oplossen. Dan heb je dus alleen wel ineens een dubbel ipv een triple! Ik vermoed dat een 39 blad van een dubbel ook gewoon gaat werken.
Even de oplossingen samenvatten uit dit hele topic:
- KMC ketting monteren, ik lees alleen verhalen over minder soepel schakelen met deze ketting, erg zonde...
- Stijghulpjes kleiner maken, lijkt echter het probleem niet geheel te verhelpen, een verbetering is wel haalbaar...
- Ander 39 blad monteren, dan heb je alleen geen 30 meer. Derrie moet wel zo af te stellen zijn dat hij slechts 2 bladen schakelt (niet getest)
Voordat ik ga vijlen aan stijghulpjes, dat ik eerst even een tijdje fietsen. Het probleem is bij mij helemaal niet heel erg, in mijn ogen is het niet geheel zoals het hoort, maar nog aanvaardbaar. Aangezien ik Nederland bijna niet uitkom, zou voor mij het ombouwen naar een dubbel met een ander 39 blad de beste optie zijn. Geen gezeur, en die 2 dagen dat ik wel bergen fiets, moet ik dan maar met herrie doen. (met een 39-28 moet ik in Limburg overigens ook wel overal boven komen).
Met belangstelling lees ik deze thread, maar bij mij nieuwe Giant TCR 0 is mijn middenblad volkomen stil. Zowel met een 105 5600 ketting (i.c.m. 12-25 105 cassette) als met een KMC 10.93 ketting (i.c.m. 12-23 ultegra cassette). Echter het 52 blad maakt wel een constant "naaimachine geluid" waarvan ik aannam dat dat normaal is maar wat mijn middenblad en kleine blad niet doen (klopt dat?).
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50
Wat hielp niet? De stijghulpjes of een ander blad?jsparie schreef:Bij mijn schoonvader hielp dit helemaal niets. Betwijfel sterk of dit wel echt de oorzaak is.litespeed schreef:Het 'probleem' zit in de stijghulpjes van het middenblad. Of affrezen of een blad kopen van een ander merk.
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 21 nov 2011 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk dit zijn antwoorden waar we wat aan hebben, ga ze gelijk halen!eelcoz schreef:Oordopjes in doen is de oplossing.Tibor schreef:Hier nog iemand met het zelfde probleem, een 6700 triple groep en een CN-6600 ketting. Ik wordt gek van dat geratel, ga zo de fm bellen om hem na te laten kijken, fiets is een maand oud!
Ook ik heb dit probleem. Mijn FM heeft er inmiddels een andere ketting opgelegd, een CN-6701. Het geluid is minder maar het is er nog steeds. Mijn fiets is 2 maanden oud, hij rijdt als een zonnetje, schakelt als een tierelier maar dat geluidje hè... ik heb er inmiddels 1500 km mee gereden. Ik zit nu in de fase dat ik het even aankijk en hopelijk slijt alles op elkaar in, maar als het zo blijft dan kaart ik het weer aan bij mijn FM.