Pagina 9 van 15

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 07 dec 2021 08:50
door linkeballen
buddo schreef: 07 dec 2021 07:26 Inhoudelijk van mij geen reactie... maar je hebt nu zelf ervaring met Canyon en communicatie/flexibiliteit in bestelling en ook lijkt het alsof de fiets gewoon net niet helemaal lekker past / een vraagteken is. Toch lijkt het alsof dat nog steeds de fiets van je voorkeur is. Schiet mij maar lek...

BTW; op marktplaats zie ik regelmatig Krush met aero frames in matzwart. Incl. Di2 en carbon wielen binnen jouw budget. Maatvoering weet ik niet.
Ja klopt Krush zie ik ook voorbij komen! Ik hoor gemixte verhalen over dit merk!? wat zijn de ervaringen hier? Er wordt gebruikt gemaakt van open mold? allemaal vergelijkbaar met het spul op ali express, (wisselende kwaliteit dus?). Helaas is trouwens alleen de velgremfiets groot genoeg. Bij de disc versie heb ik een 15cm stuurpen nodig.

Trouwens, enkel het contact met de Canyon chat was een beetje vreemd (heb de tekst gekopieerd in dit topic). Die vent vergat blijkbaar ook dat de reach van het stuur, waardoor het wel past:D. Via de telefoon werd ik trouwens wel erg goed geholpen.

Maar nogmaals, ik ben niet getrouwd met Canyon en daarom sta ik nog open voor alternatieven. Alleen De Rosa is een serieuze optie op dit moment. De rest is allemaal minstens 1000 euro duurder met mindere afmontage, te klein of niet helemaal mijn smaak...

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 07 dec 2021 09:13
door jsparie
Canyon en open mold ? Wat een onzin. Het is een van de grotere fabrikanten van racefietsen die frames volgens specifieke eigen specificaties laat bouwen. Bij een van de grotere fabrikanten van carbon frames. Zoals zovele anderen ook. De levering en service zijn volgens mij nogal wisselend afhankelijk van hoe druk ze het hebben. Kwalitatief zou ik geen twijfels hebben.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 07 dec 2021 09:59
door Ernie C.
Ik weet niet of je het uiterlijk wat vindt maar dit lijkt mij goed te passen (net iets korter dan de aeroad):
https://link.marktplaats.nl/m1743104663 ... ialbuttons

Dit is een basisuitvoering, een 9.8 zal beter aansluiten bij jouw wensen maar je kunt in ieder geval zien en misschien ook uitproberen hoe een XXL uitpakt.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 07 dec 2021 10:09
door raven14
jsparie schreef: 07 dec 2021 09:13 Canyon en open mold ? Wat een onzin. Het is een van de grotere fabrikanten van racefietsen die frames volgens specifieke eigen specificaties laat bouwen. Bij een van de grotere fabrikanten van carbon frames. Zoals zovele anderen ook. De levering en service zijn volgens mij nogal wisselend afhankelijk van hoe druk ze het hebben. Kwalitatief zou ik geen twijfels hebben.
Het ging in bovenstaande niet over Canyon maar 'Krush'.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 07 dec 2021 12:23
door linkeballen
Ernie C. schreef: 07 dec 2021 09:59 Ik weet niet of je het uiterlijk wat vindt maar dit lijkt mij goed te passen (net iets korter dan de aeroad):
https://link.marktplaats.nl/m1743104663 ... ialbuttons

Dit is een basisuitvoering, een 9.8 zal beter aansluiten bij jouw wensen maar je kunt in ieder geval zien en misschien ook uitproberen hoe een XXL uitpakt.
Ja de 9.8 voor 6.199 is inderdaad een gaaf ding. Zie ook dat die 420mm reach heeft! Is alleen niet leverbaar en dus een smak duurder dan mn budget..

Re: Geometrie Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?

Geplaatst: 08 dec 2021 15:08
door linkeballen
TL@ schreef: 03 dec 2021 23:17 Omdat je je zadel altijd afstelt relatief naar het BB waardoor enkel de reach nog van belang is (voor de positie op de fiets, niet voor het rijgedrag)

Je gaat toch je zadel niet anders zetten om een andere reach te verkrijgen?
Toch zit ik nog wel met een prangende vraag hierover..

De zadelbuishoek van mijn Venge is namelijk 72.5 graden en de zadelpen heeft een 7mm setback.

De Aeroad heeft 73.5 graden en 0mm setback. Omdat 1 graden verschil gelijk staat aan 10mm bovenin betekent dit dat het zadel in de neutrale positie 17mm dichter bij de trapas (BB) zit bij de Aeroad. De Aeroad heeft dus iets meer een TT achtige positie, dus het zadel ver naar voren (zoals op mijn Ridley Dean met 77 seattube angle).

Betekent dit dan ook dat er een lange Reach (afstand BB tot center balhoofd) nodig is bij de Aeroad om niet een te lange stuurpen/ reach stuur nodig te moeten hebben? Als ik inderdaad meer een TT achtige positie heb en bij de Aeroad 17mm dichter bij de BB zit dan is die reach van 429 misschien niet eens zo'n probleem. Ik hoor het graag als het nergens op staat wat ik zeg :D

Venge
Afbeelding

Aeroad:
Afbeelding

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 08 dec 2021 15:55
door Kornuit
Volgens mij is dat hier ook al eerder benoemd, maar de setback wordt niet bepaald door het frame of zadelpen. Maar bepaald door de maten van je lichaam (bovenbenen, voeten etc). Het is niet zo dat als je een frame koopt met een andere zitbuishoek, je dan ook met een kortere of langere setback moet rijden. Die pas je aan door te schuiven met het zadel. Daarom kijk je ook naar de reach en stack.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 08 dec 2021 18:01
door linkeballen
Ah misschien was ik dan niet duidelijk. Had de setback niet moeten noemen. Ik wilde vooral weten of het klopt dat ik inderdaad een stuk dichter op de BB zit met die Aeroad

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 08 dec 2021 18:19
door chris80
Je komt inderdaad dichter op je BB te zitten. Dit kun je dan weer compenseren door je zadel wat naar achter te zetten zodat je weer dezelfde positie als dat je nu zit krijgt.

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 08 dec 2021 18:57
door TL@
Daarom dat je zadel naar voor en achter kan. Je zet je zadel dus altijd in dezelfde positie tov het BB. Als dat niet kan dan past de fiets niet.

Voor gewone, ronde, zadelpennen bestaan er daarom versies met verschillende setback (maar zelden voor niet ronde zadelpennen)

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 09 dec 2021 00:08
door linkeballen
chris80 schreef: 08 dec 2021 18:19 Je komt inderdaad dichter op je BB te zitten. Dit kun je dan weer compenseren door je zadel wat naar achter te zetten zodat je weer dezelfde positie als dat je nu zit krijgt.
Tja het is maar de vraag of de positie van mijn zadel ten opzichte van mijn BB nu wel ideaal is. En of ik die dus überhaupt wel 1 0p 1 moet kopiëren bij nieuwe fietsen. Ik heb (naast de setback ) mijn zadel bv iets naar achteren staan zodat het stuur iets dichterbij komt. Misschien moet ik juist wel voor een meer TT achtige positie gaan en mijn zadel helemaal niet naar achteren zetten bij de grotere hoek bv.


TL@ schreef: 08 dec 2021 18:57 Daarom dat je zadel naar voor en achter kan. Je zet je zadel dus altijd in dezelfde positie tov het BB. Als dat niet kan dan past de fiets niet.

Voor gewone, ronde, zadelpennen bestaan er daarom versies met verschillende setback (maar zelden voor niet ronde zadelpennen)
Ja precies. Op dit moment heb ik dus een ovale zadelpen. Deze kan wel omgedraaid worden zodat je +/- 14? mm naar voren komt te zitten. De as kun je namelijk bewegen / horizontaal zetten.

En vraag me vooral af wat dan de perfecte positie is van het zadel ten opzichte van de BB. Bij iedereen is dit uiteraard anders en een bike it zou dit eventueel uit kunnen wijzen.

Maar mensen die een fiets hebben met een vrij korte zitbuishoek (72graden bv) zouden dus in de regel het zadel verder naar voren moeten plaatsen. En bij fietsen met een hoek van bv 74 graden zou het zadel dan vaak helemaal naar achteren moeten doen.

Ik denk echter dat veel mensen (dit zie ik ook om me heen) gewoon voor een neutrale zadel-stand in het midden van de rails gaan (dus zoals de fabrikant het heeft bedoeld) en daar een mooie pen bij kiezen zodat ze makkelijk bij het stuur kunnen...

ook hierbij weer de vraag waarom is bij mij een meer TT achtige positie niet beter? Moet ik wel blindelings mn zadel naar achteren plaatsen bij een grotere zadelbuishoek?!

Re: Aeroad. Situatie 2021: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom? Ik sta open voor alternatieven!!

Geplaatst: 09 dec 2021 00:54
door Ernie C.
Het zadel is natuurlijk niet bedoeld om precies midden op de rails te staan. er zitten rails onder omdat iedereen het anders wil ;) .

Maar zoals hierboven wordt gesuggereerd, daar ben ik het niet (helemaal) mee eens. Bij het bepalen van de zadel setback zijn twee dingen van belang: gewichtsverdeling en de heuphoek. Dat laatste wordt bepaald door de afstanden tussen BB, zadel en de positie van de de shifters. Die driehoek wat naar voren kantelen voor een meer TT zit kan best werken en is eenvoudig te proberen door een langere stuurpen op je Venge te monteren en je zadel naar voren te schuiven en misschien een tikje omhoog. Daar heb je geen bikefit voor nodig. Kom je daardoor in de problemen met je gewichtsverdeling, dan merk je dat wel aan handen, polsen, nek of schouders en in extreme gevallen een verminderd stuurgedrag.
Nu kun je op de Aeroad het stuur niet lager zetten dan nu het geval is, dus verander je de heuphoek wel een beetje maar ook daar zal de praktijk uit moeten wijzen of dat hinderlijk is.

De setback als vast gegeven is niet meer van deze tijd. Het maakt iemand op de fiets zetten een stuk makkelijker omdat je je eigenlijk alleen nog druk hoeft te maken om de positie van het stuur maar zeker met de moderne aero en endurance fietsen is er genoeg reden om er vanaf te wijken.