wat is je ervaring met rijden in de bergen?superfcb schreef: ↑10 jan 2022 20:09 Dag fietsfanaten!
In juni rijd ik voor het eerst een granfondo (Sportful Dolomiti Race).
Wat raden jullie aan om te volgen om de inspanningen in te delen? Vooral focussen op de hartslag of op wattage? (Heb momenteel nog geen powermeter, maar als dat een meerwaarde is, wil ik het wel overwegen).
In de bergen wattage of hartslag volgen?
'korststondig extra vermogen', is voor de gemiddelde mens niet wat je doet tijdens het klimmen. Dat is eerder die inspanning zoeken die je lang kan volhouden...
Qua echte cols? 0,0walter- schreef: ↑26 jan 2022 11:09wat is je ervaring met rijden in de bergen?superfcb schreef: ↑10 jan 2022 20:09 Dag fietsfanaten!
In juni rijd ik voor het eerst een granfondo (Sportful Dolomiti Race).
Wat raden jullie aan om te volgen om de inspanningen in te delen? Vooral focussen op de hartslag of op wattage? (Heb momenteel nog geen powermeter, maar als dat een meerwaarde is, wil ik het wel overwegen).

Even een kickje,
Ik ga in augustus ook een cyclo rijden met 5000hm, 4 klimmen van 1000, 1000, 1500, 1500.
Ik klim nu vooral op gevoel en houd met een schuin oog wel een beeetje de wattagemeter in de gaten.
Mijn ftp is 250 w, ga binnenkort zelf nog even nieuwe ftp test doen.
Maar hoe weet ik nu op die lange klimmen welk wattage je dan het beste aan kan houden?
Staat zoiets online ergens, bv een % van je ftp?
Als je inspanningstest laat doen, vertellen ze je dit dan allemaal?
Ik ga in augustus ook een cyclo rijden met 5000hm, 4 klimmen van 1000, 1000, 1500, 1500.
Ik klim nu vooral op gevoel en houd met een schuin oog wel een beeetje de wattagemeter in de gaten.
Mijn ftp is 250 w, ga binnenkort zelf nog even nieuwe ftp test doen.
Maar hoe weet ik nu op die lange klimmen welk wattage je dan het beste aan kan houden?
Staat zoiets online ergens, bv een % van je ftp?
Als je inspanningstest laat doen, vertellen ze je dit dan allemaal?
Dat is echt iets wat je proefondervindelijk moet vaststellen. Als er onbekende factoren voor jezelf zijn: conservatief zijn.
Hoogte is een belangrijke factor, iedereen reageert er anders op. Ik kom bijlange na niet in de buurt van mijn vermogens op zeeniveau eens we hoger dan 1500m zitten bvb. Als je niet weet wat hoogte met je lijf doet -> conservatief zijn.
Algemene getraindheid (uren per week, uren threshold per week etc) is ook een factor. 2 fietsers kunnen wel allebei 300w FTP hebben, maar de ene kan dat 3x40min na elkaar leveren, terwijl een ander dat slechts 1x35min kan vasthouden. Ook daar zal je op ervaring moeten afgaan ofwel marge inbouwen.
Je kan met jouw gegevens op Bestbikesplit.com een 'ideale' simulatie doen van de indeling van je GF. Maar dat blijft toch allemaal maar heel theoretisch, ik zou er niet durven op afgaan.
Hoogte is een belangrijke factor, iedereen reageert er anders op. Ik kom bijlange na niet in de buurt van mijn vermogens op zeeniveau eens we hoger dan 1500m zitten bvb. Als je niet weet wat hoogte met je lijf doet -> conservatief zijn.
Algemene getraindheid (uren per week, uren threshold per week etc) is ook een factor. 2 fietsers kunnen wel allebei 300w FTP hebben, maar de ene kan dat 3x40min na elkaar leveren, terwijl een ander dat slechts 1x35min kan vasthouden. Ook daar zal je op ervaring moeten afgaan ofwel marge inbouwen.
Je kan met jouw gegevens op Bestbikesplit.com een 'ideale' simulatie doen van de indeling van je GF. Maar dat blijft toch allemaal maar heel theoretisch, ik zou er niet durven op afgaan.

Volgende oefening; rijd de tocht eerst eens met een veel te snelle start, beetje onder je ftp. Na een uurtje of 3 zal je helemaal leeg zijn. En dan rijd je nog een uurtje door. Wat je dat laatste uur nog kan trappen is je vetdrempel.
Ga daar niet ver over als je de 2de keer de tourtocht zonder problemen wil uitrijden en ga dan voluit op de laatste klim. Zo rijd een ronde renner iedere rit in een grote ronde. Alleen zit dan de vetdrempel een eindje boven wat de gemiddelde amateur als ftp heeft...
Ga daar niet ver over als je de 2de keer de tourtocht zonder problemen wil uitrijden en ga dan voluit op de laatste klim. Zo rijd een ronde renner iedere rit in een grote ronde. Alleen zit dan de vetdrempel een eindje boven wat de gemiddelde amateur als ftp heeft...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14318
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat ik iig deed is de eerste twee a drie uur op 80% ftp de klimmen op.
Voor mij werkte dat prima, daarna meer op gevoel.
Voor mij werkte dat prima, daarna meer op gevoel.