Merckx
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 22 dec 2011 15:49
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 22 dec 2011 15:49
Ik ben van m'n crux af en nu deze voor het veldrit seizoen ....
Zo, na 14 jaar eindelijk weer een nieuwe fiets....
Vorig jaar heb ik via marktplaats dit Merckx frame op de kop weten te tikken, daarna begon de zoektocht naar de onderdelen en afmontage. Vorige week alle onderdelen binnen gekregen en 's avonds beetje bij beetje opgebouwd. Dit weekend eindelijk klaar en zondag een kort eerste ritje. Ik ben er heel erg tevreden mee !!
Ik kom van een Giant TCR Composite uit 2002, afgemonteerd met Dura Ace 7800. In verhouding met deze Merckx is dat een heel iel frame, wat dat betreft past deze fiets veel beter bij mijn postuur Het schakelen van de 105 groep valt me mee, het gaat heel licht en soepel, al mis ik wel het directere gevoel van de 7800. Maar ik vind het zwart van de 105 groep juist heel goed bij de fiets passen, ik denk er wel over om de shifters een keer te upgraden naar de Dura Ace versie, voor het betere gevoel. Qua ergonomie van de shifters ben ik enorm tevreden, het ligt perfect in de hand, prettiger dan de DA 7800.
Wat me wel opviel is dat de montage van de voorderailleur heel anders is dan wat ik was gewend. Normaal schroef je de voorderailleur aan het frame, rek de kabel strak en klaar. Nu moest je na de montage van de voorderailleur eerst een schroefje uitdraaien tegen het frame om de voorderailleur te stellen zodat de buitenkant kooi precies boven het buitenblad valt. Daarna met een speciale tool kijken hoe de kabelloop is, en dan de converter van de voorderailleur daaraan aanpassen voordat je de kabel vastdraait. niet heel ingewikkeld, maar wel heel anders dan ik was gewend.
Afmontage:
Groep + pedalen: Shimano 105 5800
Wielen: Fulcrum Quattro LG CX met Vredestein Fortezza Senso all weather
Zadelpen + zadel: Deda superleggera + Bontrager Paradigm RL
Stuur + Stuurpen: Deda superzero + Deda RHM01 (wordt geupgrade naar Deda superzero stuur)
Fizik superlight stuurlint en Tacx deva bidonhouders.
Vorig jaar heb ik via marktplaats dit Merckx frame op de kop weten te tikken, daarna begon de zoektocht naar de onderdelen en afmontage. Vorige week alle onderdelen binnen gekregen en 's avonds beetje bij beetje opgebouwd. Dit weekend eindelijk klaar en zondag een kort eerste ritje. Ik ben er heel erg tevreden mee !!
Ik kom van een Giant TCR Composite uit 2002, afgemonteerd met Dura Ace 7800. In verhouding met deze Merckx is dat een heel iel frame, wat dat betreft past deze fiets veel beter bij mijn postuur Het schakelen van de 105 groep valt me mee, het gaat heel licht en soepel, al mis ik wel het directere gevoel van de 7800. Maar ik vind het zwart van de 105 groep juist heel goed bij de fiets passen, ik denk er wel over om de shifters een keer te upgraden naar de Dura Ace versie, voor het betere gevoel. Qua ergonomie van de shifters ben ik enorm tevreden, het ligt perfect in de hand, prettiger dan de DA 7800.
Wat me wel opviel is dat de montage van de voorderailleur heel anders is dan wat ik was gewend. Normaal schroef je de voorderailleur aan het frame, rek de kabel strak en klaar. Nu moest je na de montage van de voorderailleur eerst een schroefje uitdraaien tegen het frame om de voorderailleur te stellen zodat de buitenkant kooi precies boven het buitenblad valt. Daarna met een speciale tool kijken hoe de kabelloop is, en dan de converter van de voorderailleur daaraan aanpassen voordat je de kabel vastdraait. niet heel ingewikkeld, maar wel heel anders dan ik was gewend.
Afmontage:
Groep + pedalen: Shimano 105 5800
Wielen: Fulcrum Quattro LG CX met Vredestein Fortezza Senso all weather
Zadelpen + zadel: Deda superleggera + Bontrager Paradigm RL
Stuur + Stuurpen: Deda superzero + Deda RHM01 (wordt geupgrade naar Deda superzero stuur)
Fizik superlight stuurlint en Tacx deva bidonhouders.
Hallo mensen,
Ik ben al een tijd opzoek naar een goede eerste racefiets, kan geen knopen doorhakken en ben nu in het marktplaats -segment beland. Ik vind Merckx fietsen erg mooi en liep tijdens het zoeken tegen het volgende aan:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... nberichten
Heeft iemand ervaring met deze fiets? Hoe oud e.d.?
Wat zou het nog mogen kosten? Waar let ik op als ik tweedehands koop?
alvast bedankt!
Ik ben al een tijd opzoek naar een goede eerste racefiets, kan geen knopen doorhakken en ben nu in het marktplaats -segment beland. Ik vind Merckx fietsen erg mooi en liep tijdens het zoeken tegen het volgende aan:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... nberichten
Heeft iemand ervaring met deze fiets? Hoe oud e.d.?
Wat zou het nog mogen kosten? Waar let ik op als ik tweedehands koop?
alvast bedankt!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16464
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
1400 Euro is gewoon veel te veel.owjeej schreef:Hallo mensen,
Ik ben al een tijd opzoek naar een goede eerste racefiets, kan geen knopen doorhakken en ben nu in het marktplaats -segment beland. Ik vind Merckx fietsen erg mooi en liep tijdens het zoeken tegen het volgende aan:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... nberichten
Heeft iemand ervaring met deze fiets? Hoe oud e.d.?
Wat zou het nog mogen kosten? Waar let ik op als ik tweedehands koop?
alvast bedankt!
Ik zou eerder denken aan 900 Euro.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Sinds afgelopen weekend ben ik ook de eigenaar van een fiets van deze legendarische renner. In mijn studententijd heb ik de Koga van mijn vader geleend, om deze uiteraard niet terug te geven. Een mooi excuus voor hem om een nieuwe fiets aan te schaffen: Eddy Merckx Team Alu Sprint met een Campa Mirage 9 speed groep, Cinelli stuurtje en Ambrosio Balance semi hoge alu velgen. Hij heeft er 5 keer op gefietst, een stoeprandje aangetikt en daarna nooit meer aangeraakt...... Nu hij gaat verhuizen wilde hij weten of ik er iets mee kon. Ik zat er al op te wachten
De Ambrosio velgen gaan naar een ander projectje (Batavus Campion Intercycle uit 1982). De Merckx wordt mijn "tot 80km in de buurt tochtjes"-fiets, vandaar dat ik hem een update heb gegeven van wat ik nog heb liggen. De pedalen ga ik nog vervangen voor Look.
Mijn vader was misschien een centimetertje korter dan ik ben, en dit fietsje heeft een centimeter kortere stuurpen dan ik gewend ben, maar ik zit er toch zo'n 4,5 centimeter korter op dan ik normaal op een wegfiets zit (komt eerder bij mijn zit op de cyclocrosser). Misschien heeft hij destijds een maatje te klein besteld. Ik heb overigens een 'makkelijk' lichaam, dus verwacht dat de kortere zit geen problemen gaat opleveren.
Al met al een oud baasje weer een nieuw leven gegeven
De Ambrosio velgen gaan naar een ander projectje (Batavus Campion Intercycle uit 1982). De Merckx wordt mijn "tot 80km in de buurt tochtjes"-fiets, vandaar dat ik hem een update heb gegeven van wat ik nog heb liggen. De pedalen ga ik nog vervangen voor Look.
Mijn vader was misschien een centimetertje korter dan ik ben, en dit fietsje heeft een centimeter kortere stuurpen dan ik gewend ben, maar ik zit er toch zo'n 4,5 centimeter korter op dan ik normaal op een wegfiets zit (komt eerder bij mijn zit op de cyclocrosser). Misschien heeft hij destijds een maatje te klein besteld. Ik heb overigens een 'makkelijk' lichaam, dus verwacht dat de kortere zit geen problemen gaat opleveren.
Al met al een oud baasje weer een nieuw leven gegeven
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
strak ook. Is hij niet extreem zwaar de de dikke buizen of hebben ze het hierdoor wel heel dun kunnen houden?
Maak joe woar