Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jan 2016 17:13

53x11 schreef:
Jans schreef:@Bompa TCR Ik zou eerst de zomer de Franse bergen maar eens met je triple gaan doen. Kun je daarna nog beslissen of je wel zo nodig een compact wil. Of je moet van jezelf weten dat je een echte klimmer bent.
Omdat 30/25 (heeft BompaTCR nu) een kleine 1% lichter is dan 34/28 (lichtste verzet in de compact setup)? :?
Nee natuurlijk niet, maar omdat hij, zoals AF al gezegd heeft, nog een andere cassette kan gebruiken. Denk je echt dat ik om die 1% dat advies gegeven had?

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 29 jan 2016 18:33

Een compact oogt natuurlijk sexier dan een triple. Laat dat duidelijk zijn. De verhouding 50/34 i.c.m. 11-28 voor in de polder is een dramatische. Net als wat Rob74 al aangeeft een enorme gatenkaas. Dan heb je meer aan je triple in de huidige configuratie.
Ik rijd zelf met een 50/39 i.c.m. Een (10-speed) 12-25. Perfect voor in de polder. Dat heb jij nu al met je triple. Zonde van het geld om dat allemaal om te bouwen lijkt me naar een iets mooier ogend crankstel.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 29 jan 2016 22:17

Ik heb ook een triple en achter 12-25. Maar ik denk er serieus over na om mijn fiets om te bouwen of een kompleet andere te kopen. Eens kijken hoe mijn financiële situatie in het voorjaar is.
Ghost Nivolet 6LC

BompaTCR
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2016 12:37

BompaTCR 30 jan 2016 00:21

Dank voor jullie reacties!! Dat het beter oogt is inderdaad een van de redenen. Daar komt bij dat de shifter van voor deels is afgebroken, daar rij ik nu al een tijdje mee maar dat begint nu toch wel erg irritant te worden. Bladen gaan ook al geruime tijd mee en zowel groot- als middenblad zijn wel aan vervanging toe. Ik dacht dat dit wel een mooi moment zou zijn. Een nieuwe fiets is de komende tijd even niet haalbaar, vandaar deze (tussen)oplossing.

Over die gatenkaas had ik niet zo nagedacht. 11 is ook geen must, ik rij daar niet héél vaak mee. Met die 30/25 heb ik tot nu toe nooit problemen gehad. Moet daar wel bij zeggen dat het zwaarste dat ik heb gezien de Redoute was. Dat was pittig maar ik had toen niet het idee dat ik lichter wilde.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 30 jan 2016 08:23

Tsja, dan heb je voor €389,- een compleet nieuwe 105-5800 groepset (Mantel. Bakker s 2 tientjes goedkoper, maar daar zijn de ervaringen niet onverdeeld positief. Bij Mantel wel.)

Losse 105-5700 shifters zie ik (voor zover je ze nog kunt krijgen) staan voor €199,- Dan is een nieuwe groep het overwegen waard.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 30 jan 2016 09:00

Ik heb mijn CX laten verbouwen naar een triple. Geen seconde spijt van.

CX is voor mij multifunctioneel. Gaat het bos in, voor en najaar op de weg en mee op zomervakantie. In de zomer veel lang klim werk. Met een compact kom ik boven, geen probleem.

Ik vind het echter wel lekker om met 35 graden de keus te hebben om af te zien of lekker relaxed naar boven te rijden op een lagere snelheid. Dit gaat gemakkelijker met triple dan compact.
Twitter: @rbruijns

BompaTCR
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2016 12:37

BompaTCR 31 jan 2016 17:58

Wolfhound32 schreef:Tsja, dan heb je voor €389,- een compleet nieuwe 105-5800 groepset (Mantel. Bakker s 2 tientjes goedkoper, maar daar zijn de ervaringen niet onverdeeld positief. Bij Mantel wel.)

Losse 105-5700 shifters zie ik (voor zover je ze nog kunt krijgen) staan voor €199,- Dan is een nieuwe groep het overwegen waard.
Die nieuwe groep is het overwegen waard ja, zeker als de losse shifters niet meer los te krijgen zijn.

Zou een 28/12 casette een meer allround zijn?

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 31 jan 2016 18:45

Ik zou gaan voor een goede poldercassette (bijvoorbeeld de 12-25) en voor de keren dát je in de bergen rijdt een goedkope tiagra met 28 of zelfs 30 gebruiken.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 31 jan 2016 18:49

Foutje.....
Tiagra is natuurlijk 10-speed en de nieuwe 105 11-speed. Die vlieger gaat dus helaas niet meer op. Blijft natuurlijk wel een feit dat je beter een losse bergcasstte naast een goede poldercassette kan gebruiken.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

BompaTCR
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2016 12:37

BompaTCR 01 feb 2016 10:50

Dat had ik zelf nog niet bedacht. Slim!!! De 105 die ik nu heb heeft ook 10sp. Dus dan zou een 10sp tiagra wel een optie zijn toch?!

Dan denk ik dat dat 'm gaat worden!!! Dank voor jullie hulp :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 feb 2016 12:11

Wolfhound32 schreef:Foutje.....
Tiagra is natuurlijk 10-speed en de nieuwe 105 11-speed. Die vlieger gaat dus helaas niet meer op. Blijft natuurlijk wel een feit dat je beter een losse bergcasstte naast een goede poldercassette kan gebruiken.
+1: Het is zonde om in de polder met een cassette te rijden die niet mooi oploopt. Niets zo irritant als op een lange, vlakke weg nét niet het juiste verzet kunnen vinden omdat er een kransje mist. Dus: kies voor hier in NL een mooi oplopende cassette (bijvoorbeeld 12-25), en als je het lichtste verzet dat je nu kunt rijden niet licht genoeg vindt, dan vervang je deze in de bergen voor iets anders (heel eenvoudig klusje).

Als je overal optimaal met een compact wilt rijden, dan zul je af en toe moeten sleutelen. Als je daar geen zin in hebt, dan kies je een triple. (Persoonlijk hou ik niet van compromis oplossingen, maar wel van sleutelen, ik rij dus met een compact ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
bejail
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 04 jun 2012 21:04
Locatie: Krimpen aan de Lek

Gebruikersavatar bejail 01 feb 2016 18:48

Vraagje,
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe race fiets.
Nu heb ik daar dan de keuze in wat voor crankstel en cassette.
De meeste ritten die ik rij zijn hier in de polder.
Heel soms een keer Utrechtse heuvelrug of Posbank.
Met welke combinatie kom ik dan het beste uit.
Nu heb ik 52/39/30 met 12-25. Ik rij bijna altijd met 52, en soms met 39.

De keuze die ik nu heb is:
53/39
52/36
50/34

12-25
11-28
Laat maar weten.
Merida Scultura Endurance 4000

Plaats reactie