Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2014 11:57

wouterj schreef:
amclassic-fan schreef: Dat een renner meer energie krijgt van nieuw bloed of EPO wil zeker niet zeggen dat het de gezondheid bevordert. Die hematocriet waarde is niet zo maar gedaald. Met meer rode bloedcellen haal je de rem van het lichaam af wat er door vermoeidheid op gekomen is.
En waarom is een laag hematocriet bij vermoeide mensen gezonder dan een normaal hematocriet? Het feit dat een daling te verklaren is, wil niet zeggen dat het te prefereren is.
Het werkt er in ieder geval als een 'toerenbegrenzer'. Ik zeg niet dat een lage hematocriet bij vermoeidheid gezonder is, maar dat de boel kunstmatig omhoog halen misschien de gezondheid juist wel schaad (buiten de problemen van EPO en bloedtransfusies zelf om)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 08 mei 2014 15:20

scepticus schreef:Ik bedoel maar te zeggen: is het nemen van doping niet vooral een uiting van the augmented self?
Geen genoegen nemen met de grenzen die de natuur en je genenpakket je hebben opgelegd, maar kijken wat de medische wetenschap kan doen om je mooier, sterker, fitter, gezonder en blijer te maken? Net zoals ooglaseren, botox, anti-ageing kuren en drugs?
Tja, artsen moeten mensen 'beter' maken.
The wind is my friend

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 11 mei 2014 17:54

Nou ja, toch gerelateerd dus post ik het maar in dit topic.

Vanavond op SBS 6 21:25 Undercover in Nederland

Alberto Stegeman en zijn team duiken voor Undercover in Nederland in de schimmige wereld van epo, anabolen en illegale afslankpillen. Gesprekken met de handelaars brengen Alberto in hachelijke situaties.

Dan kom je waarschijnlijk niet met de meest integere en slimme Sjonnies in contact idd :mrgreen:
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 12 mei 2014 09:16

Ben geen kenner op dit gebied,
maar heb vorig jaar een docu gezien (kan link even niet vinden) waarin gesteld werd dat 3 weken lang een grote ronde rijden dusdanig slecht is voor je lichaam dat het nemen van epo werd aangeraden door de betreffende arts.
Het hematocriet van renners zou dusdanig ver zakken dat ze te maken krijgen met fysieke klachten gelijk aan nierfalen.

Vond ik toen geen vreemde redenatie. Jullie mening?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 mei 2014 10:48

Sja, als je hct zakt zal het tempo ook wel vanzelf zakken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 12 mei 2014 11:07

ThijsvdnBerg schreef:Ben geen kenner op dit gebied,
maar heb vorig jaar een docu gezien (kan link even niet vinden) waarin gesteld werd dat 3 weken lang een grote ronde rijden dusdanig slecht is voor je lichaam dat het nemen van epo werd aangeraden door de betreffende arts.
Het hematocriet van renners zou dusdanig ver zakken dat ze te maken krijgen met fysieke klachten gelijk aan nierfalen.

Vond ik toen geen vreemde redenatie. Jullie mening?
Berend Nikkels?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 mei 2014 11:21

Tja als media geile uit de bocht gevlogen huisarts moet je wat...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 12 mei 2014 11:24

mrcoffee schreef:
ThijsvdnBerg schreef:Ben geen kenner op dit gebied,
maar heb vorig jaar een docu gezien (kan link even niet vinden) waarin gesteld werd dat 3 weken lang een grote ronde rijden dusdanig slecht is voor je lichaam dat het nemen van epo werd aangeraden door de betreffende arts.
Het hematocriet van renners zou dusdanig ver zakken dat ze te maken krijgen met fysieke klachten gelijk aan nierfalen.

Vond ik toen geen vreemde redenatie. Jullie mening?
Berend Nikkels?
Gevonden: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1105040.
Weet niet of het in deel 1 of 2 zit.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 12 mei 2014 11:44

ThijsvdnBerg schreef:Ben geen kenner op dit gebied,
maar heb vorig jaar een docu gezien (kan link even niet vinden) waarin gesteld werd dat 3 weken lang een grote ronde rijden dusdanig slecht is voor je lichaam dat het nemen van epo werd aangeraden door de betreffende arts.
Het hematocriet van renners zou dusdanig ver zakken dat ze te maken krijgen met fysieke klachten gelijk aan nierfalen.

Vond ik toen geen vreemde redenatie. Jullie mening?
Het is duidelijk dat er tijdens een grote ronde te weinig hersteltijd is, dus de fysieke conditie gaat achteruit. Maar ik heb nooit gehoord dat er lange termijn schade ontstaat.

Bovendien klopt het verhaal ook niet, omdat een laag hematocriet slechts 1 symptoom is van nierfalen en de minst ernstige. Mensen met nierfalen gaan niet dood aan een lage bloeddruk, maar door dat gifstoffen niet uit hun bloed worden gefilterd. EPO helpt daar helemaal niet voor. Mensen met nierfalen krijgen dialyse als hoofdbehandeling, EPO is hoogstens extra.

Dus:
- Of de arts overdrijft schromelijk en er is slechts sprake van 1 symptoom van nierfalen. Dan praat hij dus poep om indruk te maken.
- Of alle symptomen van nierfalen zijn aanwezig en EPO-gebruik is onvoldoende om dit te compenseren. Dan moeten de renners dus aan de dialyse of uit koers genomen worden. Dus praat de arts poep als hij beweert dat EPO een goede behandeling is.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 mei 2014 13:04

amclassic-fan schreef:Tja als media geile uit de bocht gevlogen huisarts moet je wat...
Ik vraag me ook altijd af wat zijn motieven zijn voor zijn uitspraken in de media.

(Ik denk soms bijna: klandizie werven? :roll: )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 mei 2014 22:48

Zorro schreef:
Medicbiker schreef:door Medicbiker » 06 mei 2014 23:38 Ik wist niet dat er zoveel doktoren actief waren op dit forum.
Houd aub je mond als je er geen verstand van hebt ...
Post jij eens wat nuttigs dan ipv te flamen.
Ik heb verder geen respons gezien van je Medicbiker. Het was dus wel meer iets van een flame aangezien je kennis pretenteerde maar er verder niet op terug kwam. Foei! :mrgreen:
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 16 mei 2014 13:03

Leuk college van prof. dr. Adam Cohen: http://www.universiteitvannederland.nl/ ... am-fietsen
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie