Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

knutmo
Forum-lid

knutmo 25 jun 2014 22:00

Dat, of sta alle doping toe. Da's ook duidelijk.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 25 jun 2014 22:06

knutmo schreef:Dat, of sta alle doping toe. Da's ook duidelijk.
Dan gaan we weer doden vallen.
Geef het volk brood en spelen!
Afbeelding

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 25 jun 2014 22:06

daniel1975 schreef:@gerboon: hooikoorts is een bespreekgeval maar astma niet. Dan ben je gewoon niet geschikt als naturel topsporter.
Veel van die wielrenners hebben toch juist astma ten gevolge van het sporten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Exercise-i ... nstriction
Of dat beweren ze tenminste.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 25 jun 2014 22:09

Waarom niet objectiveren en een (of een aantal) onafhankelijke artsen de attesten laten verzorgen?
Afbeelding

knutmo
Forum-lid

knutmo 26 jun 2014 00:08

loos schreef:
knutmo schreef:Dat, of sta alle doping toe. Da's ook duidelijk.
Dan gaan we weer doden vallen.
Nou en? We vinden het toch ook goed dat mensen roken? Daar vallen veel en veel meer doden door.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 26 jun 2014 10:22

rob74 schreef:Hoe leuk ook bedacht, dit soort gradatie in strafmaten. Maar dat werkt niet. Dat geeft veel tel veel mogelijkheden voor gewiekste advocaten om iets te vinden om strafmaten te verlagen of kweit te pleiten. Ik ben voor een veel duidelijkere regel:
Verbied alle attesten!!!

Duidelijker dan dit kan niet. Het is ook een regel die niet verkeerd kan worden geinterprteerd of zo. Ook geen regel die onmogelijk gecontoleerd kan worden. Als je ziek bent, moet je in je kot blijven. Nooit meer dat gezeik over renners bij wie iets gevonden is maar wie dan weer achteraf daar een attest voor hebben. Het hoeft echt niet veel moeilijker te zijn.
Dan gaan er straks nog maar 2 of 3 renners per ploeg de Tour kunnen uitrijden en wordt het niet om aan te zien.

In mijn optiek is wielrennen een optimalisatie van vele factoren: training, materiaal maar ook de persoonlijke verzorging. We stellen grenzen aan het materiaal door hier regels over te maken. Kan ook prima met dopingregels gedaan worden. En volgensmij komen er maar weinig mensen onder een schorsing uit dus dat regels ontduiken vind ik niet echt realistisch. Als een Ulissi bijna 2x de maximaal toegestane hoeveelheid in zijn bloed heeft, dan ben je gewoon hardstikke fout bezig.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 26 jun 2014 15:01

sjoerdth schreef:
daniel1975 schreef:@gerboon: hooikoorts is een bespreekgeval maar astma niet. Dan ben je gewoon niet geschikt als naturel topsporter.
Veel van die wielrenners hebben toch juist astma ten gevolge van het sporten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Exercise-i ... nstriction
Of dat beweren ze tenminste.
Zoals ook heel duidelijk in de tweede regel staat: "Inspanning veroorzaakt geen astma, maar kan wel een trigger zijn". Dus je hebt dan astma die alleen tot uiting komt tijdens (extreme) inspanning, zoals het bij anderen alleen tot uiting komt als de wilgen bloeien.

Ik begrijp Daniel's sentiment wel dat je gezond moet zijn om te winnen, maar toch... een team als Novo Nordisk, met alleen rijders met diabetes is een grote inspirator voor veel patienten. Dat is ook wel wat waard. De rijders zijn dus afhankelijk van insuline (= ook doping, maar voor hen van levensbelang), maar ik zie daar zelf geen probleem in. Zij hebben trouwens ambities om in 2017 met de Tour mee te doen.

elefantino
Forum-lid

elefantino 26 jun 2014 15:28

Ik heb van nature een zeer laag hematocrietgehalte. Omdat ik op een natuurlijke manier niet in staat ben deel te nemen aan de Tour, gebruik ik EPO zodat dat wel mogelijk is.

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 26 jun 2014 16:40

oeps en weer een monument, nu van Moorsel
http://www.theouterline.com/perspective ... hompson-5/
Allard

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 26 jun 2014 19:32

beren040 schreef:oeps en weer een monument, nu van Moorsel
http://www.theouterline.com/perspective ... hompson-5/
Want?
Omdat Thompson een vermoeden heeft?
Zo heb ik een vermoeden dat Lemond een groot verbruiker was maar ook daar zal niemand naar luisteren. ;) :mrgreen:

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jun 2014 16:52

http://www.nu.nl/sport/3814626/tinkoff- ... tour-.html

Flinke domper voor Contador (en de neutrale kijker)...
Campagnolo Ultra Dork

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 28 jun 2014 17:45

Tsss....UCI is ook lekker bezig. Ze laten dus van oktober tot mei niets van zich horen. Wat mij altijd verbaasd id dat nooit waarden naar buiten worden gebracht. Laat dan tevens weten waarom je dat oordeel van die twee onafhankelijke experts niet accepteert UCI.

Hoe kan het publiek nu een oordeel vormen? Wellicht zijn de waarden marginaal of juist niet maar wees transparant als je geloofwaardig wilt overkomen.

Dus de UCI is nu wederom Roomser dan de Paus en trekt de mening van twee onafhankelijke experts in twijfel. Tja, en niemand trekt de UCI in twijfel zo denkt de UCI zelf. Open je ogen UCI en zie alle kritiek en twijfel.

Uit de door ErnieC vermelde link:

'De 28-jarige Kreuziger kreeg vorig jaar al te horen dat de UCI verdachte bloedwaarden had gevonden. De Tsjech liet daarop zijn gegevens door twee onafhankelijke experts controleren. Zij zeiden beiden dat de bloedwaarden niet afwijkend waren en geen dopinggebruik verklaarden.

Sinds hij die bevindingen in oktober opstuurde, hoorde de Tsjech lang niets meer van de antidopingcommissie van de UCI. Eind mei lieten ze echter ineens horen de verklaringen van zijn experts niet te accepteren
.'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie