Tubes for Dummies
-
- Forum-lid
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 12 nov 2014 22:35
Tubes plakken voor luie dummies... heeft er iemand ervaring met een fatsoenlijk en goed adres in de regio Utrecht waar ik een aantal sets tubes zou kunnen laten plakken.
https://www.youtube.com/watch?v=uSY5X__Xnkw
Nog wat pro tips voor de tubeplakkers...
Nog wat pro tips voor de tubeplakkers...
-
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
- Locatie: Den helder
Gisteren, na lang wikken en wegen, een set 2e hands Zipp 303 tubewielen uit 2012 gekocht. Zagen er als nieuw uit al moest er wel een 11 speed body op met bijbehorende as, maar die had mijn FM op voorraad dus dat was zo gepiept. Er zater al twee Vittoria tubes (Corsa CX) op, hetzelfde type Vittoria banden dat om mijn Zipp 808 firecrest clinchers liggen. Jammer alleen dat er twee verschillende tubes op lagen, een met het oude rode lange ventiel en een met het nieuwe korte waarvan de kern verwijder kant worden. De ventielverlenger die op de laatste gemonteerd was was er een waar geen ventielkern in zat, kansloos om die om te pompen want dat ging gewoon niet. Tevens zat er een nieuwe Corsa CX bij van het nieuwe type met 40mm ventiel met verwijderbare kern.
Omdat dit me niet lekker zat heb ik gisteren de sprong in het diepe maar genomen en de tubes er afgehaald, er zat ook een hoogteslag in de tube die op het achterwiel lag. Dat laatste lag, bleek na het afhalen van de tube, aan de idiote hoeveelheid lijm die er onder zat. Ik schat dat er achterwiel 4 lagen lijm mee sleepte. Dus maar in de tuin gaan zitten met 1 liter wasbenzine en oude lappen. Het voorwiel was na een uur of anderhalf helemaal schoon, zo goed als nieuw. Het achterwiel ben ik vandaag de rest van de ochtend nog wel mee bezig, wat een hoerenklus, er zit veels te veel lijm op.
Het koste idioot veel moeite om de achtertube er af te krijgen en dat resulteerde dan ook in een joekel van een blaar op mijn linker duim, hoort er bij moet je maar denken, de charme van het tube onderhoud. Wat ik me wel besefte was dat een tube onderweg vervangen met deze hoeveelheid lijm een onbegonnen zaak was. Ik denk dat het verstandig was om er niet mee te gaan rijden, beter eerst maar even een gecontroleerd en goed voorbereid setje wielen maken.
Ik heb inmiddels op het interweb een pot lijm, 2 40mm ventiel verlengers en een extra Vittoria tube (Corsa CX) besteld zodat ik van de week aan de gang kan.
De nieuwe tube die ik bij de wielset kreeg (kocht) zit inmiddels op 10 bar voor te rekken op de brand spanking schone voorvelg, de rest van de ochtend maar besteden aan het schoonmaken van de achtervelg.
Er is geen beter manier om 1e pinksterdag door te brengen, op een stoel in de achtertuin, tot je nek in wasbenzine doordrenkte lappen terwijl je een wiel schoonmaakt.
Lest mij nog een vraag;
Is het verstandig wat Vittoria pitstop (dat roze spul) in de tube te doen voordat ik hem monteer? Wat ik wel vermoed is dat de tube dan niet zonder lucht kan komen te staan omdat anders de latex tube aan elkaar kan gaan plakken.Ik heb weinig ervaring met pittstop in een busje onder druk (die gele busjes) maar hoor er wisselende reacties over. Ervaring met latex in een band is voor mij niet nieuw, ik heb de banden van mijn mtb ook tubeless gemaakt en heb zelden of nooit lekke banden, tenzij het regent buiten, maar dan blijf ik binnen ...
Omdat dit me niet lekker zat heb ik gisteren de sprong in het diepe maar genomen en de tubes er afgehaald, er zat ook een hoogteslag in de tube die op het achterwiel lag. Dat laatste lag, bleek na het afhalen van de tube, aan de idiote hoeveelheid lijm die er onder zat. Ik schat dat er achterwiel 4 lagen lijm mee sleepte. Dus maar in de tuin gaan zitten met 1 liter wasbenzine en oude lappen. Het voorwiel was na een uur of anderhalf helemaal schoon, zo goed als nieuw. Het achterwiel ben ik vandaag de rest van de ochtend nog wel mee bezig, wat een hoerenklus, er zit veels te veel lijm op.
Het koste idioot veel moeite om de achtertube er af te krijgen en dat resulteerde dan ook in een joekel van een blaar op mijn linker duim, hoort er bij moet je maar denken, de charme van het tube onderhoud. Wat ik me wel besefte was dat een tube onderweg vervangen met deze hoeveelheid lijm een onbegonnen zaak was. Ik denk dat het verstandig was om er niet mee te gaan rijden, beter eerst maar even een gecontroleerd en goed voorbereid setje wielen maken.
Ik heb inmiddels op het interweb een pot lijm, 2 40mm ventiel verlengers en een extra Vittoria tube (Corsa CX) besteld zodat ik van de week aan de gang kan.
De nieuwe tube die ik bij de wielset kreeg (kocht) zit inmiddels op 10 bar voor te rekken op de brand spanking schone voorvelg, de rest van de ochtend maar besteden aan het schoonmaken van de achtervelg.
Er is geen beter manier om 1e pinksterdag door te brengen, op een stoel in de achtertuin, tot je nek in wasbenzine doordrenkte lappen terwijl je een wiel schoonmaakt.
Lest mij nog een vraag;
Is het verstandig wat Vittoria pitstop (dat roze spul) in de tube te doen voordat ik hem monteer? Wat ik wel vermoed is dat de tube dan niet zonder lucht kan komen te staan omdat anders de latex tube aan elkaar kan gaan plakken.Ik heb weinig ervaring met pittstop in een busje onder druk (die gele busjes) maar hoor er wisselende reacties over. Ervaring met latex in een band is voor mij niet nieuw, ik heb de banden van mijn mtb ook tubeless gemaakt en heb zelden of nooit lekke banden, tenzij het regent buiten, maar dan blijf ik binnen ...
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Is hier nog iets mee te beginnen of kan die in de vuilnisbak?
Als zoiets nog te lijmen is.. Welke lijm is dan een aanrader?
Beetje seconden lijm er onder en karren maar gaisdergerman.
@Martijn lampenolie samen met sticker verwijderaar en ruw keukensponsje om velg schoon te maken.
@Martijn lampenolie samen met sticker verwijderaar en ruw keukensponsje om velg schoon te maken.
Laatst gewijzigd door nijkie op 24 mei 2015 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
- Locatie: Den helder
nijkie schreef:Beetje seconden lijm er onder en karren maar gaidergerman.
@Martijn lampenolie samen met stickerverwijderaar en ruw keukensponsje om velg schoon te maken.
Ze zijn beide inmiddels helemaal schoon, nergens meer lijm te bekennen, zelfs het geultje in het velgbed is spik en span. Woensdag komen de spullen en dan gaan we beginnen met lijmen.
Iemand nog een reactie op de vraag of latex vloeistof in de tube verstandig is?
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.
Rene van het forum heeft er positieve ervaring mee,bij mij de latex biba opgevreten bij Dugast tube.
Laatst gewijzigd door nijkie op 24 mei 2015 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ik heb ervaring met TUFO extreme. Werkt nog steeds perfect - Vorig jaar juni een Veloflex extreme lek gereden ( gaatje ). toch nog 16 kilometer of zo naar huis kunnen karren. Thuis gekomen tube voorzien van 1/3 tot 1/2 van een busje TUFO extreme en wiel rondgedraaid. Wel eerst even ventiel kern verwijderen en terug plaatsen natuurlijk
Daarna tube weer oppompen en ik moet zeggen: Ik rij nog steeds met de tube rond - bijna een jaar later. En een Veloflex tube heeft een latex binnenband. Ik weet niet hoe andere merken lekvloeistof een latex biba op kunnen vreten natuurlijk !
LET WEL : ik heb het er NIET preventief ingedaan, en dat doe ik ook niet bij mijn andere tubes. Pas als ik lek rij gaat het er in.
En hoe vaak rij je nu lek ?? Ik heb in de afgelopen jaren slechts 1x een gaatje gereden ( en toch ca 15.000 - 20.000 op tubes gereden )
Nog iets : Ik heb op diverse forums / fora gelezen dat een oude tubelijm goed te verwijderen is door deze warm te maken het een haar föhn. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik ga dat zeker eens proberen als er een van mijn tubes aan vervanging toe is.
http://weightweenies.starbike.com/forum ... 3&t=130436
Daarna tube weer oppompen en ik moet zeggen: Ik rij nog steeds met de tube rond - bijna een jaar later. En een Veloflex tube heeft een latex binnenband. Ik weet niet hoe andere merken lekvloeistof een latex biba op kunnen vreten natuurlijk !
LET WEL : ik heb het er NIET preventief ingedaan, en dat doe ik ook niet bij mijn andere tubes. Pas als ik lek rij gaat het er in.
En hoe vaak rij je nu lek ?? Ik heb in de afgelopen jaren slechts 1x een gaatje gereden ( en toch ca 15.000 - 20.000 op tubes gereden )
Nog iets : Ik heb op diverse forums / fora gelezen dat een oude tubelijm goed te verwijderen is door deze warm te maken het een haar föhn. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik ga dat zeker eens proberen als er een van mijn tubes aan vervanging toe is.
http://weightweenies.starbike.com/forum ... 3&t=130436
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
- Locatie: Den helder
Ik had gisteren ook al een filmpje in die strekking zitten bekijken op youtube. Uiteindelijk maar besloten het gewoon af te maken met wasbenzine en stickerverwijderaar, de laatste werkt overigens uitstekend als je het met een kwastje aanbrengt even even laat intrekken. Je zag de lijm omhoogkomen en loslaten.
Zit nu nog even de dubben over hoe ver ik de lijm ga verdunnen met wasbenzine, ik wil namelijk de eerste twee lagen lijm mooi strak in dunne lagen van gelijke diktes. Ik denk dat 2 of 3 lagen mooi dun egaal opzetten beter werkt dan 2 lagen dik.
Ik heb hier een busje Vittoria Pitstop TNT EVO staan, op de verpakking word aangegeven dat het ook voor tubes gebruikt mag worden. Misschien gewoon maar eens proberen.
Zit nu nog even de dubben over hoe ver ik de lijm ga verdunnen met wasbenzine, ik wil namelijk de eerste twee lagen lijm mooi strak in dunne lagen van gelijke diktes. Ik denk dat 2 of 3 lagen mooi dun egaal opzetten beter werkt dan 2 lagen dik.
Ik heb hier een busje Vittoria Pitstop TNT EVO staan, op de verpakking word aangegeven dat het ook voor tubes gebruikt mag worden. Misschien gewoon maar eens proberen.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.
Niet verdunnen - je kan beter je lijm penseel iets in de verdunner dippen, en dan smeren. Zelf gebruik ik tubes Vittoria kit ipv een pot omdat dit handiger werkt.martijncervelo schreef: Zit nu nog even de dubben over hoe ver ik de lijm ga verdunnen met wasbenzine, ik wil namelijk de eerste twee lagen lijm mooi strak in dunne lagen van gelijke diktes. Ik denk dat 2 of 3 lagen mooi dun egaal opzetten beter werkt dan 2 lagen dik.
Ik heb hier een busje Vittoria Pitstop TNT EVO staan, op de verpakking word aangegeven dat het ook voor tubes gebruikt mag worden. Misschien gewoon maar eens proberen.
Vittoria pitstop ...en zeker niet preventief.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
- Locatie: Den helder
V.w.b. pitstop heb ik het niet over die kleine gele busjes die op druk staan, maar over dit spul:rene schreef:Niet verdunnen - je kan beter je lijm penseel iets in de verdunner dippen, en dan smeren. Zelf gebruik ik tubes Vittoria kit ipv een pot omdat dit handiger werkt.martijncervelo schreef: Zit nu nog even de dubben over hoe ver ik de lijm ga verdunnen met wasbenzine, ik wil namelijk de eerste twee lagen lijm mooi strak in dunne lagen van gelijke diktes. Ik denk dat 2 of 3 lagen mooi dun egaal opzetten beter werkt dan 2 lagen dik.
Ik heb hier een busje Vittoria Pitstop TNT EVO staan, op de verpakking word aangegeven dat het ook voor tubes gebruikt mag worden. Misschien gewoon maar eens proberen.
Vittoria pitstop ...en zeker niet preventief.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.
-
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
- Locatie: Den helder
Gelukt, ze liggen er om. Enige echte probleem was de banden er netjes recht en zonder hoogteslag op te krijgen, veel tijd heb je niet om het goed voor elkaar te krijgen. Morgen middag maar eens een rondje op rijden.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.