Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mart Smeets

stokie
Forum-lid

stokie 28 jun 2011 12:37

ophetkantje schreef:
stokie schreef:Waterreus zal wel graag fietsen kijken, maar hij snapt er de ballen van.
Daar vergis je jezelf.
Helemaal niet,

Zet er nou eens een insider naast. Waterreus zal best veel wielrennen kijken en een enorm liefhebber zijn, maar hij heeft nooit op niveau gekoerst en kan dus ook niet vertellen wat koersen inhoudt. De beste man is keeper geweest en moet dus gewoon lekker bij studio voetbal blijven zitten, maar niet ook aan een wielerprogramma deelnemen

arjenv
Forum-lid

arjenv 28 jun 2011 12:58

Zou wel mooi wezen als Wilfried de Jong de avondetappe over zou nemen, lijkt me een prima vervolger van de Mart.

Al ga ik um op een of andere manier toch missen..

bassieg15
Forum-lid

Gebruikersavatar bassieg15 28 jun 2011 13:08

Nou moet ik vertellen dat ik liever naar Nederland kijk dan naar de Belgen met de Tour. Die Belgen vertellen eigenlijk alleen maar wat je zelf ook ziet gebeuren op tv. Heer erg feitelijk verslag doen ze en daar heb je commentatoren niet echt voor nodig. Zal ook wel komen doordat die Belgische commentatoren niet echt op niveau gefietst hebben.

Ducrot daarentegen heeft vijf keer de Tour gereden en ook een etappe gewonnen. Die vertelt nu juist mooie verhalen die je niet zelf al ziet gebeuren op tv. Met andere woorden, die voegt tenminste wat toe aan de uitzending vind ik. In plaats van die Belgen die zo goed de feitjes kennen, maar ja die weet Herbert Dijkstra ook. Alleen moet hij ze even opzoeken. Of ik zoek ze zelf op, ook goed.

En die Smeets, die moet je beschouwen als een programmamaker. En niet als een wielercommentator. Programma's maken kan hij als de beste. Niet voor niets hebben de Belgen schaamteloos de avondetappe bijna volledig gekopieerd. Alleen net zonder goed op de details te letten, waardoor het nu weer net niks geworden is. De kracht van het programma zit toch wat artistiekere beelden dan de standaard sportbeelden en de mooie muziek. In ieder geval, voor velen is de Tour de France meer dan een gewone wielerwedstrijd. En dat vind ik bij die Belgen compleet onderbelicht. Wellicht omdat het voor de gemiddelde Belg niet meer is dan een gewone wielerwedstrijd.

Enfin, ik kijk dus veel liever naar de NOS.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 28 jun 2011 13:30

stokie schreef:Zet er nou eens een insider naast. Waterreus zal best veel wielrennen kijken en een enorm liefhebber zijn, maar hij heeft nooit op niveau gekoerst en kan dus ook niet vertellen wat koersen inhoudt. De beste man is keeper geweest en moet dus gewoon lekker bij studio voetbal blijven zitten, maar niet ook aan een wielerprogramma deelnemen
Daar vergis je jezelf nog steeds.
Om een goed analyst te zijn hoef je niet op hoog niveau gefietst te hebben. Ik denk dat Wuyts, Maesschalck en meerdere andere belgen dat regelmatig bewijzen. En als alleen (ex-)profs iets over wielrennen mogen zeggen kunnen we het forum vandaag nog opheffen. Verder is Waterreus in zijn jonge jaren zeer verdienstelijk hardfietser geweest. Zijn keuze was alleen een ander dan die van zijn fietsmaatje Frans Maassen. Verder heeft Waterreus ook na zijn jeugd nog regelmatig de fiets beklommen om zijn conditie op peil te houden.
Ach, ik zeg ook maar wat

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 28 jun 2011 13:34

bassieg15 schreef: Zal ook wel komen doordat die Belgische commentatoren niet echt op niveau gefietst hebben.

Ducrot daarentegen heeft vijf keer de Tour gereden en ook een etappe gewonnen.
Je moet toch een echt naar de "belg"luisteren, co-comentatoren Jose de Cauwer en Tom Steels bv. Daarvan mag Ducrot niet eens de schoenen strikken als het om palmares gaat.
Ach, ik zeg ook maar wat

stokie
Forum-lid

stokie 28 jun 2011 14:34

ophetkantje schreef:
stokie schreef:Zet er nou eens een insider naast. Waterreus zal best veel wielrennen kijken en een enorm liefhebber zijn, maar hij heeft nooit op niveau gekoerst en kan dus ook niet vertellen wat koersen inhoudt. De beste man is keeper geweest en moet dus gewoon lekker bij studio voetbal blijven zitten, maar niet ook aan een wielerprogramma deelnemen
Daar vergis je jezelf nog steeds.
Om een goed analyst te zijn hoef je niet op hoog niveau gefietst te hebben. Ik denk dat Wuyts, Maesschalck en meerdere andere belgen dat regelmatig bewijzen. En als alleen (ex-)profs iets over wielrennen mogen zeggen kunnen we het forum vandaag nog opheffen. Verder is Waterreus in zijn jonge jaren zeer verdienstelijk hardfietser geweest. Zijn keuze was alleen een ander dan die van zijn fietsmaatje Frans Maassen. Verder heeft Waterreus ook na zijn jeugd nog regelmatig de fiets beklommen om zijn conditie op peil te houden.
Je mag zeggen wat je wil, daar draait een democratie om.
Met Mart Smeets en en Waterreus zitten er dus 2 niet-wielrenners. Je wil toch iets over de koers weten? Extra inside information, nieuwsfeitjes, leuke wetenswaardigheden.... daar zit een vaste gast toch voor? Waterreus is een keeper met een passie voor wielrennen. Jij en ik zouden daar dus net zo goed kunnen gaan zitten??

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 28 jun 2011 15:01

Met die insteek (inside informatie uit het tourpeleton) kan ik je volgen. Ik zie de avondetappe meer als een programm als voetbalinside een beetje analyse en beleving zonder veel nieuwswaarde. Maar jouw insteek zou zeker leuk zijn, maar dan moet je denk ik iemand hebben die op dit moment echt nog deel uitmaakt van het peloton (al is het maar als bv ploegleider) en of je die tijdens de tour aan tafel kunt krijgen, ik weet het niet. Leuk zou het wel zijn. Misschien een van de huidige profs die is "thuisgelaten"voor de tour. Ken hun "praatkwaliteiten"niet, maar iemand als Kroon, of Kruiswijk zou ik daar wel eens willen zien.
Ach, ik zeg ook maar wat

klaasjenl
Forum-lid
Contact

klaasjenl 28 jun 2011 16:08

Blij dat Smeets ermee stopt. De man is een karikatuur van zichzelf geworden. Vroeger kon ik goed naar hem kijken, maar tegenwoordig is het enkel fylosofisch geleuter met een behoorlijk zelfingenomen houding en een gebrek aan ieder gevoel voor humor of zelfspot. Het zal wel ouderdom zijn, waardoor mensen vaak hun vervelende trekjes uitvergroten, maar met wielrennen heeft het nog maar weinig te maken.

Ik snap daarbij dat de Tour meer is dan droge sportverslaggeving en dat de Avondetappe gezelligheid en de sfeer van het bourgondische Frankrijk wil overbrengen, maar doe dat dan niet met een zuurpruim als smeets voor de camera.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 jun 2011 20:47

Ik vind de AvondEtappe een van de leukste programma's gedurende de zomerperiode.
Ik zal het MISSEN!!
Less is bore

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 jun 2011 21:16

daniel1975 schreef:Ik vind de AvondEtappe een van de leukste programma's gedurende de zomerperiode.
Ik zal het MISSEN!!
Kom op Daniel, dat kan cynischer :P

Zoiets als:
Ik vind het feit dat de avondetappe gaat verdwijnen echt een aderlating voor de Nederlands televisie en de wielren cultuur in het algemeen. In dit programma konden echt deskundige mensen me met hun visie aan de hand nemen en me een totaal nieuwe blik op wereld geven. Ik genoot elke avond en ik kon ademloos naar de prachtige vertelsels van de grote Mart luisteren. Ik heb veel bewondering voor Mart en zijn enorme vakmanschap en werklust om elke avond maar weer een goed programma in elkaar te steken. Er was altijd chemie tussen de gasten. Er gebeurde iets tijdens de avondetappe. Het was een gespreksonderwerp voor de volgende ochtend bij de koffie automaat. Iedereen had gekeken en iedereen wilde er zijn mening over geven. Het was stil op straat als Mart aan het woord was. Deze zomer zullen dus de laatste keren zijn. Dat maakt deze zomer dan toch weer extra speciaal.

Ik ga nu even het kwijl opruimen ;)
Live fast; die young. mijn blog

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 29 jun 2011 14:13

Ik zal Mart Smeets missen. Hij heeft een leuke vlotte babbel en s avonds bij die avond etappe vind ik grandioos. Veel commentatoren maken vergissingen en fouten maar je kan Mart Smeets niet verwijten ondeskundig te zijn. Hij loopt al heel wat jaartjes mee in de TdF verslaggeving en dan leer je heus wel iets van wielrennen.
Ik hoor andere verslaggevers ook vaak fouten maken en niet 1,2,3 iemand herkennen. Vergeet niet dat zij ook op een rottig monitortje zitten te kijken en vaak verbaas ik mij dat ze toch nog iemand herkennen aan zijn style of wijze van fietsen. Ik kijk ook wel naar de Belg of naar Eurosport. Ook daar worden fouten gemaakt en erger ik mij aan bepaalde dingen . Zit de verslaggever iets te vertellen over een streek, dorp of kerk maar vergeet commentaar te geven op een plotselinge jump van een renner. Kortom, waarom brandt men Mart Smeets zo vaak af? Afgunst of heeft men om een of andere manier de pest aan hem?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

elbrambo
Forum-lid

elbrambo 29 jun 2011 14:21

Ik mag er ook altijd graag naar kijken. Nog maar even extra van genieten dus...
Voor volgend jaar heb ik ook al een tip: Wilfried de Jong!
Als je alles onder controle hebt, ga je niet hard genoeg...

Plaats reactie