Pagina 82 van 277

Geplaatst: 14 dec 2008 21:50
door soffatti
Vandaag even bij Roseversand langs geweest en een offerte laten opstellen.
Netjes opgemeten en zo (1,88m lang, beenlengte 92cm). Daarbij uitgekomen op een 59cm frame plus 2 spacers bij balhoofd.
Nu heb ik de offerte mee gekregen en zit het nog even door te lezen. Mijn beenlengte is dus 92 cm gemeten met het apparaat wat ze daar hebben.
Ik weet niet precies of binnenbeenlengte en beenlengte gelijk zijn. Omdat ik bij het meten mijn vinger bovenop mijn heup moest plaatsen en dat punt werd dan gemeten.
Als beenlengte gelijk is aan binnenbeenlengte dan zou ik volgens geometrie tabel een 61cm frame moeten hebben.
De verkoper zei dat het 61cm pas in maart leverbaar is(!).
Ik twijfel nu even of ik door de verkoper niet op een te klein frame ben gezet.

Geplaatst: 14 dec 2008 22:08
door g2g
Mij is exact hetzelfde overkomen bij Rose. Kreeg een 59cm frame opgemeten terwijl ik beter zit op een 61. Volgende keer dat ik een fiets koop ga ik voort op mijn eigen ervaring en niet wat verkopers meten en zeggen.
Is het het aluminium-frame dat pas in maart leverbaar is voor maatje 61? of carbon?

Geplaatst: 14 dec 2008 22:12
door Joseba
fuck all these gun-toting hip gangster wannabes

Grappig dat je jezelf dan zo makkelijk laat verneuken.... :-)

Geplaatst: 14 dec 2008 22:18
door soffatti
@g2g: aluminium frame.
Josebã schreef:fuck all these gun-toting hip gangster wannabes

Grappig dat je jezelf dan zo makkelijk laat verneuken.... :-)


Wat heb ik aan deze reactie?

Ik heb niet zo veel ervaring met fietshouding,geometrie,etc maar leer daar wel steeds meer over. Van een verkoper mag je toch wel deskundigheid verwachten.
Wat ik me afvraag is hoe erg je het merkt als het frame te klein blijkt?
Als ik kijk naar de geometrie verschillen tussen 59 en 61cm frame dan is het verschil in bovenbuis 1cm, hoogte balhoofdbuis 1cm en zitbuislengte 2cm.

Geplaatst: 14 dec 2008 22:26
door dream-plus
[quote=SoffattiAls ik kijk naar de geometrie verschillen tussen 59 en 61cm frame dan is het verschil in bovenbuis 1cm, hoogte balhoofdbuis 1cm en zitbuislengte 2cm.
[/quote]

Als het verschil tussen een 59 en een 61 zo klein is, dan moet je het natuurlijk nooit accepteren dat je met 2 cm aan spacers gaat rijden. Of het moet je eerste fiets zijn, en in het begin niet te diep willen zitten.

Ze rekenen dus soms naar hun voorraad toe als ze iemand een fiets aanmeten.

Geplaatst: 14 dec 2008 22:27
door Joseba
Die reactie was niet voor jou dus je hebt er ook niet zoveel aan. Terug naar jouw onderwerp. Als ik 59 gemeten zou zou zijn dan zou ik ook rustig voor 59 gaan. Vind zelf bovenbuis belangrijker dan hoogte. Hoe zit het daar mee?

Geplaatst: 14 dec 2008 22:30
door amclassic-fan
Met 2 cm spacers is helemaal niets mis, eigenlijk is dat vrij ideaal.

De afweging tussen 59 en 61 hangt in deze vooral af hoe je op de fiets wilt zitten, sportief of comfortabeler (rechter op).

Geplaatst: 14 dec 2008 22:35
door Joseba
Amclassic-fan schreef:Met 2 cm spacers is helemaal niets mis, eigenlijk is dat vrij ideaal.

De afweging tussen 59 en 61 hangt in deze vooral af hoe je op de fiets wilt zitten, sportief of comfortabeler (rechter op).


Ik dacht dat die spacers redelijk NOT DONE waren.....

Geplaatst: 14 dec 2008 22:44
door amclassic-fan
Te veel spacers is not done, maar een conische spacer van 2 cm op je balhoofd ziet er absoluut niet idioot uit ofzo...

Geplaatst: 14 dec 2008 22:45
door seger
Te veel spacers bestaan niet. Iedereen moet het doen zoals ie zelf wil.

Geplaatst: 14 dec 2008 23:12
door amclassic-fan
Dat bestaat wel, want dat is gewoon gevaarlijk bij lichte voorvorken. De vorkpijpen worden niet ontworpen voor toerfietsers die op niet-passende fietsen rijden met 6 cm aan spacers. Met een licht gewicht zal dat wel los lopen, maar bij iemand van 90 kg zijn de risico's een stuk groter. Een afbrekende vorkpijp is geen lolletje kan ik je zeggen (eigen ervaring...)

Geplaatst: 14 dec 2008 23:33
door soffatti
Amclassic-fan schreef:Met 2 cm spacers is helemaal niets mis, eigenlijk is dat vrij ideaal.

De afweging tussen 59 en 61 hangt in deze vooral af hoe je op de fiets wilt zitten, sportief of comfortabeler (rechter op).


Ik wil er wedstrijden mee gaan fietsen en wil een sportieve zitpositie.