Pagina 82 van 1868

Geplaatst: 14 jul 2008 15:18
door sharkman113
Gewoon mijn "voorraad" lichtgewicht materiaal legen om te kijken wat mogelijk is. Wielen win ik minimaal 2-300 gram op en de remmen en crankstel ook nog eens aardig wat (kans dat ik hem zo houdt is klein)

Mocht je met een 120 mm (gok dat dit een 135 mm F119 is) willen expirimenteren dan kunnen we ruilen (heb er voldoende liggen)
Dat gevoel van "tever achter het bracket" zou weleens door de lengte van de zadelpen kunnen komen (deze steekt iets verder uit dan waarvoor dit frame ontworpen is)

Geplaatst: 14 jul 2008 16:30
door zazu
Sharkman 1 schreef:Mocht je met een 120 mm (gok dat dit een 135 mm F119 is) willen expirimenteren dan kunnen we ruilen (heb er voldoende liggen)
Dat gevoel van "tever achter het bracket" zou weleens door de lengte van de zadelpen kunnen komen (deze steekt iets verder uit dan waarvoor dit frame ontworpen is)
Ik moet je blijkbaar niet veel uitleggen, je slaat namelijk 2x de nagel op de kop.

- de pen dacht ik eens te switchen met een 120mm (zal voor na mijn vakantie zijn), ik laat je iets weten begin augustus (alvast bedankt voor het aanbod)

- de lengte van de zadelpen zorgt idd voor een verdere zit, vandaar mijn keuze voor een rechte zadelpen.

Geplaatst: 14 jul 2008 16:35
door perik
Sharkman 1 schreef:Dat gevoel van "tever achter het bracket" zou weleens door de lengte van de zadelpen kunnen komen (deze steekt iets verder uit dan waarvoor dit frame ontworpen is)


Deze opmerking heb ik al vaker van je gelezen. Dit klopt echter gewoon niet. Voor de terugstand van het zadel maakt het niks uit of je op een (te) klein frame met enorme zadelpen, of een groot frame met een korte zadelpen zit. De hoek van de zitbuis verandert immers niet, of niet wezenlijk, tussen de maten! Ook de lengte van de liggende achtervork is vrijwel altijd voor alle maten gelijk.

Geplaatst: 14 jul 2008 16:41
door zazu
perik schreef:
Sharkman 1 schreef:Dat gevoel van "tever achter het bracket" zou weleens door de lengte van de zadelpen kunnen komen (deze steekt iets verder uit dan waarvoor dit frame ontworpen is)


Deze opmerking heb ik al vaker van je gelezen. Dit klopt echter gewoon niet. Voor de terugstand van het zadel maakt het niks uit of je op een (te) klein frame met enorme zadelpen, of een groot frame met een korte zadelpen zit. De hoek van de zitbuis verandert immers niet, of niet wezenlijk, tussen de maten!
Dan zit het bij mij tussen de oren. Ik kan alleen vaststellen dat er een wezenlijk verschil is tussen de 2 zadelpennen. De rest van de configuratie is identiek gebleven. Met setback zat ik precies op een waterfiets en nu zit ik tenminste boven het bracket ipv erachter.

De hoek verandert niet maar de afstand wel degelijk. Noteer wel dat ik geen wiskundige ben, maar mij baseer op het gevoel en de gemeten afstand (feiten).

Geplaatst: 14 jul 2008 16:46
door perik
Ik bedoelde niet dat de setback van een zadelpen geen verschil maakt. Dat is uiteraard wel zo: een cm meer setback plaatst je zadel een cm meer naar achteren.

Ik doelde meer op Sharkman's uitstpraak dat een klein frame icm met een lange zadelpen op een of andere manier een andere zithouding zou opleveren dan een groot frame met een korte zadelpen, waarbij de zadelhoogte tov van het bracket gelijk blijft.

Geplaatst: 14 jul 2008 16:56
door zazu
perik schreef:Ik bedoelde niet dat de setback van een zadelpen geen verschil maakt. Dat is uiteraard wel zo: een cm meer setback plaatst je zadel een cm meer naar achteren.

Ik doelde meer op Sharkman's uitstpraak dat een klein frame icm met een lange zadelpen op een of andere manier een andere zithouding zou opleveren dan een groot frame met een korte zadelpen, waarbij de zadelhoogte tov van het bracket gelijk blijft.
Ik argumenteerde vooral op mijn persoonlijke situatie. Maar als ik dit doortrek tot een algemene conclusie dan stel ik toch vast dat je met een langere zadelpen verder naar achter zal zitten. Een grotere kader met een kortere zadelpen heeft toch een andere hoek?

Geplaatst: 14 jul 2008 17:52
door sharkman113
Inderdaad blijven de hoeken bij de verschillende framematen in een flink aantal gevallen niet gelijk.

Wat je contstateerd is een combinatie van een lange zadelpen (bij een gelijke hoek zou er inderdaad weinig verschil moeten zijn tussen een groot en een klein frame, zou even moeten kijken of dit bij canyon ook zo is).
Wat je veel beter voelt (en dan zeker i.c.m. een lange stuurpen en diepe zit) is een verschil in balans. Bij een groter frame wordt de bovenbuis langer waardoor de zit horizontaler en minder diep wordt. Dit werkt positief uit op de balans van de fiets (minder druk op het stuur) en geeft meer een "tour" geometrie.

Enige waar ik bij mijn eerste oplossing op doelde was dat ik eerder een kortere stuurpen i.c.m. een setback zadelpen zou nemen i.p.v. een zero zetback i.c.m. een bovenmatig lange stuurpen (maar het blijft een kwestie van expirimenteren)

Geplaatst: 14 jul 2008 18:08
door zazu
Sharkman 1 schreef:Inderdaad blijven de hoeken bij de verschillende framematen in een flink aantal gevallen niet gelijk.

Wat je contstateerd is een combinatie van een lange zadelpen (bij een gelijke hoek zou er inderdaad weinig verschil moeten zijn tussen een groot en een klein frame, zou even moeten kijken of dit bij canyon ook zo is).
Wat je veel beter voelt (en dan zeker i.c.m. een lange stuurpen en diepe zit) is een verschil in balans. Bij een groter frame wordt de bovenbuis langer waardoor de zit horizontaler en minder diep wordt. Dit werkt positief uit op de balans van de fiets (minder druk op het stuur) en geeft meer een "tour" geometrie.

Enige waar ik bij mijn eerste oplossing op doelde was dat ik eerder een kortere stuurpen i.c.m. een setback zadelpen zou nemen i.p.v. een zero zetback i.c.m. een bovenmatig lange stuurpen (maar het blijft een kwestie van expirimenteren)
Ben snel even gaan kijken op de site van Canyon en heb vastgesteld dat de hoek een halve graad kleiner wordt per maat. Ik heb dit dus opgelost met een zadelpen zonder setback.

Dus een kortere stuurpen icm een zadelpen mét setback is voor mij geen optie. Kan nog altijd een beetje spelen met de rails. Ik mag trouwens een beetje compacter zitten.

Samengevat: kortere stuurpen (richting 120mm) en zadel lichtjes achteruit. Denk dat ik dan perfect zal zitten.

Geplaatst: 14 jul 2008 18:40
door dream-plus
Sharkman 1 schreef:Mooie fiets,
(ik heb exact dezelfde maar dan 6.2 kg in 60)

Snap alleen de combi lange zadelpen zonder setback en een lange stuurpen niet zo wordt de balans van de fiets nooit optimaal.




@sharkman, kan je een foto posten van je canyon in maat 60. Ik wil eens zien hoe het staat met die dikke onderbuis.

B.v.d.

Geplaatst: 14 jul 2008 22:02
door sharkman113
Zal ik binnenkort even doen (als de fiets helemaal definitief is). Overigens is wit niet de geeigende kleur als je je daaraan stoort (bij zwart valt het veel minder op)

Geplaatst: 16 jul 2008 19:18
door roeltrentino
De AL is nu al een paar weken klaar en t wordt maar eens tijd om hem te laten zien.

http://www.mijnalbum.nl/Album=FAYVTF4C

AL maat 58
centaur groep dubbel cassette 12-25
3T pro stuurtje (bevalt heel goed!)
syntace stuurpen (105 mm)
Wielen (record naven, open pro velgen, sapim spaken)

Geplaatst: 17 jul 2008 15:41
door columbus
Is er hier iemand op het forum met een speedmax (tijdritkader van canyon), zo ja, wil die daar even een foto'tje van posten, heb er nog nooit eentje zien rijden, behalve bij unibet natuurlijk, maar dit is maar tv.