DeRosa
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5607
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
unidirectioneel carbon
Wat is dat eigenlijk???
En wat is hier beter aan, kan iemand dit uitleggen?
Wat is dat eigenlijk???
En wat is hier beter aan, kan iemand dit uitleggen?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Helaas ben ik niet zo handig in quoten, maar op 26-05-2007 heeft Casran dit in deze topic uitgelegd.
In unidirectioneel carbon zie je niet de wafelachtige geweven carbonstructuur, maar enkel een wazige schijn (zie bv. ook op de nieuwste Scott Addict ISP).
Tevens had hij een stuk van de officiele site (www.derosanews.com) van De Rosa afgedrukt. Zie onderstaand.
De Rosa gives birth to another jewel dedicated to Garzelli for its Giro d'Italia
The new bike born some week before the start of the Giro 2007,
... a new frame in unidirectional carbon.
Stefano Garzelli try the new fram and it will be an important chance for his performances.
The frame, fruit of a long research in the De Rosa laboratories, has been realized by the match of two different carbons; the first one has a large resistance, the second a low specific weight.
The result of this connection is a much light and much comfortable frame.
Garzelli has tested it on the climbs that the Giroand he has remarkablly appreciated the characteristics that exalt this frame.
The frame is composed by Campagnolo Record, Keo Carbon pedals, water bottle Elite carbon, handle-bar Deda Elements, in order to conclude with the wheels type with Ultra tubular Bora or Hyperon Victoria.
In unidirectioneel carbon zie je niet de wafelachtige geweven carbonstructuur, maar enkel een wazige schijn (zie bv. ook op de nieuwste Scott Addict ISP).
Tevens had hij een stuk van de officiele site (www.derosanews.com) van De Rosa afgedrukt. Zie onderstaand.
De Rosa gives birth to another jewel dedicated to Garzelli for its Giro d'Italia
The new bike born some week before the start of the Giro 2007,
... a new frame in unidirectional carbon.
Stefano Garzelli try the new fram and it will be an important chance for his performances.
The frame, fruit of a long research in the De Rosa laboratories, has been realized by the match of two different carbons; the first one has a large resistance, the second a low specific weight.
The result of this connection is a much light and much comfortable frame.
Garzelli has tested it on the climbs that the Giroand he has remarkablly appreciated the characteristics that exalt this frame.
The frame is composed by Campagnolo Record, Keo Carbon pedals, water bottle Elite carbon, handle-bar Deda Elements, in order to conclude with the wheels type with Ultra tubular Bora or Hyperon Victoria.
Gerardo
-
- Forum-lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 06 okt 2006 18:43
Iemand detailfoto's van de King 3 ??
Harder, better, faster, stronger, LIGHTER !
frederic david schreef:Iemand detailfoto's van de King 3 ??
Hierzie, tenminste als je voorbij Monica Belucci geraakt: http://www.wielertoerist.be/forum/viewt ... start=1250
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Gerardo schreef: In unidirectioneel carbon zie je niet de wafelachtige geweven carbonstructuur, maar enkel een wazige schijn (zie bv. ook op de nieuwste Scott Addict ISP).
Eh, is toch juist precies andersom?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Scepticus schreef:Gerardo schreef: In unidirectioneel carbon zie je niet de wafelachtige geweven carbonstructuur, maar enkel een wazige schijn (zie bv. ook op de nieuwste Scott Addict ISP).
Eh, is toch juist precies andersom?
Andersom dan wat?
Bovenstaande qoute is toch gewoon juist?
De addict is gemaakt van uniderictioneel carbon. en daar zie je geen wave.
Inderdaad: unidirectioneel carbon is dat zoals in onder meer de Addict en de Parlee Z4 gebruikt wordt (zie het Parlee topic vwb Pieter's Z4).
De andere carbon weave's zijn dan bijv 12k (ik geloof de grove ruit van de CR1) en bijv 3k (volgens mij meer de fijne Storck ruit) en eventueel (erg duur) de 1k weave ( bijvoorbeeld Cyfac gebruikt deze in de Gothica).
Persoonlijk vind ik de 12k enz wat meer gedateerd aandoen, en is de unidirectionele look wat meer de trend momenteel (is schijnbaar ook goedkoper te fabriceren).
Een mooi carbon unidirectioneel frame met een mooie Carbon crank van Campa vind ik een mooie combi, of, als je helemaal "unidirectioneel wil gaan" : de Sram Red groep. Ziet er in het echt toch minder erg uit qua graphics dan op de plaatjes.
De andere carbon weave's zijn dan bijv 12k (ik geloof de grove ruit van de CR1) en bijv 3k (volgens mij meer de fijne Storck ruit) en eventueel (erg duur) de 1k weave ( bijvoorbeeld Cyfac gebruikt deze in de Gothica).
Persoonlijk vind ik de 12k enz wat meer gedateerd aandoen, en is de unidirectionele look wat meer de trend momenteel (is schijnbaar ook goedkoper te fabriceren).
Een mooi carbon unidirectioneel frame met een mooie Carbon crank van Campa vind ik een mooie combi, of, als je helemaal "unidirectioneel wil gaan" : de Sram Red groep. Ziet er in het echt toch minder erg uit qua graphics dan op de plaatjes.
Gang is alles!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19
Unidirectional Carbon is een mat waarin alle carbon delen dezelfde richting op liggen (uni = een, directioneel = richting). Hierdoor krijg je dus niet de bekende vlecht, maar zoals op deze foto.
Het carbon wordt natuurlijk wel bij elkaar gehouden door een andere soort kunstof. (in dit geval erg grof, kan ook een fijnere structuur hebben)
Doordat alle carbonvezels dezelfde kant op liggen is het carbon dus sterk in een richting.
Het spul heeft dus ook weer zn voor- en nadelen.
Het carbon wordt natuurlijk wel bij elkaar gehouden door een andere soort kunstof. (in dit geval erg grof, kan ook een fijnere structuur hebben)
Doordat alle carbonvezels dezelfde kant op liggen is het carbon dus sterk in een richting.
Het spul heeft dus ook weer zn voor- en nadelen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5607
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Is het dus gewoon een uiterlijke kwestie of een marketing verhaal.
Wat is het werkelijke verschil nu eigenlijk tussen carbon soorten, de Pina Prince is b.v. vervaardigd van 1K, de Parlee kan je ook krijgen in undirectioneel en de Z3 weer in woven carbon.
Wat is nu precies het verschil in kwaliteit, sterkte en stijfheid?
Wat is het werkelijke verschil nu eigenlijk tussen carbon soorten, de Pina Prince is b.v. vervaardigd van 1K, de Parlee kan je ook krijgen in undirectioneel en de Z3 weer in woven carbon.
Wat is nu precies het verschil in kwaliteit, sterkte en stijfheid?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Volgens mij worden alle frames van multi directioneel spul gemaakt (zoals bij Trek en Scott Addict zichtbaar is), enige verschil is dat andere bouwers er nog een laagje carbon voor de sier over heen doen en daar dan een mooi marketingverhaaltje bij verzinnen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19
Ik ben geen expert op het gebied van Carbonfibers, maar onderdelen en plaatsen die voornamelijk op trek belast worden lijken er wel een voordeel bij te hebben, voor andere doeleinden kan ik geen voordelen bedenken.
Een opgeklopt marketing verhaaltje om te laten zien dat er nieuwe ontwikkelingen in de wielerwereld zijn zal zeker meespelen in het gebruik van UNI-carbon.
Een opgeklopt marketing verhaaltje om te laten zien dat er nieuwe ontwikkelingen in de wielerwereld zijn zal zeker meespelen in het gebruik van UNI-carbon.
Vorige week mijn nieuwe fiets besteld. Hoop 'm ergens mid februari te krijgen. Hieronder de 'stuklijst'.
Frame: De Rosa Avant 2008 (Wit / Rood)
Groep: Campagnolo Record 2008 (Compact 50-34, cassette 13-26)
Wielen: Campagnolo Eurus (Zwart)
Banden: Vittoria Open Corsa Evo CX of Diamante Pro (Rood) / Vittoria Ultralight
Zadel: Fi'zi:k Arione Wing Flex (Acqua e Sapone team edition)
Stuur: Deda Electa (Zwart)
Stem: Deda Zero100 Servizio Corsa (Zwart)
Stuurlint: De Rosa (Wit)
Pedalen: Look Keo Sprint (Wit)
Bidonh.: Elite Patao 74mm (Rood)
Comp.: Polar CS400 met ITM stem houder
Bijgevoegd ook een foto-overzicht. Benieuwd naar reacties...
Frame: De Rosa Avant 2008 (Wit / Rood)
Groep: Campagnolo Record 2008 (Compact 50-34, cassette 13-26)
Wielen: Campagnolo Eurus (Zwart)
Banden: Vittoria Open Corsa Evo CX of Diamante Pro (Rood) / Vittoria Ultralight
Zadel: Fi'zi:k Arione Wing Flex (Acqua e Sapone team edition)
Stuur: Deda Electa (Zwart)
Stem: Deda Zero100 Servizio Corsa (Zwart)
Stuurlint: De Rosa (Wit)
Pedalen: Look Keo Sprint (Wit)
Bidonh.: Elite Patao 74mm (Rood)
Comp.: Polar CS400 met ITM stem houder
Bijgevoegd ook een foto-overzicht. Benieuwd naar reacties...