Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

DDX
Forum-lid HC

DDX 26 feb 2015 22:41

Yes, sorry for the inaccuracy. It seems we slipped on the decimal point
and that it was actually .7% so approximately 950 athletes finished all
12 Fondos.

kbskyline
Forum-lid

kbskyline 26 feb 2015 23:41

Wat voor presentje heb je h er kregen dan?
CUBE GTC SLT Force 22
Sensa pista
Gazelle tour l singelspeed

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 27 feb 2015 10:05

Tijd voor Strava om dit een officiële challenge te maken? Maar dan wel met serieuze afstaanden. Wie rijdt in alle 12 maanden minimaal 1x 200km. Dat is gelijke en challenge waar in iedere klimaatzone er lastige maanden zijn.

JohanSchipper
Forum-lid

JohanSchipper 14 mar 2015 16:29

Gegroet mede wielrenners!

Ik heb een paar vraagjes over het gebruik van strava / je smartphone als km teller. Ik ben nog een leek en het zou best kunnen dat deze vragen hier als eens langs zijn gekomen. Ik moet echter toe geven dat ik geen zin heb om alle 82 pagina's te lezen...

1. Strava gebruiken op je mobiel: Gewoon je telefoon in je zak doen? Of een smartphonehouder aanschaffen, zodat je ook tijdens de rit bepaalde gegevens kan aflezen?

2. Het gebruik van een smartphonehouder: Welke gegevens kun je tijdens een rit van je mobiel dan aflezen? Voor zo ver ik zag, gaat het alleen om de afstand, tijd en gemiddelde snelheid. Klopt dat?

3. Strava gebruiken op je mobiel: Hoe zit het met de accu van de telefoon? Ik heb zo het idee dat deze snel leeg gaat. Wat zijn de mogelijkheden wat betreft het gebruik van accu's tijdens een rit?

Momenteel rijdt ik rond met een van de simpelste km-tellers en ik zou dus willen weten of het de moeite waard is om over te stappen naar het gebruik van mijn smartphone als km teller i.c.m. het gebruik van strava. Ik heb niet de behoefte om een km teller aan te schaffen die honderden euro's kost.

Ik hoop dat jullie mij wat achtergrondinformatie kunnen geven, zodat ik vervolgens zelf een goede afweging kan maken.

Alvast bedankt!

Johan Schipper

jer81
Forum-lid

jer81 14 mar 2015 17:39

JohanSchipper schreef:Gegroet mede wielrenners!

Ik heb een paar vraagjes over het gebruik van strava / je smartphone als km teller. Ik ben nog een leek en het zou best kunnen dat deze vragen hier als eens langs zijn gekomen. Ik moet echter toe geven dat ik geen zin heb om alle 82 pagina's te lezen...

1. Strava gebruiken op je mobiel: Gewoon je telefoon in je zak doen? Of een smartphonehouder aanschaffen, zodat je ook tijdens de rit bepaalde gegevens kan aflezen?
Toen ik Strava op de telefoon gebruikte om de ritten bij te houden had ik hem altijd gewoon in de zak achter op mijn rug.

3. Strava gebruiken op je mobiel: Hoe zit het met de accu van de telefoon? Ik heb zo het idee dat deze snel leeg gaat. Wat zijn de mogelijkheden wat betreft het gebruik van accu's tijdens een rit?
De accu gaat leeg. Probeer dat gewoon eens uit. Ik heb een HTC One M7 met ene vrij slechte accu. Een ritje van 100 kilometer met pauze kon hij echter wel ruim hebben.
Momenteel rijdt ik rond met een van de simpelste km-tellers en ik zou dus willen weten of het de moeite waard is om over te stappen naar het gebruik van mijn smartphone als km teller i.c.m. het gebruik van strava. Ik heb niet de behoefte om een km teller aan te schaffen die honderden euro's kost.
Ik had ook gewoon een oude (zelfs een bedrade) teller en die gaf prima de snelheid aan inclusief de gereden afstand. Stava op de telefoon in de achterzak. Tijdens het rijden heb ik er dus nooit op gekeken, geen idee of het iets aangeeft verder.

Later een nieuwe fietscomputer gekocht met GPS. Voordeel is dat nu ook de cadans en hartslag bijgehouden wordt en ik kan routes fietsen. Ik vond het de investering (200 euro) in ieder geval meer dan waard.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 mar 2015 18:36

1. Achterzakje
2. Met een app als ipBike een heleboel. Strava zelf is vrij beperkt wat directe feedback betreft.
3. In de achterzak gaat de accu lang zat mee, maar dan staat het scherm uit. Met scherm aan gaat het hard met de batterij.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mar 2015 07:12

Scherm uit, maar ook je wifi en data uitzetten scheelt een hoop (strava heeft genoeg aan alleen gps).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JohanSchipper
Forum-lid

JohanSchipper 15 mar 2015 07:42

Bedankt voor de reacties, zo te zien gebruikt zo goed als niemand strava op het stuur, de telefoon gaat altijd in je zak. Toch ben ik benieuwd naar de ervaringen van mensen die hun telefoon wel als km teller op het stuur gebruiken. Het zou fijn zijn als zo iemand ook zou kunnen reageren, zodat ik het verhaal van beide kanten kan bekijken.

jts1970
Forum-lid

jts1970 15 mar 2015 10:03

53x11 geeft het heirboven al aan. De strava app is weinig zinvol als fietscompute daar zijn betere apps zoals ipbike voor. (Strava loopt op de achtergrond gewoon mee.). Dat werkt op zich goed, Het grootste probleem is de batterijduur. Reken op ergens tussen de 3 a 4 uur met ipbike op een Samsung s4.

Ben zelf toch aan het kijken naar een garmin/mio, Betere batterijduur en ook kleiner

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 15 mar 2015 12:50

Koop een 2e hands edge500. Een 200 is ook goed maar dan hen je geen ant ontvangstmogelijkheid. Echt het gevloek en de teleurstelling van niet geregistreerde 100km plus ritten van vrienden is die 50 a 150 euro gewoon waard. Zelf ben ik met een edge 200 begonnen, maar ik zou adviseren om voor een ant ontvangende gps computer te gaan, cadans en hartslag wil je gewoon weten.
Afbeelding

JohanSchipper
Forum-lid

JohanSchipper 15 mar 2015 17:22

Dingen zoals cadans- en hartslagmeter vind ik de grootste onzin die er zijn. Ik rij graag op gevoel, niet op basis van een paar gare getallen.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 15 mar 2015 17:28

Ja, heel goed, en dan weet je ook precies welke gare getallen bij je gevoel van dat moment horen.
Afbeelding

Plaats reactie