Het grote domme vragen topic
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49
Mijn ervaring (ben ook twee meter) is dat ik onderin de beugels meestal zo'n anderhalve km/u sneller ga. Maar zoals gezegd is dat een vage persoonlijke waarneming en zijn er vele variabelen.
Een op papier betere/snellere fiets zegt lang niet altijd alles.
Ik heb vroeger (jaren 80) op vrij redelijk niveau aan fietscrossen gedaan. Het gaat daar weliswaar niet om pure snelheid, maar op mijn Batavus crossfiets (die volgens alle standaarden veel te lomp en zwaar was) heb ik altijd de beste resultaten behaald. Op een gegeven moment overgestapt naar de ultra lichte topfiets (of hypefiets?) van dat moment (Kuwahara) maar daarop echt geen deuk in een pakkie boter gereden.
Waar het aan lag geen idee, wellicht was het simpelweg een (te) hoge verwachting die niet direct uitkwam, waardoor je je zelf onbewust wijsmaakt dat een fiets niet lekker rijdt.
Ik heb vroeger (jaren 80) op vrij redelijk niveau aan fietscrossen gedaan. Het gaat daar weliswaar niet om pure snelheid, maar op mijn Batavus crossfiets (die volgens alle standaarden veel te lomp en zwaar was) heb ik altijd de beste resultaten behaald. Op een gegeven moment overgestapt naar de ultra lichte topfiets (of hypefiets?) van dat moment (Kuwahara) maar daarop echt geen deuk in een pakkie boter gereden.
Waar het aan lag geen idee, wellicht was het simpelweg een (te) hoge verwachting die niet direct uitkwam, waardoor je je zelf onbewust wijsmaakt dat een fiets niet lekker rijdt.
Ik ben vannacht even gaan zoeken in de catacomben van mijn archief. Wel iets gevonden maar niet het exacte antwoord op de vraag van TS.
De impact van de windvang (frontaal) bij de verschillende houdingen op de fiets ,
- Rechtop, handen- boven op het stuur = 05-0.6 m²
-Normaal; handen op de remgrepen =0.4-0.5m² (meer gebogen houding)
- Diep; in de beugel = en neus op het stuur (sprint/TT) =0.175-0.3m²
Deze houdingen spelen al een rol bij een snelheid van 20 à 30km/u
Metingen uitgevoerd op een vlak terrein en geen tegenwind.
edit; De gegevens voor de houding (gewoon) in de beugel ontbreken zie ik nu.Als ik de berekening van de verschillende houdingen analyseer zal dat uitkomen op ; 0.3-0.4m² , verwacht ik.
De impact van de windvang (frontaal) bij de verschillende houdingen op de fiets ,
- Rechtop, handen- boven op het stuur = 05-0.6 m²
-Normaal; handen op de remgrepen =0.4-0.5m² (meer gebogen houding)
- Diep; in de beugel = en neus op het stuur (sprint/TT) =0.175-0.3m²
Deze houdingen spelen al een rol bij een snelheid van 20 à 30km/u
Metingen uitgevoerd op een vlak terrein en geen tegenwind.
edit; De gegevens voor de houding (gewoon) in de beugel ontbreken zie ik nu.Als ik de berekening van de verschillende houdingen analyseer zal dat uitkomen op ; 0.3-0.4m² , verwacht ik.
Laatst gewijzigd door ottorongo op 06 aug 2019 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het 1e bericht van de topic starter....
Ik snap even niet wat dat te maken heeft met de verschillende houdingen en frontale oppervlakten
Ik snap even niet wat dat te maken heeft met de verschillende houdingen en frontale oppervlakten
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nee joh..,. het ging erom dat je verwijst naar de vraag van TS.., TopicStarter.
Maar je gaf antwoord op de vraag van bakboord1 van pagina 82..., TS heeft, in zijn openingspost althans, niets gevraagd over het frontaal oppervlak en snelheidsverschillen. Maar iets over baggy's.
En aangezien we in het domme vragen topic in het fietscafe topic zitten... ergo, in het niet zo heel serieuze deel van het forum.., kon ik daar best even op reageren
Maar je gaf antwoord op de vraag van bakboord1 van pagina 82..., TS heeft, in zijn openingspost althans, niets gevraagd over het frontaal oppervlak en snelheidsverschillen. Maar iets over baggy's.
En aangezien we in het domme vragen topic in het fietscafe topic zitten... ergo, in het niet zo heel serieuze deel van het forum.., kon ik daar best even op reageren
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
OK. Was inderdaad een reactie op Bakboord en had dus de moeite moeten doen om de eerste post te lezen. Ik ging er (onterecht) van uit dat die ook van Bakboord was, en dat het hele topic over het onderwerp van Bakboord ging.Voor zover geen probleem.