ted038 schreef: ↑27 jul 2018 12:45
Klimmen achter knechten kost nog steeds energie, zo het zoveel schelen dan dat je achter knechten klimt tov alleen ? Komt nog steeds stuk eigen "klasse" bij kijken, wapperen er immers ook genoeg af achter de "mindere " sky-knechten....
Ja dat kost energie. Kort gezegd zijn er 3 krachten waar een renner tegen moet vechten in een klim: zwaartekracht, aerodynamische weerstand en rolweerstand. In een klim wordt de rol van de zwaartekracht steeds groter, maar vanaf ca 16km/u kun je voordeel gaan halen uit het achter iemand aan rijden. Naarmate de snelheid groter wordt heeft het steeds meer voordeel.
Onder de 16 km/u heeft het aerodynamisch geen nut meer, echter....
Die knechten rijden het liefst één strak tempo, afgemeten aan de prestaties van de kopman, zodat andere renners een te grote inspanning moeten doen om weg te komen. Knechten van andere kopmannen kunnen dan mogelijk niet meer volgende en komen geisoleerd te zitten. Precies zoals je zelf al zegt.
Je ziet het ook mooi aan de SKY train.: die reageren nergens op en rijden gewoon tempo door. Er moet wel iemand wegrijden die meer vermogen op de trappers legt zoals bijv in etappe 17 Quintana. Die loopt dan 1 minuutje uit terwijl bijv op dat moment een Kwiatkowski op kop rijdt Dan hebben Thomas of Froome "alleen" nog maar hoeven volgen. Een gelijkmatig tempo op hoog vermogen is meer efficient dan schoksgewijs, steeds explosief demarreren dus proberen ze gewoon te voorkomen door een strak tempo erop te leggen volgens een doordacht template.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O