Tubes for Dummies
Ik heb hier een velg met lijm erop van ongeveer 4 jaar oud. Lijmlaag ziet er nog goed uit (niet vervuild of grote oneffenheden). Is het verstandig om de lijmlaag opnieuw te gebruiken, of beter schoonmaken en opnieuw beginnen? Wat is de houdbaarheid van zo'n lijmlaag?
Het gaat hier om wegtubes, geen cross. Op de weg rijd ik erg weinig kilometers op tubes, dus lijmlaag moet komende 2 jaar wel goed blijven.
Het gaat hier om wegtubes, geen cross. Op de weg rijd ik erg weinig kilometers op tubes, dus lijmlaag moet komende 2 jaar wel goed blijven.
Hey,
Als er nu geen tube op ligt maar enkel de lijmlaag zou ik opnieuw beginnen. Als er een tube op ligt en deze zit nog stevig vast en laat niet los aan de zijkanten dan zou ik het wel aandurven om er mee te rijden. Mijn tubes - 1 1/2 jaar geleden gelijmd - laten ook iets los aan de zijkanten voor 1 a 2mm, maar ik ga er dit jaar nog gewoon mee rijden.
Vorig jaar voor de zomer had ik de tubes nog gecontroleerd en toen was het al iets los aan de zijkanten, maar toch mee gefietst in de Alpen. Het viel me op bij de tubes goed op druk en de warmte ontwikkeling, dat de tubes steeds vaster kwamen te zitten - ook de zijkanten kreeg ik toen niet meer los. Nu door de koude van de afgelopen winter heb ik het idee dat de lijm wat harder wordt. Ook de tubes komen weer wat los aan de zijkanten zoals eerder gemeld.
p.s. Ik denk dat de tubes geheel verwijderen nog wel een rot klus zal worden - ook al laten ze iets los aan de kanten, dus er af rijden zal ook niet zomaar gebeuren.
De lengte van houdbaarheid is mij onbekend, maar 4 jaar lijkt me best lang.
pff lang verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Als er nu geen tube op ligt maar enkel de lijmlaag zou ik opnieuw beginnen. Als er een tube op ligt en deze zit nog stevig vast en laat niet los aan de zijkanten dan zou ik het wel aandurven om er mee te rijden. Mijn tubes - 1 1/2 jaar geleden gelijmd - laten ook iets los aan de zijkanten voor 1 a 2mm, maar ik ga er dit jaar nog gewoon mee rijden.
Vorig jaar voor de zomer had ik de tubes nog gecontroleerd en toen was het al iets los aan de zijkanten, maar toch mee gefietst in de Alpen. Het viel me op bij de tubes goed op druk en de warmte ontwikkeling, dat de tubes steeds vaster kwamen te zitten - ook de zijkanten kreeg ik toen niet meer los. Nu door de koude van de afgelopen winter heb ik het idee dat de lijm wat harder wordt. Ook de tubes komen weer wat los aan de zijkanten zoals eerder gemeld.
p.s. Ik denk dat de tubes geheel verwijderen nog wel een rot klus zal worden - ook al laten ze iets los aan de kanten, dus er af rijden zal ook niet zomaar gebeuren.
De lengte van houdbaarheid is mij onbekend, maar 4 jaar lijkt me best lang.
pff lang verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de velgen gewoon schoongemaakt. Tube die eropzat zat, zat wel nog goed vast maar was lek.. Ik had geen zin om de nieuwe tube dadelijk weer opnieuw te moeten lijmen omdat hij niet goed vast zit, dus beter maar even opnieuw beginnen.
Blijft desondanks een interessante vraag hoe lang zo'n lijmlaag nou eigenlijk goed blijft.
Blijft desondanks een interessante vraag hoe lang zo'n lijmlaag nou eigenlijk goed blijft.
Ben een beetje dom geweest. Ik heb nieuwe Bora's gekocht en nu wou ik mijn wedstrijden met 25 mm tubes gaan rijden om te zien hoe dat voelt. Nu ben ik een paar avondjes zoet geweest met het lijmen en wat blijkt nu: de tube van het voorwiel raakt net de binnenkant van de voorvork (bovenaan de vork ter hoogte van de rem). Dom dat ik dit niet eerst gepast heb vooraleer te lijmen. Blijkt bij de Colnago C59 een algemeen probleem. Nu vraag ik me af wat ik ga doen:
- beide tubes verwijderen en met 23 mm gaan rijden. Zonde van de 2 25 mm tubes en het werk.
- beide tubes verwijderen en een ander merk proberen in 25 mm (Veloflex zou blijkbaar minder hoog uitvallen dan deze Vittoria Corsa Cx)
- enkel voortube verwijderen en vooraan met 23 mm gaan rijden. Is dat 'not done', met twee verschillende banddiktes ?
- iets in de padden van de vork steken, zodat het wiel er net 1 a 2 mm minder diep invalt.
Ben zelf niet zo voor de laatste oplossing, omdat je daar toch een beetje met de veiligheid speelt. Bovendien is 1 a 2 mm speling tussen band en vork nog steeds erg weinig. Wat zouden jullie doen?
- beide tubes verwijderen en met 23 mm gaan rijden. Zonde van de 2 25 mm tubes en het werk.
- beide tubes verwijderen en een ander merk proberen in 25 mm (Veloflex zou blijkbaar minder hoog uitvallen dan deze Vittoria Corsa Cx)
- enkel voortube verwijderen en vooraan met 23 mm gaan rijden. Is dat 'not done', met twee verschillende banddiktes ?
- iets in de padden van de vork steken, zodat het wiel er net 1 a 2 mm minder diep invalt.
Ben zelf niet zo voor de laatste oplossing, omdat je daar toch een beetje met de veiligheid speelt. Bovendien is 1 a 2 mm speling tussen band en vork nog steeds erg weinig. Wat zouden jullie doen?
23mm voor en 25 mm achter no problem.gede schreef:Ben een beetje dom geweest. Ik heb nieuwe Bora's gekocht en nu wou ik mijn wedstrijden met 25 mm tubes gaan rijden om te zien hoe dat voelt. Nu ben ik een paar avondjes zoet geweest met het lijmen en wat blijkt nu: de tube van het voorwiel raakt net de binnenkant van de voorvork (bovenaan de vork ter hoogte van de rem). Dom dat ik dit niet eerst gepast heb vooraleer te lijmen. Blijkt bij de Colnago C59 een algemeen probleem. Nu vraag ik me af wat ik ga doen:
- beide tubes verwijderen en met 23 mm gaan rijden. Zonde van de 2 25 mm tubes en het werk.
- beide tubes verwijderen en een ander merk proberen in 25 mm (Veloflex zou blijkbaar minder hoog uitvallen dan deze Vittoria Corsa Cx)
- enkel voortube verwijderen en vooraan met 23 mm gaan rijden. Is dat 'not done', met twee verschillende banddiktes ?
- iets in de padden van de vork steken, zodat het wiel er net 1 a 2 mm minder diep invalt.
Ben zelf niet zo voor de laatste oplossing, omdat je daar toch een beetje met de veiligheid speelt. Bovendien is 1 a 2 mm speling tussen band en vork nog steeds erg weinig. Wat zouden jullie doen?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Lijm laagje op de band dun op de velg 1 maal moet genoeg zijn.gede schreef:En de velg terug opnieuw proper maken en inlijmen of kan ik de nieuwe tube direct op de velg lijmen? Heb de 25 mm tube er al afgehaald en het lijmbed is natuurlijk niet meer egaal aangezien er stukjes met de tube zijn afgetrokken.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Schoon velgbed 2 dunne laagjes anders 1 laagje en dun laagje op de tube.jwkeij schreef:Even snel een vraag: mijn wiel is gerepareerd. Volstaat 1 op het velgbed om de tube er weer terug om te leggen?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 jul 2015 13:46
Goedenavond,
Al geruime tijd lees ik met veel plezier hier op het forum en met grote interesse deze stukjes over tubes.
Sinds vorige week heb ik een setje carbon velgen op de kop kunnen tikken en inmiddels heb ik na alle tips en trucks die hier staan, het achterwiel voorzien van een nieuwe tube.
Het loshalen ging erg goed, alleen het verwijderen van de lijm was even zoeken naar de beste manier maar met wasbenzine en geduld is het goed gekomen. Het lijmen was makkelijker dan ik had gedacht en ook erg leuk om te doen.
Nu heb ik alleen een vraag omtrent het meenemen van een tube tijdens een rit. Jullie zeggen steeds neem een voorgelijmde tube mee.
Maar de lijm wordt droog natuurlijk, als ik onderweg een lekke band heb en deze is niet te repareren met een middel als Pitt stop, dan moet je de voorgelijmde tube gebruiken maar hecht deze dan wel vast aan de velg?
En kan je dan je tocht afmaken of is het rechtstreeks naar huis?
Ben erg benieuwd hiernaar.
Zoiezo al bedankt voor de tips en trucks die jullie allemaal hebben gegeven in het forum!!
Al geruime tijd lees ik met veel plezier hier op het forum en met grote interesse deze stukjes over tubes.
Sinds vorige week heb ik een setje carbon velgen op de kop kunnen tikken en inmiddels heb ik na alle tips en trucks die hier staan, het achterwiel voorzien van een nieuwe tube.
Het loshalen ging erg goed, alleen het verwijderen van de lijm was even zoeken naar de beste manier maar met wasbenzine en geduld is het goed gekomen. Het lijmen was makkelijker dan ik had gedacht en ook erg leuk om te doen.
Nu heb ik alleen een vraag omtrent het meenemen van een tube tijdens een rit. Jullie zeggen steeds neem een voorgelijmde tube mee.
Maar de lijm wordt droog natuurlijk, als ik onderweg een lekke band heb en deze is niet te repareren met een middel als Pitt stop, dan moet je de voorgelijmde tube gebruiken maar hecht deze dan wel vast aan de velg?
En kan je dan je tocht afmaken of is het rechtstreeks naar huis?
Ben erg benieuwd hiernaar.
Zoiezo al bedankt voor de tips en trucks die jullie allemaal hebben gegeven in het forum!!