Ervaring met staal
Voor staal zal dat deels opgaan, maar titanium vorken zijn toch echt wel significant slapper dan een goede carbon of stalen vork
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
+1theodorocampagnolo schreef:Flauwekul. Duell heeft altijd goeie vorken gemaakt. Bovendien, wat is 't solderen -of tiglassen- van een vork anders dan 't solderen of lassen van een frame?Gastheerg schreef:Een goeie vork maken valt ook niet mee.
De reden dat de in Fiets besproken frames met zo'n afzichtelijke carbon vork zijn uitgerust is omdat die a) lichter zijn -who gives a flying fuck, die paar grammetjes- en b) omdat de stalen (en ik denk ook titanium) framebouwers hun framepie tòch nog wat moderns qua looks willen meegeven in de hoop meer mensen over de streep te trekken om bij hun te gaan shoppen. Voor mij een reden om 't juist niet te doen. En ik denk zo maar dat iemand die voor een handgebouwd kwaliteitsproduct júist liever all the way gaat.
Maar ik kan me vergissen....
Ik vroeg mij ook al af waarom er geen stalen vorken gebruikt worden.Als ik een nieuw stalen frame zou willen kopen dan is dat met een stalen vork.
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen
Mooi fietsje, maar is een oude Koga met Campagnolo niet een beetje vloeken in de kerk? Ik dacht dat die Friezen louter Shimano monteerden?chrissiewizzie schreef:Nog meer staal bij ons in huis. Mevrouw Chrissiewizzie rijdt sinds deze zomer op een opgewaardeerde Koga Miyata Excerciser met 10 speed Centaur Grey triple groep en Fulcrum R7's.
Oorspronkelijk zat er een 7 vits Shimano 600 Ultegra groep op.
's Zomers buiten, 's winters binnen:
http://i46.tinypic.com/fkpi5u.jpg
Dat het duur is om zo'n frame te maken, geloof ik meteen. Dat er weinig marge op zit geloof ik niet Want ook die buizenset a 700 lijkt me geen productieprijs, maar verkoopprijs.nutsjesmoar schreef:Dit zal je nog tegenvallen. De frames die tegenwoordig weer van staal worden gemaakt, worden dit heel vaak uit een hoogwaardig type. Zo is de buizenset van een Cinelli Supercorsa 700 euro, en dan moet hij nog gebouwd, verchroomd en gespoten worden. Zo'n frame kost uiteindelijke ongeveer 1500 euro. Dus zoveel winst zal er niet opzitten.Dizono schreef:Mooi, en slim ook. Volgens mij is staal weer behoorlijk populair aan het worden bij enerzijds jongeren die er graag 'hip' bijfietsen en daarnaast bij de oudere generatie met een vleug van melancholiek. Ik weet niet precies wat ze kosten, maar ik vemoed dat de winstmarge op dergelijke fietsen ook wat hoger ligt.
Ook merken we dat staal wel hip wordt, maar dat men er niet veel voor over heeft, het moet zo mooi en goedkoop mogelijk "het is toch maar oud".
Het buigen van een vork is een uiterst zorgvuldig klusje en maakt het ingewikkelder dan een frame. Veel framefabrikanten betrekken vorken ook van elders. Vroeger viel dat niet op maar nu met een carbonvork in een stalen of tita frame des te meer.
De Cinelli Supercorsa is natuurlijk ook een slecht voorbeeld want Cinelli en Columbus zijn het zelfde berdijf .Dizono schreef:Dat het duur is om zo'n frame te maken, geloof ik meteen. Dat er weinig marge op zit geloof ik niet Want ook die buizenset a 700 lijkt me geen productieprijs, maar verkoopprijs.nutsjesmoar schreef:Dit zal je nog tegenvallen. De frames die tegenwoordig weer van staal worden gemaakt, worden dit heel vaak uit een hoogwaardig type. Zo is de buizenset van een Cinelli Supercorsa 700 euro, en dan moet hij nog gebouwd, verchroomd en gespoten worden. Zo'n frame kost uiteindelijke ongeveer 1500 euro. Dus zoveel winst zal er niet opzitten.Dizono schreef:Mooi, en slim ook. Volgens mij is staal weer behoorlijk populair aan het worden bij enerzijds jongeren die er graag 'hip' bijfietsen en daarnaast bij de oudere generatie met een vleug van melancholiek. Ik weet niet precies wat ze kosten, maar ik vemoed dat de winstmarge op dergelijke fietsen ook wat hoger ligt.
Ook merken we dat staal wel hip wordt, maar dat men er niet veel voor over heeft, het moet zo mooi en goedkoop mogelijk "het is toch maar oud".
Maar de winstmarge zal zeker een stuk lager dan een massaproductie carbon frame. Het grootste probleem is misschien nog wel dat de concurrentie vooral van de 2e hands markt komt, de gemiddelde levensduur van een stalen frame is nu eenmaal heel erg lang. Het is ook heel makkelijk om opnieuw te verchromen en te spuiten.
Zo heb ik, als mijn Basso terug is van de spuiter een zo goed als nieuw frame van Columbus slx buizen voor 350 à 400 euro (een beetje afhankelijk van de verkoop van onderdelen die er opzaten die ik niet ga gebruiken).
Campagnolo Ultra Dork
Tuurlijk, prachtig zo'n stalen vork met platte vorkkroon. Visueel zou het voor mij ook meteen de voorkeur hebben.theodorocampagnolo schreef:Flauwekul. Duell heeft altijd goeie vorken gemaakt. Bovendien, wat is 't solderen -of tiglassen- van een vork anders dan 't solderen of lassen van een frame?Gastheerg schreef:Een goeie vork maken valt ook niet mee.
De reden dat de in Fiets besproken frames met zo'n afzichtelijke carbon vork zijn uitgerust is omdat die a) lichter zijn -who gives a flying fuck, die paar grammetjes- en b) omdat de stalen (en ik denk ook titanium) framebouwers hun framepie tòch nog wat moderns qua looks willen meegeven in de hoop meer mensen over de streep te trekken om bij hun te gaan shoppen. Voor mij een reden om 't juist niet te doen. En ik denk zo maar dat iemand die voor een handgebouwd kwaliteitsproduct júist liever all the way gaat.
Maar ik kan me vergissen....
Maar a) Het is toch echt meer dan een paar grammetjes. Zal ongeveer het dubbele wegen van een full carbon vork.
En b) Ik denk niet dat het de bouwers het voor de moderne looks doen en om klanten te werven. Als je met modern, oversized staal werkt, wat qua prestaties weinig onder doet voor titanium of carbon, zou het zeer onlogisch zijn om er een stalen vork in te steken.
Het kan hoe dan ook niet tippen aan de huidige stijve doch comfortable en lichte carbon vorken. Op steile hellingen waar je staand veel kracht zet voel je het verschil wel.
Ik heb een Merckx MX-Leader en daar zit een geweldige solide stalen vork in, die ook bergop goed presteert. Maar het ding is zo zwaar als een bootanker.
Veel bouwers (Pegoretti, Sachs, Rivendell etc.) bieden wel relaxte klassieke frames met stalen vork, of touring/randonneur modellen met lugs en slankere buizen.
Voor een serieus stalen raceframe is het naar mijn mening toch achterhaald.
Maar ook ik kan me vergissen, da's menselijk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Waaruit leid je af dat stalen frames onder zouden doen voor carbon?
Als het over gewicht en looks gaat kan ik me er zelf niets bij voorstellen (voor mij is gewicht echt niet belangrijk en ik vind persoonlijk carbon frames zeker niet mooier dan staal), maar smaken verschillen.
Als het gaat om pure rijeigenschappengaat lijkt mij dat er met goede stalen frames weinig mis is, ook niet tov carbon.
Als het over gewicht en looks gaat kan ik me er zelf niets bij voorstellen (voor mij is gewicht echt niet belangrijk en ik vind persoonlijk carbon frames zeker niet mooier dan staal), maar smaken verschillen.
Als het gaat om pure rijeigenschappengaat lijkt mij dat er met goede stalen frames weinig mis is, ook niet tov carbon.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Indecs heeft het alleen over vorken.campasuper schreef:Waaruit leid je af dat stalen frames onder zouden doen voor carbon?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Volgens mij is weinig onderdoen nog steeds onderdoen.indecs schreef:Als je met modern, oversized staal werkt, wat qua prestaties weinig onder doet voor titanium of carbon.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Campasuper heeft een punt ...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik val er hier zo maar even in, maar gaat het bij keuze van het materriaal van een frame helemaal niet over beter over onder doen.indecs schreef:Precies, even goed lezen... we hebben het puur over vorkkeuzes.
Van mij geen slecht woord over stalen frames: "Als je met modern, oversized staal werkt, wat qua prestaties weinig onder doet voor titanium of carbon..."
Staal, Aluminium,Titanium of Carbon is volgens mij een bewuste keuze, elk materiaal heeft zijn voor en tegens.
Hetzelfde geldt voor voorvorken, bovendien heb je in elke materiaalgroep dan ook wel weer hele goede en waarschijnlijk ook hele slechte exemplaren, wat niets met de keuze van het materiaal van doen heeft.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!