Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 28 jan 2013 19:27
Voor staal zal dat deels opgaan, maar titanium vorken zijn toch echt wel significant slapper dan een goede carbon of stalen vork
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
+1theodorocampagnolo schreef:Flauwekul. Duell heeft altijd goeie vorken gemaakt. Bovendien, wat is 't solderen -of tiglassen- van een vork anders dan 't solderen of lassen van een frame?Gastheerg schreef:Een goeie vork maken valt ook niet mee.
De reden dat de in Fiets besproken frames met zo'n afzichtelijke carbon vork zijn uitgerust is omdat die a) lichter zijn -who gives a flying fuck, die paar grammetjes- en b) omdat de stalen (en ik denk ook titanium) framebouwers hun framepie tòch nog wat moderns qua looks willen meegeven in de hoop meer mensen over de streep te trekken om bij hun te gaan shoppen. Voor mij een reden om 't juist niet te doen. En ik denk zo maar dat iemand die voor een handgebouwd kwaliteitsproduct júist liever all the way gaat.
Maar ik kan me vergissen....
Mooi fietsje, maar is een oude Koga met Campagnolo niet een beetje vloeken in de kerk? Ik dacht dat die Friezen louter Shimano monteerden?chrissiewizzie schreef:Nog meer staal bij ons in huis. Mevrouw Chrissiewizzie rijdt sinds deze zomer op een opgewaardeerde Koga Miyata Excerciser met 10 speed Centaur Grey triple groep en Fulcrum R7's.
Oorspronkelijk zat er een 7 vits Shimano 600 Ultegra groep op.
's Zomers buiten, 's winters binnen:
http://i46.tinypic.com/fkpi5u.jpg
Dat het duur is om zo'n frame te maken, geloof ik meteen. Dat er weinig marge op zit geloof ik niet Want ook die buizenset a 700 lijkt me geen productieprijs, maar verkoopprijs.nutsjesmoar schreef:Dit zal je nog tegenvallen. De frames die tegenwoordig weer van staal worden gemaakt, worden dit heel vaak uit een hoogwaardig type. Zo is de buizenset van een Cinelli Supercorsa 700 euro, en dan moet hij nog gebouwd, verchroomd en gespoten worden. Zo'n frame kost uiteindelijke ongeveer 1500 euro. Dus zoveel winst zal er niet opzitten.Dizono schreef:Mooi, en slim ook. Volgens mij is staal weer behoorlijk populair aan het worden bij enerzijds jongeren die er graag 'hip' bijfietsen en daarnaast bij de oudere generatie met een vleug van melancholiek. Ik weet niet precies wat ze kosten, maar ik vemoed dat de winstmarge op dergelijke fietsen ook wat hoger ligt.
Ook merken we dat staal wel hip wordt, maar dat men er niet veel voor over heeft, het moet zo mooi en goedkoop mogelijk "het is toch maar oud".
De Cinelli Supercorsa is natuurlijk ook een slecht voorbeeld want Cinelli en Columbus zijn het zelfde berdijf .Dizono schreef:Dat het duur is om zo'n frame te maken, geloof ik meteen. Dat er weinig marge op zit geloof ik niet Want ook die buizenset a 700 lijkt me geen productieprijs, maar verkoopprijs.nutsjesmoar schreef:Dit zal je nog tegenvallen. De frames die tegenwoordig weer van staal worden gemaakt, worden dit heel vaak uit een hoogwaardig type. Zo is de buizenset van een Cinelli Supercorsa 700 euro, en dan moet hij nog gebouwd, verchroomd en gespoten worden. Zo'n frame kost uiteindelijke ongeveer 1500 euro. Dus zoveel winst zal er niet opzitten.Dizono schreef:Mooi, en slim ook. Volgens mij is staal weer behoorlijk populair aan het worden bij enerzijds jongeren die er graag 'hip' bijfietsen en daarnaast bij de oudere generatie met een vleug van melancholiek. Ik weet niet precies wat ze kosten, maar ik vemoed dat de winstmarge op dergelijke fietsen ook wat hoger ligt.
Ook merken we dat staal wel hip wordt, maar dat men er niet veel voor over heeft, het moet zo mooi en goedkoop mogelijk "het is toch maar oud".
Tuurlijk, prachtig zo'n stalen vork met platte vorkkroon. Visueel zou het voor mij ook meteen de voorkeur hebben.theodorocampagnolo schreef:Flauwekul. Duell heeft altijd goeie vorken gemaakt. Bovendien, wat is 't solderen -of tiglassen- van een vork anders dan 't solderen of lassen van een frame?Gastheerg schreef:Een goeie vork maken valt ook niet mee.
De reden dat de in Fiets besproken frames met zo'n afzichtelijke carbon vork zijn uitgerust is omdat die a) lichter zijn -who gives a flying fuck, die paar grammetjes- en b) omdat de stalen (en ik denk ook titanium) framebouwers hun framepie tòch nog wat moderns qua looks willen meegeven in de hoop meer mensen over de streep te trekken om bij hun te gaan shoppen. Voor mij een reden om 't juist niet te doen. En ik denk zo maar dat iemand die voor een handgebouwd kwaliteitsproduct júist liever all the way gaat.
Maar ik kan me vergissen....
Indecs heeft het alleen over vorken.campasuper schreef:Waaruit leid je af dat stalen frames onder zouden doen voor carbon?
Volgens mij is weinig onderdoen nog steeds onderdoen.indecs schreef:Als je met modern, oversized staal werkt, wat qua prestaties weinig onder doet voor titanium of carbon.
Ik val er hier zo maar even in, maar gaat het bij keuze van het materriaal van een frame helemaal niet over beter over onder doen.indecs schreef:Precies, even goed lezen... we hebben het puur over vorkkeuzes.
Van mij geen slecht woord over stalen frames: "Als je met modern, oversized staal werkt, wat qua prestaties weinig onder doet voor titanium of carbon..."