Lightweights
Wellicht al voorbij gekomen, maar ik kan het op het forum niet vinden.
vraag: Als je Lightweight wielen ooit zou overwegen als extra wielset, ga je dan voor clinchers of de tube versie. Dit scheelt toch al gauw zo'n 700 euro en 2800 euro of 3500 euro is naast de 700 euro verschil ook een groot psychologisch verschil.
Ik lees vaak dat een carbon wiel mooier en beter is met tubes, maar waarom eigenlijk. Voor- en nadelen van tubes zijn me wel enigszins duidelijk, maar hoe groot is het gedoe als je onderweg lek rijdt. Ik zal ook tubes niet repareren tenzij het makkelijk kan, maar het mag me niet te veel tijd kosten. Ik gooi binnenbanden nu ook weg als ze lek zijn, maar Ik rij eigenlijk niet of nooit lek (en hopelijk blijft dat zo). Is z'n tube zo groot als een buitenband want dan is het een heel pakket in je koerstrui.
Hoe groot is de kans op spaakbreuk bij normaal gebruik als je een zwaardere rijder bent (95kg) )en is een lightweight in alle situaties bruikbaar? Met andere woorden; ik kan er gerust mee naar de Alpen?
Zijn er uberhaupt carbon wielsets op de markt die goedkoper zijn, maar toch enigszins in de buurt komen van de lightweights qua stijfheid, betrouwbaarheid, looks en remkwaliteiten?
Dank je wel.
vraag: Als je Lightweight wielen ooit zou overwegen als extra wielset, ga je dan voor clinchers of de tube versie. Dit scheelt toch al gauw zo'n 700 euro en 2800 euro of 3500 euro is naast de 700 euro verschil ook een groot psychologisch verschil.
Ik lees vaak dat een carbon wiel mooier en beter is met tubes, maar waarom eigenlijk. Voor- en nadelen van tubes zijn me wel enigszins duidelijk, maar hoe groot is het gedoe als je onderweg lek rijdt. Ik zal ook tubes niet repareren tenzij het makkelijk kan, maar het mag me niet te veel tijd kosten. Ik gooi binnenbanden nu ook weg als ze lek zijn, maar Ik rij eigenlijk niet of nooit lek (en hopelijk blijft dat zo). Is z'n tube zo groot als een buitenband want dan is het een heel pakket in je koerstrui.
Hoe groot is de kans op spaakbreuk bij normaal gebruik als je een zwaardere rijder bent (95kg) )en is een lightweight in alle situaties bruikbaar? Met andere woorden; ik kan er gerust mee naar de Alpen?
Zijn er uberhaupt carbon wielsets op de markt die goedkoper zijn, maar toch enigszins in de buurt komen van de lightweights qua stijfheid, betrouwbaarheid, looks en remkwaliteiten?
Dank je wel.
Lightweight wielen moet je vooral niet kopen voor de stijheid , dan zijn er meerdere merken met "hoge" wielen die een stuk steviger zijn - zeker het achterwiel. Lightweight wielen moet je kopen voor de looks - het exclusieve - en de fijne rij eigenschappen.
Zelf heb ik ook een set gehad : De hoge versie voor tubes - 20 spaken achter en 20 spaken voor. Absoluut heel erg fijne wielen - zeker met Veloflex tubes - maar om nu te zeggen dat er niets beter is - of in de buurt komt....ach. Ik was er zelfs een beetje bang voor om mee te rijden gezien de crash kans - en zeker in een groep rijden was iets wat ik niet graag deed.
Ik heb ook gereden met de Dura Ace C50 wielen voor tubes - ook een fijne wielset - en het achterwiel is een stuk stijver dan het lightweight achterwiel. Neem je daar zowel de tube versie van als de draadband versie, dan hou je nog geld over ook.
Zoals iemand hier als eens mooi omschreef over de Lightweight wielen of ander duur spul is :
Don't race what you can't replace... ofwel koop ze alleen van het geld wat je echt "over "hebt. Zelf rij ik nu met de Shimano Dura Ace 7850 CL wielen voor draadbanden - met Vittoria Open Corsa SC - en om nu te zeggen dat het minder is ...hmmm nee.
Zelf heb ik ook een set gehad : De hoge versie voor tubes - 20 spaken achter en 20 spaken voor. Absoluut heel erg fijne wielen - zeker met Veloflex tubes - maar om nu te zeggen dat er niets beter is - of in de buurt komt....ach. Ik was er zelfs een beetje bang voor om mee te rijden gezien de crash kans - en zeker in een groep rijden was iets wat ik niet graag deed.
Ik heb ook gereden met de Dura Ace C50 wielen voor tubes - ook een fijne wielset - en het achterwiel is een stuk stijver dan het lightweight achterwiel. Neem je daar zowel de tube versie van als de draadband versie, dan hou je nog geld over ook.
Zoals iemand hier als eens mooi omschreef over de Lightweight wielen of ander duur spul is :
Don't race what you can't replace... ofwel koop ze alleen van het geld wat je echt "over "hebt. Zelf rij ik nu met de Shimano Dura Ace 7850 CL wielen voor draadbanden - met Vittoria Open Corsa SC - en om nu te zeggen dat het minder is ...hmmm nee.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
volgens Tour is de stijfheid van de lightweigts net heel goed. Zowel de standard C als de Obermaier 3 testten beduidend stijver dan de DA C50rene schreef:Lightweight wielen moet je vooral niet kopen voor de stijheid , dan zijn er meerdere merken met "hoge" wielen die een stuk steviger zijn - zeker het achterwiel.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nogmaals plaatsen dan - dit stukje komt van http://www.rouesartisanales.com" onclick="window.open(this.href);return false; en gaat over de laterale stijfheid van de wielen , lees het eens goed door :
http://www.rouesartisanales.com/article-23159755.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees , hoe hoger het getal, hoe stijver het wiel.
http://www.rouesartisanales.com/article-23159755.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees , hoe hoger het getal, hoe stijver het wiel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Is is wel een oudere test met oudere modellen. Kijk ff in de tour van 4/11 en 7/10Le 27 octobre 2008
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Er is geen rijder binnen dit forum die de grenzen van de stijfheid van een setje lightweight ook maar bij benadering kan halen (cancellara zou een kansje maken).
Aan de andere kant moet je ze kopen omdat je het leuk vindt en het geld probleemloos kan missen want de aanschaf op basis van rijderscapaciteiten rechtvaardigen wordt ook lastig (gezien de zeer matige prijs/kwaliteit verhouding).
Er zijn zat wielen die op bepaalde punten beter zijn maar overall zijn ze in hun soort onverslaanbaar (al komen Mavic ultimates redelijk in de buurt).
Aan de andere kant moet je ze kopen omdat je het leuk vindt en het geld probleemloos kan missen want de aanschaf op basis van rijderscapaciteiten rechtvaardigen wordt ook lastig (gezien de zeer matige prijs/kwaliteit verhouding).
Er zijn zat wielen die op bepaalde punten beter zijn maar overall zijn ze in hun soort onverslaanbaar (al komen Mavic ultimates redelijk in de buurt).
Kan je de volgende wielen vergelijken prijs/kwalitatief en is er een voorkeur voor een bepaald wiel te geven, of zijn de wielen te verschillend zodat je appels en peren vergelijkt. Ik begrijp dat ieder wiel z'n voor en nadelen heeft, maar deze aspecten wegen natuurlijk niet allemaal even zwaar. Dat blijft persoonlijk. Wat zou jullie voorkeur zijn en waarom? Wielen komen tzt onder een Specialized Tarmac sl4 S-works.
1: Mavic Cosmic Carbone SR
2: Mavic Cosmic Carbone SLR
3: Mavic R-sys SLR
4: Reynolds Assault Clincher
5: Kuiper FCC50
6: Anders namelijk.....?
(Lightweight Standard C laat ik even buiten beschouwing omdat deze wielset er voor mij in alle opzichten boven uit steekt, maar qua prijs van een ander orde is)
1: Mavic Cosmic Carbone SR
2: Mavic Cosmic Carbone SLR
3: Mavic R-sys SLR
4: Reynolds Assault Clincher
5: Kuiper FCC50
6: Anders namelijk.....?
(Lightweight Standard C laat ik even buiten beschouwing omdat deze wielset er voor mij in alle opzichten boven uit steekt, maar qua prijs van een ander orde is)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wat moet dit in het LW topic? Bovenstaande wielsets zijn allemaal voor draadbanden? Heeft toch echt niets met LW's te maken.
Als ik een concurenten voor LW denk kom ik meer op wielsets als Mavic Ultimate, wielsets gebouwd met Enve velgen, Hed Stinger 6, Zipp 404.
Als ik een concurenten voor LW denk kom ik meer op wielsets als Mavic Ultimate, wielsets gebouwd met Enve velgen, Hed Stinger 6, Zipp 404.
Je hebt gelijk, maar ik wilde eigenlijk de Lightweights niet in het rijtje meenemen omdat ze naar mijn mening op dit moment nietr echt concurrentie hebben. Wellicht dat Reynolds, Enve en Mavic in de buurt komen met een bepaald type, maar dat zijn allemaal wielen die ver boven budget zijn.
dan moet je niet in het lightweight topic reageren natuurlijkB@rts27 schreef:Je hebt gelijk, maar ik wilde eigenlijk de Lightweights niet in het rijtje meenemen omdat ze naar mijn mening op dit moment nietr echt concurrentie hebben. Wellicht dat Reynolds, Enve en Mavic in de buurt komen met een bepaald type, maar dat zijn allemaal wielen die ver boven budget zijn.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Wellicht vreemde vraag voor de mensen die een set lightweights hebben gekocht, maar is bij de aanschaf van een set lightweight wielen nog twijfel geweest of de prijs van de set en het imago wellicht tot minder leuke reacties bij je fietsmaten zouden kunnen leiden? Voor veel fietsers zijn deze wielen een droom en voel je je dan niet opgelaten of wellicht bezwaard dat je fietsmaten de wielen nooit kunnen kopen of zelfs groen zien van jaloezie?
Ik zou op zich best een set lightweight wielen willen kopen (moet ik wel sparen, maar principieel zou het voor mij geen probleem zijn), maar ik zou het ook vervelend vinden als je daardoor neergezet wordt als een uitslover of poser. Of moet ik hier gewoon boven staan.
Ik zou op zich best een set lightweight wielen willen kopen (moet ik wel sparen, maar principieel zou het voor mij geen probleem zijn), maar ik zou het ook vervelend vinden als je daardoor neergezet wordt als een uitslover of poser. Of moet ik hier gewoon boven staan.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Gewoon kopen, wat anderen er van vinden moeten ze maar naar de politie brengen. Een hobby mag wat kosten en als jij die lightweights mooi vindt en het geld er voor over hebt, moet je het vooral doen. Wel zorgen dat je ook een mooie bike hebt(carbon), daar horen die wielen in, niet in een no name alu frame met tiagra. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Succes.
Succes.