Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 19 apr 2011 22:51

Misschien is wervergo en zijn alter ego('s) wel schietzofreen:p
Zou hij nog wat personages over hebben:D
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3096
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 19 apr 2011 23:42

Zou maar snel toeslaan als je nog een "echte" chinarello chinello chinavelo etc wilt hebben. Als het te groot wordt gaan die fabrikanten echt wel een keer optreden om misbruik van hun merknaam tegen te gaan.

Neemt niet weg dat een blanco frame dat "toevallig" erg lijkt op wat bekende merken eigenlijk niet tegen valt te houden natuurlijk.

Ziet er wel netjes uit overigens die Chinello's.

sensa
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 mei 2009 00:16

sensa 19 apr 2011 23:53

Nou nog maatje 60 vanuit china, dan kan ook de lange mens er 1 halen

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 20 apr 2011 00:25

Sensa schreef:Nou nog maatje 60 vanuit china, dan kan ook de lange mens er 1 halen


Volgens mij maken die chinezen die niet omdat ze dan te slap worden.(Want er is wel vraag naar)
Las ook verhalen over frames die shimiiden. Mensen die zich kapot schrokken als het frame ineens oncontroleerbaar begon te trillen.

Vind het zelf wel een aardige gok, kwaliteitscontrole etc voldoen simpelweg niet aan de westerse normen. Wielen die scheef zitten, pats die krom zijn, balhoofden die uitgevijld moeten worden, zag zelfs 1 voorvork die dwars doormidden ging terwijl de eigenaar er een rondje op zijn oprit mee maakte ..

Frames uit china, het blijft een behoorlijke gok.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 20 apr 2011 00:32

Jouke, Ik ben het met je eens dat het altijd een gok blijft...
Maar die is niet groter als de gok die je neemt als je voor een merk gaat!
(bustedcarbon.com)

Je hororverhaal over scheve patten scheve wielen ed. moet ik ook eerst zien voordat ik ze geloof, op het forum heb ik daar niemand over gehoord!
mijn Flickr

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 20 apr 2011 01:26

@Japieo,
Lees het roadbikereview forum er maar eens op na. 5 delen, en je bent er een goede paar dagen mee zoet ;-), maar dan ben je een hoop gebruikservaringen rijker.
Alle door mij genoemde problemen zijn daar aan de orde gekomen. (Het ene probleem in grotere mate dan het ander)
Je kan geluk hebben en een goed exemplaar treffen, maar zoals fausto pinarello zelf al zei: omdat er pinarello op staat is het er nog geen.

De site van busted carbon is leuk, maar ik kan ook met mijn fiets tegen een garagedeur rijden en dan op zeggen: jemig wat een kwaliteit, gaat dat zo snel kapot?!?

De kwaliteitscontrole uit china is nu eenmaal minder, dus de kans op foute/slechte exemplaren is groter. Peroid.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 20 apr 2011 01:42

Waar denk je dat merkframes vandaag de dag geproduceert worden?
mijn Flickr

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 20 apr 2011 01:49

Jouke Buissink schreef:De kwaliteitscontrole uit china is nu eenmaal minder, dus de kans op foute/slechte exemplaren is groter. Peroid.


Nou... dat zou ik zo snel niet willen zeggen.

Ten eerste: Er zijn met dure europese frames ook allerlei problemen aangaande QA.

Ten tweede: De frames kosten ook maar één vijfde van een europees frame. Dus als de jouwe spontaan splijt, bestel je gewoon een tweede, en je hebt nog steeds minder dan de helft uitgegeven dan de europese tegenhanger.

Ten derde: Alle 'europese' carbon frames worden ook in China gemaakt. Is de chinees die een echte pina maakt minder bekwaam dan een chinees die een nep pina maakt? Dat lijkt me stug...

Dus dat die kwaliteitscontrole uit china nou eenmaal minder is, dat lijkt me niet zo evident. Dat de afwerking minder is, ok. De frames zwaarder: zeker. Eerder in tweeen vallen: lijkt me niet.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3096
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 20 apr 2011 02:18

Jouke Buissink schreef:@Japieo,
Lees het roadbikereview forum er maar eens op na. 5 delen, en je bent er een goede paar dagen mee zoet ;-), maar dan ben je een hoop gebruikservaringen rijker.
Alle door mij genoemde problemen zijn daar aan de orde gekomen. (Het ene probleem in grotere mate dan het ander)
Je kan geluk hebben en een goed exemplaar treffen, maar zoals fausto pinarello zelf al zei: omdat er pinarello op staat is het er nog geen.

De site van busted carbon is leuk, maar ik kan ook met mijn fiets tegen een garagedeur rijden en dan op zeggen: jemig wat een kwaliteit, gaat dat zo snel kapot?!?

De kwaliteitscontrole uit china is nu eenmaal minder, dus de kans op foute/slechte exemplaren is groter. Peroid.


Vergeet niet dat veel Chinese fabrikanten zich ook volgens Europese normen hebben laten certificeren. Geen 100 % garantie natuurlijk maar helpt wel.
En te slap zijn de china frames over het algemeen zeker niet. Een zuiver italiaans carbon frame dat is pas slap. Daarom laat pinarello ze ook in china of taiwan maken. Ze kunnen dat daar gewoon beter !

Ok je kunt pech hebben, maar met de meeste frames zit het wel goed. Zelf een beetje handig zijn helpt natuurlijk wel. Sommige verhalen op internet hebben ook gewoon te maken met mensen die niet precies weten waar ze mee bezig zijn. Lagers verkeer om plaatsen, niet (al) het juiste gereedschap hebben etc. Beetje knutselen hoort erbij. Wil je dat niet, dan moet je er idd niet aan beginnen.

Zolang je bij de superlichte exemplaren wegblijft ben ik er van overtuigd dat de risico's echt niet veel groter zijn dan bij een gemiddeld "merk" frame dat ook gewoon uit china of taiwan komt.

P.S. Sensa niet alle typen zijn in 60 cm leverbaar maar je hebt er zeker voldoende uit china. Hele mooie zelfs. Vraag maar aan Yoda die er ook 1 in 60 cm had gekocht.

blackdog
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2010 00:55

blackdog 20 apr 2011 02:28

Jouke Buissink schreef:
Sensa schreef:Nou nog maatje 60 vanuit china, dan kan ook de lange mens er 1 halen


Volgens mij maken die chinezen die niet omdat ze dan te slap worden.(Want er is wel vraag naar)
Las ook verhalen over frames die shimiiden. Mensen die zich kapot schrokken als het frame ineens oncontroleerbaar begon te trillen.

Vind het zelf wel een aardige gok, kwaliteitscontrole etc voldoen simpelweg niet aan de westerse normen. Wielen die scheef zitten, pats die krom zijn, balhoofden die uitgevijld moeten worden, zag zelfs 1 voorvork die dwars doormidden ging terwijl de eigenaar er een rondje op zijn oprit mee maakte ..

Frames uit china, het blijft een behoorlijke gok.


+90% van de carbon frames die worden geproduceerd voor merknamen gebeurd in China. Denk je dat de voorgenoemde problemen niet voorkomen met merkframes? Het enige verschil is dat de frames na aankomst bij het merk een QC ondergaan en de foute aan het licht komen en dus niet in de handel raken. En dan nog kan het fout gaan. Bij FDJ.com hebben ze al een handvol frames terug aan de fabrikant sponsor moeten teruggeven omdat ze schuren onder het bracket. En hoeveel kosten die Lapierres in een winkel? Zo weet ik Musseeuw in z'n eerste jaar nog zelfs een gans lot terugsturen omdat ze verkeerd waren. Ondertussen was er in die periode een wereldwijde misnoegen over de vele frames die uit China stuk gingen, eind dat jaar werd er vanuit de chinese overheid een waarschuwing gegaan dat dit de Republiek China in slecht daglicht stelde en de regels werden strenger (op z'n minst EU normen behalen voor de frames) met toch wel deftige straffen op...en ik moet denk ik geen tekening maken dat ze daar niet mee lachen.

Ondertussen is het al veel verbeterd... maar 100% ben je zeker nooit. Voor een deftig frame kost dat voor een merknaam nog geen 300USD/frame. Vroeger werden ze blank op de boot verscheept maar nu zijn er steeds meer merken die ook het lakken in China laten doen. Kost gewoon minder.

Vind het gewoon grappig dat mensen zo neerbuigend doen over carbon frames uit China en dat tov carbon merkframes... weten blijkbaar niet goed hoe die wereld draait blijkbaar.

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 20 apr 2011 02:55

Begrijp me niet verkeerd, ik ben bepaald niet neerbuigend naar deze frames! Zie zeker de potentie.
Heb zelf ook wel eens wat frames uit China gehaald. Helaas was de afwerking inferieur, én was er sprake van shimiien (Kan aan de maat gelegen hebben, 60). En dan zit je daar met je mooie frame..
Tegenwoordig is het als ik de verhalen moet geloven wel een stukje beter, maar als je niet handig bent dan zou ik dit soort projecten ver links van me laten liggen.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 20 apr 2011 18:54

BlackDog schreef:
Jouke Buissink schreef:
Sensa schreef:Nou nog maatje 60 vanuit china, dan kan ook de lange mens er 1 halen


Volgens mij maken die chinezen die niet omdat ze dan te slap worden.(Want er is wel vraag naar)
Las ook verhalen over frames die shimiiden. Mensen die zich kapot schrokken als het frame ineens oncontroleerbaar begon te trillen.

Vind het zelf wel een aardige gok, kwaliteitscontrole etc voldoen simpelweg niet aan de westerse normen. Wielen die scheef zitten, pats die krom zijn, balhoofden die uitgevijld moeten worden, zag zelfs 1 voorvork die dwars doormidden ging terwijl de eigenaar er een rondje op zijn oprit mee maakte ..

Frames uit china, het blijft een behoorlijke gok.


+90% van de carbon frames die worden geproduceerd voor merknamen gebeurd in China. Denk je dat de voorgenoemde problemen niet voorkomen met merkframes? Het enige verschil is dat de frames na aankomst bij het merk een QC ondergaan en de foute aan het licht komen en dus niet in de handel raken. En dan nog kan het fout gaan. Bij FDJ.com hebben ze al een handvol frames terug aan de fabrikant sponsor moeten teruggeven omdat ze schuren onder het bracket. En hoeveel kosten die Lapierres in een winkel? Zo weet ik Musseeuw in z'n eerste jaar nog zelfs een gans lot terugsturen omdat ze verkeerd waren. Ondertussen was er in die periode een wereldwijde misnoegen over de vele frames die uit China stuk gingen, eind dat jaar werd er vanuit de chinese overheid een waarschuwing gegaan dat dit de Republiek China in slecht daglicht stelde en de regels werden strenger (op z'n minst EU normen behalen voor de frames) met toch wel deftige straffen op...en ik moet denk ik geen tekening maken dat ze daar niet mee lachen.

Ondertussen is het al veel verbeterd... maar 100% ben je zeker nooit. Voor een deftig frame kost dat voor een merknaam nog geen 300USD/frame. Vroeger werden ze blank op de boot verscheept maar nu zijn er steeds meer merken die ook het lakken in China laten doen. Kost gewoon minder.

Vind het gewoon grappig dat mensen zo neerbuigend doen over carbon frames uit China en dat tov carbon merkframes... weten blijkbaar niet goed hoe die wereld draait blijkbaar.



google translate?

in ieder geval heb ik me door een fietsenmaker laten vertellen dat er in feite maar een paar fabrieken carbon voorvorken maken; vooral in China. Grote merken kopen deze over, spuiten hun naam er op en verkopen ze voor 2x zo veel.

Ik weet niet of dit met frames ook zo is, maar ik kan me voorstellen dat de frames voor verschillende grote merken gewoon in dezelfde fabriek gemaakt worden en in hun eigen werkplaats overgespoten worden.

Plaats reactie