Het E-Bike topic
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39959
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Oei, wat dom zo op het 1e gezicht.brekson schreef:http://bike-inn.be/nl/blogpost/specialized-vado
Zolang de voorraad strekt dus......
Minder vermogen, kleinere accu en minder sportieve looks.
Zat te denken om in het voorjaar mogelijk eens serieus hier in te duiken, maar als de Turbo S eruit gaat...
Less is bore
Ik heb gisteren mijn high speed pedelec afgehaald (haibike xduro race). Fiets zal uitsluitend gebruikt worden voor woon/werkverkeer, in 't week-end rijd ik met een gewone racefiets. Ik heb gekozen voor een elektrische fiets gebaseerd op racefiets omdat dat veel efiiciënter is bij hoge snelheden dan al die mountainbikes met dikke wielen en veringen waarop je dan ook nog eens rechtop zit.
Even een testje gedaan. De eco-stand voelt best OK aan (net alsof je windaf hebt). Touring voelt aan als vals plat met de wind in de rug, ik rijd dan zonder enige moeite te doen tegen de 40 aan.
Sport en Turbo voelen eerder aan als rijden met een brommer (en dan heb ik sowieo te weinig autonomie, ik moet 54 km halen op één batterij), die ga ik erg weinig gebruiken denk ik.
Even een testje gedaan. De eco-stand voelt best OK aan (net alsof je windaf hebt). Touring voelt aan als vals plat met de wind in de rug, ik rijd dan zonder enige moeite te doen tegen de 40 aan.
Sport en Turbo voelen eerder aan als rijden met een brommer (en dan heb ik sowieo te weinig autonomie, ik moet 54 km halen op één batterij), die ga ik erg weinig gebruiken denk ik.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Beetje off topic wellicht, maar we hebben er een nieuwe terreurgroep bij lijkt het wel, nl de pedelec rijders. Kom er nu dagelijks een aantal tegen en volgens mij kennen ze maar één snelheid, vol gas. Brommer in een fietsverpakking. Fiets ook langs/over een aantal gelijkwaardige fietspadkruisingen en rechts voorrang verlenen hoeft ook niet voor die gasten. 2 fietsers inhalen terwijl er een tegenligger aankomt, ook geen probleem, gas er op.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
Daar sla je de spijker op z'n kop: het zijn gewoon brommers en snorfietsen, voertuigcategorieën die we sowieso beter kwijt dan rijk zouden zijn. Om commerciële redenen worden ze als "fiets" verkocht, dat de wetgever zich voor dat karretje heeft laten spannen is godgeklaagd.
Vorsprung durch Pedantik
-
- Forum-lid
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Nou, op de racert heb ik er idd niet veel last van, maar daarnaast ben ik ook een dagelijkse fietsforens.
Daarbij, die dingen zijn er nog maar net en zullen wellicht in aantal toenemen.
Daarbij, die dingen zijn er nog maar net en zullen wellicht in aantal toenemen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
De "gewone"pedelecs zijn een plaag omdat die lui denken dat ze hard gaan met 25 en het in het algemeen mensen zijn die niet meer gewend zijn aan die enorme snelheid en zich king of the road wanen...verder heb ik de indruk dat zo'n voorwielmotor ze laat slingeren, maar dat weet ik niet zeker, het kan ook ouderdom zijn of het debiel hoge stuur waardoor de controle minder is...
Van speedpedelecs heb ik eigenlijk nog geen last gehad...
Van speedpedelecs heb ik eigenlijk nog geen last gehad...
Laatst gewijzigd door Keezx op 15 mei 2017 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Je bedoelt dat die speedpedelecrijders ouder worden en dus meer dure zorg nodig gaan hebben?
Of heb ik wat gemist...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ouder worden? Jónger, juist. De gemiddelde leeftijd van e-bikekopers ligt intussen rond de veertig(!), en ze worden (zeer) actief gepusht onder de schoolgaande jeugd. Nederland scoort ten opzichte van de omliggende landen íetsje beter op het gebied van (jeugd)obesitas, en het veelvuldig gebruik van de fiets als algemeen vervoermiddel heeft daar zéér waarschijnlijk mee te maken. Jij denkt niet dat als de schooljeugd massaal aan de e-bike gebracht wordt, dat zijn weerslag gaat hebben in die cijfers?
De "fiets"branche is dolblij met de e-bike: aan gewone fietsen was geen droog brood meer te verdienen; de e-bike is al vaak bezongen als de redding van de bedrijfstak. Hoge aanschafprijs, veel onderhoud dat nauwelijks zelf kan worden uitgevoerd, en een korte levensduur (vooral de accu's zijn intussen berucht).
De traditionele afzetmarkt van ouderen die zo "langer mobiel" zouden kunnen blijven (ook daar is ongetwijfeld wel het één en ander op af te dingen) is allang verzadigd; nu zijn de scholieren en de jongvolwassenen, die eigenlijk fit genoeg (zouden moeten) zijn om zonder ondersteuning te fietsen maar dat als gevolg van de e-trend in steeds mindere mate worden, aan de beurt. Kijk de komende zomer maar eens om je heen tijdens het fietsen en ik geef je op een briefje dat je wéér meer mensen met een bier-en-BBQ-buikje elektrisch "ondersteund" van de natuur ziet genieten.
Door deze vervoermiddelen en hun gebruik te framen als "fietsen" en niet als brommers/snorfietsen ("fiets met hulpmotor", weet je nog?), is het stigma een stuk minder. Door de vervuiling die ze teweegbrengen (deels) in verre oorden te laten plaatsvinden in plaats van in de lucht direct achter je, kan ook het imago "schoon" schaamteloos gemarket worden. Onder druk van de vakhandel verdween ooit de eis dat op een bromfiets ook nog (nominaal) onondersteund gefietst moest kunnen worden; voor de e-bike en zéker de speed-pedelec (die nota bene als aparte categorie in de verkeerswet is opgenomen, terwijl het enige onderscheid met een bromfiets de elektrische aandrijving is) voorzie ik eenzelfde evolutie.
Dus ja, dat aan hele elektrisch "ondersteunde" "fietsen" kleven in mijn ogen behoorlijke maatschappelijke nadelen, waarvan de kosten nu en in de toekomst vrolijk op de gemeenschap worden afgewenteld, terwijl de baten vrijwel geheel in private zakken gestopt worden.
De "fiets"branche is dolblij met de e-bike: aan gewone fietsen was geen droog brood meer te verdienen; de e-bike is al vaak bezongen als de redding van de bedrijfstak. Hoge aanschafprijs, veel onderhoud dat nauwelijks zelf kan worden uitgevoerd, en een korte levensduur (vooral de accu's zijn intussen berucht).
De traditionele afzetmarkt van ouderen die zo "langer mobiel" zouden kunnen blijven (ook daar is ongetwijfeld wel het één en ander op af te dingen) is allang verzadigd; nu zijn de scholieren en de jongvolwassenen, die eigenlijk fit genoeg (zouden moeten) zijn om zonder ondersteuning te fietsen maar dat als gevolg van de e-trend in steeds mindere mate worden, aan de beurt. Kijk de komende zomer maar eens om je heen tijdens het fietsen en ik geef je op een briefje dat je wéér meer mensen met een bier-en-BBQ-buikje elektrisch "ondersteund" van de natuur ziet genieten.
Door deze vervoermiddelen en hun gebruik te framen als "fietsen" en niet als brommers/snorfietsen ("fiets met hulpmotor", weet je nog?), is het stigma een stuk minder. Door de vervuiling die ze teweegbrengen (deels) in verre oorden te laten plaatsvinden in plaats van in de lucht direct achter je, kan ook het imago "schoon" schaamteloos gemarket worden. Onder druk van de vakhandel verdween ooit de eis dat op een bromfiets ook nog (nominaal) onondersteund gefietst moest kunnen worden; voor de e-bike en zéker de speed-pedelec (die nota bene als aparte categorie in de verkeerswet is opgenomen, terwijl het enige onderscheid met een bromfiets de elektrische aandrijving is) voorzie ik eenzelfde evolutie.
Dus ja, dat aan hele elektrisch "ondersteunde" "fietsen" kleven in mijn ogen behoorlijke maatschappelijke nadelen, waarvan de kosten nu en in de toekomst vrolijk op de gemeenschap worden afgewenteld, terwijl de baten vrijwel geheel in private zakken gestopt worden.
Vorsprung durch Pedantik
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik rij jaarlijks tussen de 7.5-10k op de racefiets. Daarnaast ga ik ook graag op de fiets naar het werk (=-12km). Op koudere dagen/donker heb ik weinig zin om de racefiets te pakken, maar het traject heeft vooral heen nogal wat hoogtemeters. Ik heb voor een half uurtje fietsen weinig behoefte aan douchen op het werk en daarom een e-bike aangeschaft. En dat is een geweldige aanschaf geweest. Nu hoef ik niet te douchen en kan ik toch op de fiets naar het werk.
Nu het weer wat beter is, sta ik half uurtje eerder op en maak ik er een ritje van een uurtje van (25km) en douche ik me wel op het werk. (op de race fiets uiteraard) Dit wissel ik dan af met 2x op de ebike en de 5de dag ga ik met de auto, aangezien ik dan dochterlief naar oppas mag brengen. Ohja, als het regent, ga ik ook met de auto, gelukkig komt dat maar zelden voor.
Ik ben een aantal keren op de gewone stadsfiets gegaan, maar dat kost me dan weer te veel tijd en is me te omslachtig. De e-bike houdt mij dus technisch gezien fitter. Want het is ebike of auto.
Als ik meer dan 20km van werk zou wonen, zou ik dus zeker een speed e bike overwegen.
Ohja, <35jr.
Nu het weer wat beter is, sta ik half uurtje eerder op en maak ik er een ritje van een uurtje van (25km) en douche ik me wel op het werk. (op de race fiets uiteraard) Dit wissel ik dan af met 2x op de ebike en de 5de dag ga ik met de auto, aangezien ik dan dochterlief naar oppas mag brengen. Ohja, als het regent, ga ik ook met de auto, gelukkig komt dat maar zelden voor.
Ik ben een aantal keren op de gewone stadsfiets gegaan, maar dat kost me dan weer te veel tijd en is me te omslachtig. De e-bike houdt mij dus technisch gezien fitter. Want het is ebike of auto.
Als ik meer dan 20km van werk zou wonen, zou ik dus zeker een speed e bike overwegen.
Ohja, <35jr.