Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 16 apr 2016 13:33

Met 70 kg wel ja.

De Pro One pomp ik 0,5 bar harder op dan de One Tubeless, het bandje is nl. een stuk soepeler geworden door de dunnere wangen van de band. Het verschil merk je anders direct in de bochten, zelfs op een brede velg.

Jij rijdt vast altijd op hele schone fietspaden, met zoveel kilometers op 1 achterbandje ;)

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 16 apr 2016 18:29

JM_H schreef:Waarom überhaupt boven de 6 bar oppompen? Heb je sinds ok tubeless rij met mijn 70 kg nooit meer gedaan.

Ook met de Schwalbe One, achter al 2* ruim 5000 km met een band, zonder merkbare lek. Voorband heeft het 10.000 km uitgehouden.
Op zich is boven de 6 bar ook niet nodig... Zit ook rond de 70kg met 71-72kg. Pomp ze eigenlijk tegenwoordig ook maar tot 6 bar. Laatst kreeg ik wel commentaar bij het stoplicht dat ik mijn achterband moest oppompen, omdat ik anders onderuit zou gaan... Ik zei dat het wel meeviel en het prima reed, maar vertelde niet dat ik tubeless reed (dat zouden ze toch niet begrijpen had ik het idee... ;) ). Denk dat de band rond de 4 to 5 bar zat, maar eerlijk gezegd merkte ik niet dat mijn achterband een stuk zachter was geworden door een lek (wat zich toen weer had gedicht)... Want reed met rond de 35km/u, soms iets harder zelfs, langs de ringvaart was toen ook geen enkel probleem. Lichtjes wind mee dat wel... :). Maar totaal niet instabiel.

Ik pompte mijn banden altijd tot 6,5 bar, wat eigenlijk nooit echt nodig was geweest merk ik ook wel...

Vandaag gewoon met mijn ongerepareerde banden nog een klein rondje gedaan (en zelfs in snel bochtenwerk voelt de One met rond de 5 bar niet beroerd aan eigenlijk... :roll: )

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 16 apr 2016 18:42

Wiliertoerist schreef: Jij rijdt vast altijd op hele schone fietspaden, met zoveel kilometers op 1 achterbandje ;)
Dat valt reuze mee. Er zijn stroken die ik alleen wel fiets maar met fiets maten moet mijden omdat ze het maar niets vinden zo'n gravel of schelpen paadje.
Afbeelding

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 17 apr 2016 00:40

Het is bij mij ook wel zo. Omdat ik tubeless rijd, ga ik met mijn racefiets om alsof ik op mijn mountainbike rijd. En mijd eigenlijk geen slechte wegen... Misschien dat ik daarom toch ook wel regelmatig lek rijd met de tubeless banden en Schwalbe One/Pro Ones toch liever mooi asphalt hebben... Probleem is alleen dat mijn fietsmaten, eigenlijk ook meer mountainbikers, die wegen en paden ook niet mijden. En die rijden niet lek met Conti's en normale biba's...

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 17 apr 2016 07:51

Ik heb al aan deze zitten denken, de prijs is alleen nogal hoog...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 apr 2016 10:34

Dan denk ik persoonlijk liever deze band - Vittoria Corsa speed grafeen tubeless - en scheelt ook nog in prijs bij de Futurumshop:

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 17 apr 2016 14:13

Dan gooi ik hem er ook maar weer in... Ik wacht wel op deze... :mrgreen:

Afbeelding

Welke ze hopelijk binnenkort wel bij mijn favo Franse webshop in hun assortiment zullen hebben. Zullen ze wel weer wat aan de prijs moeten doen. Heb al diverse setjes non-tubeless Panaracers voor de racer bij Probikshop gekocht. Mijn mtb Panaracers waren altijd al tubeless. Voorjaar 2016 zouden ze in ieder geval op de markt komen, dus eigenlijk zou dat nu zo'n beetje moeten zijn... :)

De Vittoria's vind ik sowieso te smal en wil toch wel 25mm...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13454
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 apr 2016 13:51

Mijn eerste setje one tubelless 23mm zijn op. Zo,n 2500 kilometer op gereden onder zware omstandigheden.

Achterband:
Hoop scheurtjes, meer dan de normale one. gewicht 80kg en 5.5 - 6 bar. Geen lekke band
Kantekening de TL banden zitten op mijn klimwielen en doen dus veel vaker slecht asphalt aan (ardennen en toscane).

Denk nog dat ik er zeker nog een 1000km op zou kunnen rijden maar gezien de scheurtjes en zijwanden durf ik dat met LBL niet aan. In de polder zou ik gewoon doorrijden

Voorband:
Nog amper versleten en veel minder scheurtje in loopvlak, ook veel minder uitdroging. Die gaat er nu achter nog een 2000km op. Ook geen lekke band 5.5 bar.

De eerste 1000km zonder vloeistof gereden, dan elke rit bijpompen. Afgelopen zomer 30ml latex erin. Latex zat er nog voldoende in na bijna een jaar en de banden hoefde slechts eens in de twee weken een half barretje bij.

Al met al tevreden na dit setje over op de pro one,s bij voorkeur 25mm.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 18 apr 2016 19:56

Campa Eurus 2-way-fit / Hutchinson Sector 28mm / makkelijk (met de handjes)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed (Helin Liu) C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (kon alleen geen druk opbouwen met vloerpomp)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

abel
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 feb 2006 15:18

abel 20 apr 2016 12:21

Ik rij al tijden met Easton EC90 SL icm Conti GP4000 25 of 28 mm....met binnenband. Velg is in ieder geval geschikt voor tubeless. Vraag is of ik met de Conti's op deze velgen tubeless kan en zo ja, of er nog aandachtspunten zijn. Wie o wie heeft hier ervaring mee?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 20 apr 2016 14:30

abel schreef:Ik rij al tijden met Easton EC90 SL icm Conti GP4000 25 of 28 mm....met binnenband. Velg is in ieder geval geschikt voor tubeless. Vraag is of ik met de Conti's op deze velgen tubeless kan en zo ja, of er nog aandachtspunten zijn. Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Tubeless banden hebben meer rubber rond de draad. Dat zorgt er voor dat ze (sneller) luchtdicht zijn, minder makkelijk burpen bij lage druk en beter op de velg zitten bij hoge druk. Een tubeless velg heeft vaak een diepere middengeul om tubeless banden makkelijker te kunnen monteren en op te pompen en 90 graden hoek (velgbed-velgrand) om band beter te laten klemmen (luchtdichtheid en op plek houden bij hoge druk).

Mijn advies is:
Tubeless velg tubeless band; doen
Normale velg, tubeless band; doen
Tubeless velg, normale band; alleen bij lage druk (MTB of cyclocross, extra lagen yellowtape, flinke hoeveelheid vloeibare latex)
Normale velg, normale band; niet doen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 apr 2016 19:45

abel schreef:Ik rij al tijden met Easton EC90 SL icm Conti GP4000 25 of 28 mm....met binnenband. Velg is in ieder geval geschikt voor tubeless. Vraag is of ik met de Conti's op deze velgen tubeless kan en zo ja, of er nog aandachtspunten zijn. Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Meerdere forumleden hebben het geprobeerd om gewone banden tubeless te rijden maar krijgen het niet voor elkaar om de gewone band tubeless te monteren en op te pompen.! Dus, . . . . is het alleen te doen met tubelessbanden.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie