Ik vond dit wel een inzichtelijke post van Gerard Vroomen: https://opencycle.com/updates/convertin ... drivetrain
Gravel-racers
-
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50
Mijn persoonlijke mening is dat dit geen enkel probleem is, ik rijd nu al een paar jaar met een 1x11 setup en dat bevalt mij best. Inderdaad makkelijker schoon te maken, geen last meer van chainsuck en bij uitdagende situaties makkelijker schakelen omdat je niet meer na hoeft te denken over de stand van je voorderailleur, Voor mij was destijds de primaire reden om over te stappen naar 1x11 het feit dat je geen last meer hebt van chainsuck. Wel is het wat minder eenvoudig om het optimale bereik voor jezelf te bepalen, daarmee doel ik op de combinatie voortandwiel en cassette. In het stuk van Gerard Vroomen word daar duidelijk op in gegaan, mijn persoonlijke ervaring is dat ik geen bereik tekort kom met mijn huidige setup (40t en 11-32t cassette). Heel langzaam begint 1x11 zijn weg te vinden naar de wegfietsen, veel tri-athleten maken al gebruik van 1x11 en in het prof-peloton rijd volgend jaar het Aqua-Blue team met de 3T Strada in een 1x11 setup. Achter die laatste fiets zit ook weer Gerard Vroomen.nofuturekid schreef: ↑31 dec 2017 06:26Ik vond dit wel een inzichtelijke post van Gerard Vroomen: https://opencycle.com/updates/convertin ... drivetrain
Ik rij, toevallig, op een Open U.P. en ook daar maak ik gebruik van een 1x11 setup, geen mechanische maar de eTAP HRD groep van SRAM. Die brengt wel een probleem met zich mee, in mijn geval kan ik niet met een voor derailleur rijden omdat die ,bij banden breder dan 37-40mm, er afgereden word, de band raakt dan de batterij van de voorderailleur. Bijna noodgedwongen 1x11 dus, bijna 1x11 want een echte 1x11 setup heeft een achterderailleur met een clutch en een x-sync voortandwiel (narrow wide). Mijn eTAP Wifli achterderaileur is er een zonder clutch, er is dan ook het risico van chain drop, dat word zo goed als opgelost door het narrow-wide voortandwiel van Rotor dat ik gebruik. Ik heb nog niet mee gemaakt dat mijn ketting er afloopt aan de voorkant.
Ik zie persoonlijk alleen maar voordelen van een 1x11 setup op een gravel fiets.
Cervelo S3 en een Open U.P.
Ik heb de eTAP HRD groep en daar gebruik ik links om omhoog te schakelen op de cassette (lichter) en de rechter om omlaag te schakelen op de cassette (zwaarder).
Volgens mij werkt elke eTAP groep op deze wijze.
Cervelo S3 en een Open U.P.
-
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50
Interessant dat je eTAP HRD en niet Force1. Los van de voordelen van gebruikelijke voordelen van elektronisch schakelen (op computer zien in welke versnelling je zit is de belangrijkste voor mij) waren er nog andere overwegingen om specifiek voor eTAP te kiezen?
Ik overweeg trouwens ook een UP (of UPPER) aan te schaffen, vandaar dat ik die post van Vroomen tegenkwam. Waar ik nog niet over uit ben is welke wielen er in te zetten: 650 of 700c. Waar heb jij voor gekozen?
Ik overweeg trouwens ook een UP (of UPPER) aan te schaffen, vandaar dat ik die post van Vroomen tegenkwam. Waar ik nog niet over uit ben is welke wielen er in te zetten: 650 of 700c. Waar heb jij voor gekozen?
De force1 werkt met alleen de rechtershiffter voor op en afschakelen. Linker is alleen de rem. Wist niet dat de etap zo werkte. Weer wat geleerd vandaag!
@nofuturekid. Keuze voor 650 of 700 is vooral afhankelijk van het gebruik. Wil je flink offroad dan is extra brede banden wel fijn. Anders voldoen de 700. Voorkeur gaat bij mij uit naar 2 wielsets. En als je een UPPER kunt betalen zie ik het probleem niet om er meteen twee wielsets bij te nemen.
@nofuturekid. Keuze voor 650 of 700 is vooral afhankelijk van het gebruik. Wil je flink offroad dan is extra brede banden wel fijn. Anders voldoen de 700. Voorkeur gaat bij mij uit naar 2 wielsets. En als je een UPPER kunt betalen zie ik het probleem niet om er meteen twee wielsets bij te nemen.
o'7o
Ik hoef niet te zien op een schermpje in welke versnelling ik zit, een persoonlijke wens dus. Ik heb gekozen voor de U.P. omdat ik 4500 euro voor een U.P.P.E.R. even te gortig vind, voor de 1900 euro die ik bespaar door een U.P. (2600 euro) te kopen heb andere zaken kunnen aanschaffen om de fiets te bouwen. Door die besparing was er ook ruimte in het budget voor een Lauff Grit voorvork en eTAP HRD. Ik heb Di2 overwogen maar uiteindelijk heeft het draadloze aspect er voor gezorgd dat ik voor eTAP ben gegaan. Ik maak gebruik van Di2 op mijn Cervelo S3 dus digitaal schakelen was wel een pre. Ik heb gekozen, in eerste instantie, voor een set 9th Wave wielen (DC38, 700c). Mocht het nodig zijn dat ik 2 inch banden wil gaan gebruiken dan kan ik altijd nog voor een 650b set kijken. Ik rij voornamelijk op de weg en onverhard. Onverhard ook deels atb routes, aangezien de fiets geen atb is ga ik de idiote afdalingen uit de weg.nofuturekid schreef: ↑31 dec 2017 10:12 Interessant dat je eTAP HRD en niet Force1. Los van de voordelen van gebruikelijke voordelen van elektronisch schakelen (op computer zien in welke versnelling je zit is de belangrijkste voor mij) waren er nog andere overwegingen om specifiek voor eTAP te kiezen?
Ik overweeg trouwens ook een UP (of UPPER) aan te schaffen, vandaar dat ik die post van Vroomen tegenkwam. Waar ik nog niet over uit ben is welke wielen er in te zetten: 650 of 700c. Waar heb jij voor gekozen?
Laatst gewijzigd door mvalkier op 31 dec 2017 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Cervelo S3 en een Open U.P.
Ook een van de redenen waarom ik niet voor Force 1 heb gekozen, double tap is niet mijn ding. Ik heb het geprobeerd en er ruim 1000km mee gereden en vond/vind het geen succes.Douglas schreef: ↑31 dec 2017 10:31 De force1 werkt met alleen de rechtershiffter voor op en afschakelen. Linker is alleen de rem. Wist niet dat de etap zo werkte. Weer wat geleerd vandaag!
@nofuturekid. Keuze voor 650 of 700 is vooral afhankelijk van het gebruik. Wil je flink offroad dan is extra brede banden wel fijn. Anders voldoen de 700. Voorkeur gaat bij mij uit naar 2 wielsets. En als je een UPPER kunt betalen zie ik het probleem niet om er meteen twee wielsets bij te nemen.
Als je budget een U.P.P.E.R. toelaat dan is een 2e wielset natuurlijk geen enkel probleem. Ik heb die wielset voorlopig nog niet nodig, als dat later wel het geval is kijk ik wel weer verder.
Cervelo S3 en een Open U.P.
Als ik op voorhand weet welke ondergrond ik ga bereiden stem ik mijn banden er op af. Maar meestal vertrek thuis ik wind op kop en kan het asfalt, bos, zand, modder, ... kortom eender wat zijn dat onder de wielen komt.
En dan verkies ik een band met een groter volume tegenover een band met een specifiek patroon maar minder lucht.
Avg speed interesseert me dan minder dan het rijcomfort.
De opgegeven maten van de fabrikant zitten inderdaad een stukje buiten mijn speling.
Het zware patroon zal daar waarschijnlijk voor iets tussen zitten.
Neem dan de prijs er nog eens bij en dan wordt het mogelijk een duur testje.
De WTB heb ik ook al in overweging genomen. Alleen is het de vraag, prijs is ook redelijk hoog, of hij inderdaad modder lust zoals in sommige reviews wordt beschreven.
Iemand die hem grondig getest heeft op iets als kempische bosgrond gemengd met modder en natte boomwortels ?
Ik ken iemand die WTB's heeft liggen op zijn Gravelgrinder. Zal hem eens vragen wat hij er van vind. Kempische bosgrond is toch iets zanderiger, niet? Voor boomwortels; rupsbanden!
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
Mmm, hij vind ze vooral te breed... ze passen niet op zijn fiets (zouden 42 zijn en ze slepen tegen zijn kader... ne Ridley X-trail). Heeft quasi geen "clearance" meer voor modder en vuil.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)