Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 17 jul 2014 18:46

Memento_Mori schreef:.
Pdf die staat hoog op mijn wishlist ...
Mooie fiets die je niet vaak ziet
Gefeliciteerd dat die in jouw stal staat :D
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 22 jul 2014 13:02

Gazelle CM restauratie

Ikh eb twee verschillende cranks voor mijn restauratie, de ene met 5 armen is gepolijst, de ander met 4 armen en verborgen bevestiging op de crankarm zelf, is nog geanodiseerd en heeft wat kleinere krasjes. Deze zou ik ook nog kunnen polijsten. Na polijsten glimt het wel mooi, maar is ook kwetsbaarder.
Geen idee wanneer de 4 arm geïntroduceerd is, de 5 arm lijkt me origineler voor 1991.

Afbeelding
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 22 jul 2014 17:40

Linker (Campagnolo Chorus) werd van 88 tm 94 geproduceerd.
ooit allemaal op een Scalpel

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 22 jul 2014 21:42

Wow mooie gazelle, kleuren passen goed bij elkaar.
Ik heb ook een zwarte voorbouw met alu stuurbocht.
Verder heb ik nog een tita voorbouw cie ik in de jaren negentig in de USA gekocht heb, samen met tita bidonhouders.
Ik ben vergeten wie het gemaakt heeft, de bidonhouders lijken sterk op de huidige King Cage. Na 25 jaar nog altijd op mijn dagelijkse fiets.
Ik zal nog wat foto's lTen zien van de verschilende stuur mogelijkheden.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 23 jul 2014 10:34

Gisteren bij Mario De Fietsenmaker in Dussen geweest, die heeft nog een boel retro onderdelen, uiteindelijk ging ik met een grote tas vol weer weg. Vanavond wel weer eens wat foto's van mijn Gazelle's in diverse stadia van opbouw.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 23 jul 2014 20:52

Tja, wat is schappelijk Chris? Voor een paar NOS Shimano 105 Golden Arrow remgrepen mocht ik 43 euro afrekenen, een paar NOS Shimano 600 Ultegra (Tricolor) remgrepen kwamen op 49 euro, en de rest van de onderdelen (binnen- en buitenkabels (90 ct per stuk en 2 euro per meter), diverse rollen stuurlint (NOS kurk tussen de 4 en 8 euro) en wat losse troep) vond ik in elk geval niet duur. :D Hij had ook nog een "Campagnolo" chainstay voor 12 euro, zoiets ook maar meegenomen voor de ex-Van Elven Gazelle.

Afbeelding

Maar ja, ik had foto's beloofd, van de CM uit begin '80, maar nadat ik de fiets eerst eens lekker had gewassen, het oude stuurlint had verwijderd (dat viel nog niet mee, helemaal verdroogd leek het wel) om de remgrepen (Shimano Exage) te vervangen door de Golden Arrow grepen die er eigenlijk op horen, buitenkabels op maat gemaakt, binnenkabels erdoor gejast, denk ik dat ik ergens wat mis. Als ik nu aan de remhendel trek, dat schiet de buitenkabel door de rubber greep heen en gebeurt er dus niks. Volgens mij moeten er nog nippels o.i.d. tussen de remgreeprubbers en de buitenkabels om deze op z'n plek te houden. Het gaat om deze remgrepen :

Afbeelding

Zou ik dat nog bij de FM kunnen vinden?

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 23 jul 2014 20:59

Je mist afgaande op je tekst de verloop busjes
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 23 jul 2014 21:04

Ik dacht al zoiets, ik meende me al te herinneren dat ik vroeger op mijn eerste racefiets ook zoiets had gehad. Morgen maar ff langs de FM, ik moet er toch nog even heen om een verse inslagtrapas te laten zetten in mijn dagelijkse fietsje. (Gazelle Tour de France) Hij zal zich wel weer even achter de oren krabben als ik weer binnen kom :D (heb je hèm ook weer ...)

speedy_gonzales
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2014 10:31

speedy_gonzales 27 jul 2014 21:25

Mijn nieuwe stalen racefiets (de foto's zijn helaas van niet echt goede kwaliteit)
Heeft iemand enig idee hoe oud mijn fiets is :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 28 jul 2014 14:06

Mooie fiets, moderne kleur, het is lugloos ik schat 2de helft jaren 90.
Je kunt proberen info op te vragen via info@pinarello.com
Op hun website mooie plaatjes uit de geschiedenis, ze zijn er wel trots op, dus wie weet krijg je antwoord.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

snellemark
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2014 21:07

snellemark 28 jul 2014 21:45

Hallo,
Eerste post dus ik zal me even voorstellen.. ik ben Mark, man, 45 jaar, mega-slechte conditie, en een te vette pens.
Maandje of 3/4 geleden van mijn broer een 43 jaar oude SNEL-racefiets overgenomen (http://picpaste.com/IMG_1042-EAUjAZz4.jpg), de afgelopen decennia hing die keurig opgeslagen op zijn zolder, dezelfde dag nog heb ik fietskleding gekocht, schoentjes en andere benodigdheden en sindsdien ben ik simpelweg verkocht!
Rij tot nu toe gemiddeld 3 x per week.. meestal 150/200 km per week.
Heb geen budget om te investeren in iets moderns of al te veel te investeren in verbeteringen voor deze fiets.. zal het voorlopig dus moeten doen met dit oudje.

Maar natuurlijk loop ik nu wel tegen wat ongemakken op.. en met name het feit dat ik mij niet veilig voel bij het met de handen steunen op de remsteunen (heet vast anders?), als ik kijk naar moderne racefietsen dan zie ik vaak dat die remsteunen groter zijn.. meer oppervlak bieden om je handen op te laten rusten. Als ik op deze steun ben ik bang eroverheen te glippen als ik stevig moet remmen of de wegomstandigheden wat ruwer zijn, daardoor houd ik dus vaak mijn handen bovenop het stuur of eigenlijk vlak voor de remsteunen.. wat als nadeel heeft dat ik geen direct contact heb met de remhendels.
De stuurbocht gebruik ik eerlijk gezegd zelden.. waarschijnlijk zal ik in de toekomst een ander soort stuur willen maar da's voor later..
Vandaar dat ik mij afvraag wat de mogelijkheden zijn om wat meer grip te krijgen op die remsteunen.. moet ik dan andere remhendels of zoiets gaan aanschaffen?
Heeft het zin om die remhendels meer naar boven te verplaatsen?
Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Foto
http://picpaste.com/IMG_1042-EAUjAZz4.jpg

Groet, Mark.

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 28 jul 2014 22:09

interessant karretje

de remgreeprubbers ontbreken

zijn met wat zoekwerk nog wel te vinden: campagnolo brake hood rubbers (bruin)

google is your friend (in this case)

dan zitten de remgrepen zelf te laag op het stuur

deze zouden met de uiteinden gelijk aan het verlengde van het horizontaal deel van de stuurbocht moeten zitten

kan je deze twee zaken korrigeren, zijn alle problemen de wereld uit

Plaats reactie