Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 09 jul 2015 08:49

mooi, RuudRuud.

doe er nog maar een paar...
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

POC
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2015 13:17
Locatie: Amerongen

POC 09 jul 2015 10:29

Ik heb al aangegeven dat ik in het najaar of begin volgend jaar mijn eerste Canyon fiets ga aanschaffen (Een ULTIMATE CF SL 9.0), maar mijn vriendin wil ook graag fietsen. Dit zou haar haar eerste fiets worden.

Zij wil een goed merk, maar geen bloemetjes fiets. Dus ik dacht aan een ENDURACE AL 6.0 met Shimano 105. Prima fiets voor een beginner zeg ik zo.

Is de Canyon Endrace wel een geschikte fiets voor een vrouw of zijn er dingen waar ik op moet letten, behalve het zadel? Vroeger had je modellen speciaal voor vrouwen van Canyon en die eindigde met een letter W (women) achter de naam.

Volgens de Canyon meting zou zij op een maat XS uitkomen, hoe betrouwbaar is deze meting? Ik denk dat ik dan wel voor de standaard zadelpen zou gaan, want ze hoeft niet speciaal in een racehouding te gaan zitten. Vooral niet als dit haar eerste racefiets is.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3702
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 jul 2015 10:34

zelf meten, canyon meting geeft een indicatie. Maar het kan zijn dat je net op het randje zit. Ik kwam volgens de meting uit op XL maar hen een L. Als ik in die meting 1 cm minder invoerde op de BBL dan werd het een L. En gezien de spacer die ik nu heb (een heel kleintje) ben ik blij dat ik de L heb genomen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

POC
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2015 13:17
Locatie: Amerongen

POC 09 jul 2015 10:42

Ik heb zelfs bij alle metingen 4 cm erbij gedaan en kwam dan nog steeds bij XS uit. Mijn vriendin is niet heel groot (1.58m), dus die XS zit wel goed. Vandaar dat ik ook geen andere zadelpen ga nemen, anders moet zij meer naar achteren gaan zitten.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 09 jul 2015 10:54

Vergelijk de frames eens met de 'echte' WSD frames en je kunt zien waar de verschillen zitten. Volgens mij zat er qua stack / reach niet gek veel verschil tussen een Endurace CF en de huidige Liv Avail van mijn vriendinnetje. Moest volgens mij een iets kortere stuurpen op en dan was het op een millimeter na gelijk.

Frank
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 aug 2014 15:50

Frank 09 jul 2015 11:05

@POC
Zeker voor 1000 euro een prima fiets. Ook voor langere tijd dan alleen de "begin periode" ik denk dan snel aan 5 jaar ofzo.
Neem aan dat jij het onderhoud voor je rekening neemt?
Ik weet van mijn vriendin en haar fietsvriendinnen (waarvan er ook 2 op Canyon rijden) dat ze gek worden van het onderhoud via Canyon en het allemaal lokaal of door "de vriend" laten uitvoeren.

Opsturen wachten en weer terug ontvangen kost meestal ruim een week ook al claimt Canyon een doorloop tijd van 2-3 dagen. Maandagochtend je fiets versturen, betekend dinsdag binnen bij Canyon. Daarmee vaak vrijdag weer retour, waardoor jij hem maandag middag/avond weer in bezit hebt. Als er niks geks is, wat extra tijd kost en je beschikbaar bent voor post.

Wat de fiets aangaat is de meting betrouwbaar. Ik zou even controleren of ze geen grensgeval qua maten is. Wat je overhoud is nog de stand van het zadel, de hoogte en naar voren of naar achter. Met wat basic bike fit handelingen kom je hier ook behoorlijk in de richting van wat goed is.
Het goed stellen van schoenplaatjes etc is ook iets wat aandacht vergt is mijn ervaring. Dit kan veel klachten voorkomen.

Comfortabel beginnen is altijd beter dan agressief. Komen alleen maar klachten van die ten koste van het plezier gaan.
In veel gevallen is dit later prima aan te passen met spacers etc.
Daarbij, de eerste jaren is de vooruitgang in conditie en de training zo veel groter dan wat een lichtere of stijvere fiets voor een verschil zou maken. Dat het in mijn ogen doodzonde is om hier 1000 tot 1500 euro meer aan uit geven. Besteed dit geld dan liever aan fijne kleding voor verschillende omstandigheden en al het andere dat erbij komt kijken.

Canyon levert voor vrouwen een Fizik dames zadel, wat al veel bijdraagt aan het passend zijn voor veel dames. Daarbij is de comfortabele Endurance geometrie een bijkomend voordeel voor starters. Je hebt dan geen roze fiets met hartjes en bloemetjes nodig, tenzij je daar blij van wordt.

POC
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2015 13:17
Locatie: Amerongen

POC 09 jul 2015 19:07

@Frank

Hoe jij ernaar kijkt, zo heb ik hemzelf ook bekeken. Het onderhoud neem ik idd. voor mijn rekening. Qua grensgeval maten kan niet verkeerd gaan. Ik heb zelfs overal 4 cm bij opgeteld en dan kom ik nog steeds op een XS uit. Dus het wordt vooral het verstellen van de zadel.

Omdat mijn vriendin vooral een hardloper is, wil ik niet dat zij in een racehouding gaat zitten voor eventuele blessures. Dit wordt haar eerste fietsje, dus daarom heb ik ook voor de Endrace gekeken. Over paar jaar kan ze zelf weer kijken hoe zij op de fiets wil zitten.

Waarom Canyon? Mijn vriendin wil een goede stoere, maar betaalbare fiets zonder vrouwelijke fratsen zoals bloemetjes en kleurtjes etc. :D

Heb alleen nog wel 2 dingen waar ik even mee zit:

1. Op die fiets zit een Shimano BSA trapas, is dit ouderwets? Ik ben alleen maar press fit gewend.

2. Mijn vriendin heeft kleine handen. De remmen zijn moeilijker te bereiken met haar vingers dan mijn handen. Ik kan mijn vingers helemaal om de remmen slaan, mijn vriendin hooguit haar vingertoppen a de helft van haar vingers. Is dit te verhelpen, of is zijn dit allemaal standaard maten?

MichielvL
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mei 2015 16:57

MichielvL 09 jul 2015 20:00

Ik overweeg om ook een Endurace aan te schaffen. Inmiddels biedt Canyon al hun fietsen aan met een mid compact (52/36), behalve de Endurace (het lagere segment). Bestaat er een kans dat in 2016 de Endurace ook wordt uitgerust met mid compact?

Ik rijd nu met een triple. Een 50-34 lijkt me in Nederland behoorlijk onhandig. In platland heb je niets aan je binnenblad. Ik kom weleens in Limburg, maar daar moet een 36 ruimschoots voldoende zijn (Ik weeg rond de 70 kilo en heb redelijk wat kracht). Alleen voor hele lange en steile beklimmingen is een 34 wel fijn, dunkt me.

MichielvL
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mei 2015 16:57

MichielvL 09 jul 2015 22:08

Na verzettentabellen te hebben geraadpleegd ben ik tot de conclusie gekomen dat ik beter het 34 blad kan vervangen voor een 39 (een dubbel maken dus). Daar kun je in Nederland overal mee uit de voeten. En de 34 monteren voor de Alpen. De 36 voegt waarschijnlijk net te weinig toe. Met 39-28 kom ik ook wel boven op de Keuteberg / Eyserbosweg.

Frank
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 aug 2014 15:50

Frank 09 jul 2015 23:38

@POC
geen idee wat remmen en trapas betreft.

Ik vraag me even af hoe ze dit bij je jeugd oplossen, die hebben hetzelfde "probleem".

Frank
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 aug 2014 15:50

Frank 09 jul 2015 23:55

@MichielvL

Ik zou niet weten waarom je aan de voorkant zou sleutelen richting een dubbel. Ik zou juist naar de cassette kijken.
Wanneer het echt zo vlak is dat iemands verloren wisselgeld je enige "klim" is, dan weet ik niet waarom je een 12-28 cassette zou willen. Een 11-23 of een 12-25 lijkt me dan meer gepast, omdat je hiermee veel meer mogelijkheden hebt om kleine stapjes te maken tussen de 28 en 40KM/H met een cadans van ongeveer 85-90.

Het binnenblad ga je dan in NL toch niet gebruiken op het vlakke, tenzij je langzamer dan 28 KM/H gaat rijden (met stevige wind bijvoorbeeld) Maar 36/14 of 36/15 zijn hiervoor ook prima. Ook met een 34/14 heb je dan prima mogelijkheden.

Wanneer je naar Limburg of Ardennen gaat laat staan de Alpen, zoals je zegt, ben ik altijd erg blij met een 34- 28.

Ik zou daarom eerder kijken naar een cassette wissel dan naar een voorblad wissel.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 10 jul 2015 06:32

@poc:

De remmen/shifters zijn verstelbaar. Of met een schroefje of met plaatjes ertussen.

Zie nummer 8 in onderstaande PDF :)

http://si.shimano.com/php/download.php? ... 0-3711.pdf

De BSA-as is vaak stijver dan goedkope pressfit oplossingen. Pressfit is volledig afhankelijk van de passing. En een perfect, strakke passing kost geld dus daar wordt minder tijd aan besteed bij goedkopere frames. Daar is dus helemaal niets mis mee.

Plaats reactie