Van Rysel
Sinds eind november zijn er op internet een aantal fietstests/reviews/filmpjes verschenen van het nieuwe topmodel van Van Rysel, waaronder natuurlijk de test van Léon van Bon op fiets.nl. Zie: https://www.fiets.nl/reviews/reviews-ra ... -oordelen/
Hoog tijd om een eigen topic aan dit Decathlon-merk te wijden, net zoals B'twin dat heeft, toch?
Het topmodel, de RCR, is met twee frames verkrijgbaar: de "gewone" RCR en de RCR Pro. Het frame van de laatste weegt, volgens opgave van Decathlon, 40 gram minder dan het andere (790 om 830, gelakt, maat M). De gelakte vork in maat M zou in beide gevallen 380 gram wegen.
Prijzen en uitvoeringen variëren van € 3.820 voor een dames RCR met Sram Rival Etap AXS-groep en de Quarq-vermogenssensor, via € 5.500 voor een RCR Pro met Shimano Ultegra Di2 12S-groep met Stages vermogenssensor op de linker crank tot € 8.500 voor een RCR Pro met Sram Red Etap AXS en Quarq-vermogenssensor.
De fietsen zijn nog niet te vinden in de winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Wel beginnen diverse uitvoeringen inmiddels zeer mondjesmaat leverbaar te worden via de website. Maar ja, om nou 4 of 5 of 8½ duizend piek over te maken voor een fiets die je nog nooit in handen hebt gehad …
Overigens staat er, nota bene op de Decathlon-website een gebruikerservaring met een klacht over de opgegeven gewichten. Een fiets die volgens Decathlon in maat M slechts 7,2 kilo zou wegen, weegt volgens de schrijver in maat S al 7,5 kilo. Decathlon doet dat af met de bewering dat het opgegeven gewicht gebaseerd is op tubelessbanden, terwijl de fiets gewoon met binnen- en buitenbanden geleverd wordt. Puntje van aandacht dus.
Hoog tijd om een eigen topic aan dit Decathlon-merk te wijden, net zoals B'twin dat heeft, toch?
Het topmodel, de RCR, is met twee frames verkrijgbaar: de "gewone" RCR en de RCR Pro. Het frame van de laatste weegt, volgens opgave van Decathlon, 40 gram minder dan het andere (790 om 830, gelakt, maat M). De gelakte vork in maat M zou in beide gevallen 380 gram wegen.
Prijzen en uitvoeringen variëren van € 3.820 voor een dames RCR met Sram Rival Etap AXS-groep en de Quarq-vermogenssensor, via € 5.500 voor een RCR Pro met Shimano Ultegra Di2 12S-groep met Stages vermogenssensor op de linker crank tot € 8.500 voor een RCR Pro met Sram Red Etap AXS en Quarq-vermogenssensor.
De fietsen zijn nog niet te vinden in de winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Wel beginnen diverse uitvoeringen inmiddels zeer mondjesmaat leverbaar te worden via de website. Maar ja, om nou 4 of 5 of 8½ duizend piek over te maken voor een fiets die je nog nooit in handen hebt gehad …
Overigens staat er, nota bene op de Decathlon-website een gebruikerservaring met een klacht over de opgegeven gewichten. Een fiets die volgens Decathlon in maat M slechts 7,2 kilo zou wegen, weegt volgens de schrijver in maat S al 7,5 kilo. Decathlon doet dat af met de bewering dat het opgegeven gewicht gebaseerd is op tubelessbanden, terwijl de fiets gewoon met binnen- en buitenbanden geleverd wordt. Puntje van aandacht dus.
Laatst gewijzigd door Tipo21 op 07 dec 2023 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor gesloten spoor en open brug zijn alle fietsers even vlug.
Extra leesvoer:
- https://www.decathlon.nl/p/racefiets-vo ... 66&c=BLAUW
- https://www.decathlon.nl/p/racefiets-rc ... mc=8751172 en
- https://www.decathlon.be/nl/p/racefiets ... mc=8784849
- https://www.decathlon.nl/p/racefiets-vo ... 66&c=BLAUW
- https://www.decathlon.nl/p/racefiets-rc ... mc=8751172 en
- https://www.decathlon.be/nl/p/racefiets ... mc=8784849
Voor gesloten spoor en open brug zijn alle fietsers even vlug.
Ik vind het geen lelijke fiets!
Hoe je het wendt of keert, ik vind het een knappe no-nonse fiets die goed geprijsd is. Maar de afschrijving zal groot zijn als je hem nieuw koopt. Dat is met een Canyon / Cube / Rose etc toch minder.
Vraag me ook oprecht af of de techneuten bij Decathlon up to speed zijn om deze toch wat meer high end specs goed te kunnen onderhouden. Als ik kijk naar hoe het MTB-tje wat ik laatst voor mijn zoontje gekocht heb was afgemonteerd, schieten de tranen in je ogen.
Ik denk dat het merk Van Rijsel een beetje moet rijpen. Ik had het marketingtechnisch denk ik los getrokken van Decathlon.
Vraag me ook oprecht af of de techneuten bij Decathlon up to speed zijn om deze toch wat meer high end specs goed te kunnen onderhouden. Als ik kijk naar hoe het MTB-tje wat ik laatst voor mijn zoontje gekocht heb was afgemonteerd, schieten de tranen in je ogen.
Ik denk dat het merk Van Rijsel een beetje moet rijpen. Ik had het marketingtechnisch denk ik los getrokken van Decathlon.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40250
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Red Bull/Rose is ook nooit echt een succes geworden.
Less is bore
Tot een jaar of 4-5 geleden zag je Rose op iedere straathoek en ieder aankoop topic opduiken. Sinds de nieuwe designtaal (met lelijke R op de balhoofdbuis) en het afschaffen van de echt grote maten, zijn ze hier op het forum in ieder geval een beetje in de vergetelheid geraakt.
Maar huismerkfietsen zijn dan ook niet echt gemaakt om materiaalfreaks blij te maken.
Maar huismerkfietsen zijn dan ook niet echt gemaakt om materiaalfreaks blij te maken.
Campagnolo Ultra Dork
Nice, maar dit wordt niks.
Ik denk dat de gemiddelde wielertoerist die een budget van €8.500 heeft, zich geen Decathlon fiets gaat aanschaffen. Want uiteindelijk is de Van Rysel gewoon een Decathlon fiets, of ze nu meedoen in de World Tour of niet, maakt allemaal niets uit.
Het is wel een mooie fiets, maar er zijn wel andere mooie fietsen te verkrijgen.
Ik denk dat de gemiddelde wielertoerist die een budget van €8.500 heeft, zich geen Decathlon fiets gaat aanschaffen. Want uiteindelijk is de Van Rysel gewoon een Decathlon fiets, of ze nu meedoen in de World Tour of niet, maakt allemaal niets uit.
Het is wel een mooie fiets, maar er zijn wel andere mooie fietsen te verkrijgen.
Dat hangt ervan af wat je onder succes verstaat. Qua verkoopaantallen was Red Bull/Rose jarenlang zeker een succes. En ik ken alleen maar tevreden (ex-)gebruikers. Mensen die bijna met weemoed terugdenken aan "vroeger".
Niet alleen de inderdaad afgrijselijke designtaal heeft daar m.i. aan meegeholpen, ook het afschaffen van dat giga-keuzemenu waarbij je elke fiets vrijwel helemaal zelf kon samenstellen qua stuur, stuurlint, zadel, wielen, banden en de rest van de afmontage.Ernie C. schreef: ↑07 dec 2023 12:58 Tot een jaar of 4-5 geleden zag je Rose op iedere straathoek en ieder aankoop topic opduiken. Sinds de nieuwe designtaal (met lelijke R op de balhoofdbuis) en het afschaffen van de echt grote maten, zijn ze hier op het forum in ieder geval een beetje in de vergetelheid geraakt.
Maar huismerkfietsen zijn dan ook niet echt gemaakt om materiaalfreaks blij te maken.
Ik denk dat Van Rysel dezelfde groep fietsers gaat bedienen als Rose: mensen die geen ruk geven om het imago van een merk, maar wel om een zeer aantrekkelijke prijs/kwaliteitverhouding.
Een soort Škoda- en Daciarijders dus.
Oh, wat zeg ik nou weer?
Voor gesloten spoor en open brug zijn alle fietsers even vlug.
Rose heeft in COVID verschrikkelijk last gehad van leveringsproblemen waardoor men het momentum helemaal kwijt is. Bedrijf is zelf geherfinancierd.