Aanschaf Speed pedelec
Geplaatst: 30 dec 2023 06:55
Beste mede fietsers, ik zit op de wipstoel wat betreft aanschaf SP. Ik wil hem gaan gebruiken voor woon-werk, 22km enkele reis.
Daar ik fanatiek wielrenner/MTBer/graveller ben, ben ik niet bang dat ik het niet ga volhouden zeg maar. Op de race naar het werk is me echter te tijdrovend met douchen, omkleden etc en te traag cq duurt te lang.
De SP moet me dus tijd gaan opleveren en zweet besparen.
Ik heb al een auto van de zaak waar ik bijtelling over betaal (Aygo, dus tientjeswerk). Voor zo ver ik nu weet hebben we op het werk geen regeling voor een fietsplan. Ik ga er dus vanuit dat ik er geen bijdrage voor ontvang en alles zelf zal moeten betalen (heb immers ook al een auto). Het fiscale voordeel zou mogelijk nog wel in mijn voordeel kunnen gaan werken als ze überhaupt meewerken aan een leaseplan.
In mijn vooronderzoek op internet kwam ik uit op 2 kanshebbers: Stromer ST3 en Klever X Speed. Ik ben 1.93, dus over andere vandaar ook deze 2 (en vanwege het vermogen uiteraard ).
Ik heb gisteren op beide proefgereden en ben tot de conclusie gekomen dat het een ST3 Pinion moet gaan worden. Pinion vanwege het onderhoud (ik heb al genoeg kettingen te onderhouden uit mn sport).
Tot zo ver allemaal vrij duidelijk. Het enige wat nog een beetje wringt is het geld (ST3=duur) en welke aankoopvorm doe ik nu verstandig aan. Het is niet dat ik het geld niet heb, integendeel, maar ik geef het graag weloverwogen uit.
Volgens mij heb ik de volgende keuzes:
1) overleggen op mn werk en kijken wat zij willen doen. Dan koop ik dus een nieuwe voor het volle pond, met wat belastingvoordeel (waarschijnlijk).
2) er staat een mooie, nieuwe op MP van fietsen met allure. Scherp geprijsd, fabrieksgarantie, maar geen dealer.
3) er staat bij Riesewijk een 2e hands te koop. Dan heb je dus een gebruikt ding, met gebruikte accu, wel met garantie.
Qua onderhoud tijdens het gebruik, vraag ik me een beetje af wat zo'n SP nu aan onderhoud nodig heeft. De Pinion en riem zijn onderhoudsvrij. Remmen ook zo goed als en ik kan zelf ook wel zien of ze versleten zijn of niet. Dan blijft er verder niet veel meer over, of is dat te kort door de bocht?
In de rekenvoorbeelden van de leasecalculators is onderhoud best een grote hap die in hun voordeel gerekend wordt, maar ik vraag me een beetje af of dat wel zo eerlijk is.
Hoe kijken jullie hiernaar en hoe zouden jullie het invullen/aanpakken?
Thnx!
Daar ik fanatiek wielrenner/MTBer/graveller ben, ben ik niet bang dat ik het niet ga volhouden zeg maar. Op de race naar het werk is me echter te tijdrovend met douchen, omkleden etc en te traag cq duurt te lang.
De SP moet me dus tijd gaan opleveren en zweet besparen.
Ik heb al een auto van de zaak waar ik bijtelling over betaal (Aygo, dus tientjeswerk). Voor zo ver ik nu weet hebben we op het werk geen regeling voor een fietsplan. Ik ga er dus vanuit dat ik er geen bijdrage voor ontvang en alles zelf zal moeten betalen (heb immers ook al een auto). Het fiscale voordeel zou mogelijk nog wel in mijn voordeel kunnen gaan werken als ze überhaupt meewerken aan een leaseplan.
In mijn vooronderzoek op internet kwam ik uit op 2 kanshebbers: Stromer ST3 en Klever X Speed. Ik ben 1.93, dus over andere vandaar ook deze 2 (en vanwege het vermogen uiteraard ).
Ik heb gisteren op beide proefgereden en ben tot de conclusie gekomen dat het een ST3 Pinion moet gaan worden. Pinion vanwege het onderhoud (ik heb al genoeg kettingen te onderhouden uit mn sport).
Tot zo ver allemaal vrij duidelijk. Het enige wat nog een beetje wringt is het geld (ST3=duur) en welke aankoopvorm doe ik nu verstandig aan. Het is niet dat ik het geld niet heb, integendeel, maar ik geef het graag weloverwogen uit.
Volgens mij heb ik de volgende keuzes:
1) overleggen op mn werk en kijken wat zij willen doen. Dan koop ik dus een nieuwe voor het volle pond, met wat belastingvoordeel (waarschijnlijk).
2) er staat een mooie, nieuwe op MP van fietsen met allure. Scherp geprijsd, fabrieksgarantie, maar geen dealer.
3) er staat bij Riesewijk een 2e hands te koop. Dan heb je dus een gebruikt ding, met gebruikte accu, wel met garantie.
Qua onderhoud tijdens het gebruik, vraag ik me een beetje af wat zo'n SP nu aan onderhoud nodig heeft. De Pinion en riem zijn onderhoudsvrij. Remmen ook zo goed als en ik kan zelf ook wel zien of ze versleten zijn of niet. Dan blijft er verder niet veel meer over, of is dat te kort door de bocht?
In de rekenvoorbeelden van de leasecalculators is onderhoud best een grote hap die in hun voordeel gerekend wordt, maar ik vraag me een beetje af of dat wel zo eerlijk is.
Hoe kijken jullie hiernaar en hoe zouden jullie het invullen/aanpakken?
Thnx!