Canyon Grail 7 aluminium lakschade
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 feb 2024 22:17
Bijna 2 jaar geleden hebben ik en mijn vriendin een Canyon Grail 7 van aluminium aangeschaft. Nu zag ik van de week dat op mijn Grail op de zitbuis luchtbellen beginnen te ontstaan vlak onder de lak. Op de achtervork is ook een stukje lak gechipt. De fiets van mijn vriendin, weliswaar in een andere kleur, heeft nergens last van. We drogen de fietsen bij nat weer altijd goed af en voeren regelmatig onderhoud uit. Verder staan de fietsen in een schuur waar het niet extreem vochtig is. Nu heb ik mijn fiets weggebracht naar Canyon en zij geven aan dat het om corrosie gaat door langdurige blootstelling aan vocht en ze bieden crash replacement aan tegen 50% korting (ca 360 euro incl. Montage). Ik vraag me echter af of het zin heeft het frame te vervangen en/ of de luchtbellen/ chip kwaad kan in de toekomst. Het lijkt nu nog om kleine ‘schade’ te gaan en ik vraag me af of dit in de toekomst niet net zo goed met het nieuwe frame zal gebeuren. Vraag aan jullie: wat te doen?
2 jaar oud? Dan heb je of heeel erg pech of de kwaliteit is wel erg slecht. Aan de verklaring van Canyon zou ik wel erg twijfelen. Zelfs al ga je er dagelijks mee door de pekel en modder mag het er na twee jaar toch niet zo uitzien? Of zijn er reparaties uitgevoerd aan de voorderailleur en/of schade?
Als ik jou was zou ik Canyon hier nogmaals op aanspreken en een nieuw frame vragen (eisen). Dit lijkt me een 100% garantie geval.
Als ik jou was zou ik Canyon hier nogmaals op aanspreken en een nieuw frame vragen (eisen). Dit lijkt me een 100% garantie geval.
Als je twee identieke fietsen hebt die samen in de zelfde schuur staan, dan heb je de ideale A/B test gedaan. Fiets A roest, Fiets B niet. Canyon mag met een betere verklaring komen.
Jij hebt 5 jaar garantie op jouw fiets volgens Consumentenrecht. Eerst jaar 100% aflopend naar 20% in jaar 5. Minimaal aanbod zou 80% moeten zijn.
Jij hebt 5 jaar garantie op jouw fiets volgens Consumentenrecht. Eerst jaar 100% aflopend naar 20% in jaar 5. Minimaal aanbod zou 80% moeten zijn.
hun fietsen.
Ik vond dit topic terug over aluminium oxidatie: viewtopic.php?t=95671
Hieruit leid ik af: frame niet vervangen.
Maar dit soort oxidatie en zou niet mogen en moet imho onder garantie opgelost worden.
Hieruit leid ik af: frame niet vervangen.
Maar dit soort oxidatie en zou niet mogen en moet imho onder garantie opgelost worden.
Niets doen is geen optie. Die blazen worden alleen maar erger weet ik uit ervaring en dat gaat straks alleen maar storen en dan heb je er geen plezier meer aan. Dan wil je de fiets verkopen en niemand wil hem hebben vanwege die blazen. Ik zou dan al eens beginnen te dreigen met het inschakelen van rechtsbijstand en/of consumentenbond. Een slechte review wil ook nog wel eens helpen. Werkt dat allemaal niet dan zou ik mijn verlies nemen en 360 euro op tafel leggen. Dan kun je de fiets daarna nog altijd verkopen en een andere kopen.
Mijn aluminium fiets heeft ook zulke luchtbellen, maar dan wel pas na 15 jaar. En ik ben niet de meest fervente poetser.
Mijn aluminium fiets heeft ook zulke luchtbellen, maar dan wel pas na 15 jaar. En ik ben niet de meest fervente poetser.
Tegenwoordig plaats ik meteen een 1-ster review bij Google en alle andere platforms die ik kan vinden, inclusief foto.
Dikke kans dat ze meteen aan de lijn hangen.
Dikke kans dat ze meteen aan de lijn hangen.
Dit is toch gewoon matig lakwerk?
Ik denk dat Canyon conform hun voorwaarden niet heel veel meer gaat doen. Lakwerk wordt zelfs uitgesloten bij de wettelijke garantie van 2 jaar (wat trouwens best een beetje waardeloos is).
https://www.canyon.com/nl-nl/klantenser ... llet2-link
De wettelijke garantie geldt zowel voor Canyon onderdelen als voor onderdelen van originele onderdelenfabrikanten, bijvoorbeeld DT Swiss. De wettelijke garantie dekt enkel materiaal- en functiedefecten die reeds konden vastgesteld worden bij levering
Slijtage aan het lakwerk en slijtageonderdelen zoals onderdelen van de aandrijving (ketting en cassette), lagers of kabels vallen niet onder de wettelijke Canyon garantie. Evenmin is schade veroorzaakt door externe factoren zoals ongelukken, gebruik van de fiets buiten het beoogde gebruik of slijtage.
Een garantieaanvraag binnen de eerste 2 jaar is onafhankelijk van de originele eigenaar van de fiets. Dat betekent dat als je de fiets tweedehands hebt gekocht en hij minder dan 2 jaar oud is, je nog steeds een aanvraag kunt indienen.
Binnen de wettelijke garantieperiode dekt Canyon de kosten van de ombouw, verzending en douane.
Ik denk dat Canyon conform hun voorwaarden niet heel veel meer gaat doen. Lakwerk wordt zelfs uitgesloten bij de wettelijke garantie van 2 jaar (wat trouwens best een beetje waardeloos is).
https://www.canyon.com/nl-nl/klantenser ... llet2-link
De wettelijke garantie geldt zowel voor Canyon onderdelen als voor onderdelen van originele onderdelenfabrikanten, bijvoorbeeld DT Swiss. De wettelijke garantie dekt enkel materiaal- en functiedefecten die reeds konden vastgesteld worden bij levering
Slijtage aan het lakwerk en slijtageonderdelen zoals onderdelen van de aandrijving (ketting en cassette), lagers of kabels vallen niet onder de wettelijke Canyon garantie. Evenmin is schade veroorzaakt door externe factoren zoals ongelukken, gebruik van de fiets buiten het beoogde gebruik of slijtage.
Een garantieaanvraag binnen de eerste 2 jaar is onafhankelijk van de originele eigenaar van de fiets. Dat betekent dat als je de fiets tweedehands hebt gekocht en hij minder dan 2 jaar oud is, je nog steeds een aanvraag kunt indienen.
Binnen de wettelijke garantieperiode dekt Canyon de kosten van de ombouw, verzending en douane.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Valt matig lakwerk dan niet onder de noemer productie-/fabricagefout? Wat mij betreft wel en dan zou het ook gewoon gedekt moeten worden door de garantie.
Wat een waardeloze reactie van Canyon. Ik zou Havana zijn tactiek eens proberen, want niet geschoten is altijd mis (en met die €360 kun je een hoop andere leuke dingen doen)
Wat een waardeloze reactie van Canyon. Ik zou Havana zijn tactiek eens proberen, want niet geschoten is altijd mis (en met die €360 kun je een hoop andere leuke dingen doen)
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
De geciteerde voorwaarde Slijtage aan het lakwerk en slijtageonderdelen zoals onderdelen van de aandrijving (ketting en cassette), lagers of kabels vallen niet onder de wettelijke Canyon garantie. is van toepassing op schuurplekken van kabels, schoenen,.... Het probleem met de blaasjes is een productiefout.
-
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Omruilen met bijbetaling voor een carbon frame van Canyon...
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 feb 2024 22:17
Dank voor jullie reactie allemaal. Wellicht een late reactie maar Canyon heeft inmiddels het frame onder garantie vervangen voor een nieuw exemplaar. Wisselen naar carbon was helaas niet mogelijk vanwege de compatibiliteit van het Grail stuur.
Echter ben ik nog niet helemaal tevreden gezien met het nieuwe frame ik inmiddels twee zadelpennen heb versleten en dat in 3 maanden tijd! Beide zijn aan de achterzijde gescheurd.
Natuurlijk heb ik Canyon direct gemaild. Zij gaven aan dat dit kan komen door het te strak aandraaien van de zadelpenklem maar vanuit coulance kreeg ik het bedrag van een nieuwe pen vergoed. Bij de eerste breuk twijfelde ik of de fietsenmaker bij ombouw van het frame wellicht de pen te strak had aangedraaid. Bij vervanging heb ik een gekalibreerde momentsleutel aangeschaft en de pen op het juiste moment gezet.
Nu is de pen gisteren wederom aan de achterzijde gescheurd. Gelukkig kwam ik hier op tijd en op een ‘veilig’ moment achter. Echter waar ik eerst twijfelde aan de kwaliteit van de zadelpen… twijfel ik nu aan het frame. Het gaat om twee verschillende modellen carbon zadelpennen gezien de originele van de Grail niet meer verkrijgbaar was. Nu zie ik overigens ook dat Canyon de Grail helemaal niet meer in de aluminium variant verkoopt.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die wellicht het afgelopen jaar een Grail AL hebben aangeschaft en dit probleem ervaren. Ik heb Canyon in ieder geval weer gemaild. Wordt weer een aantal weken binnen op de Tacx ben ik bang
ps. ik weet niet of ik hier een nieuw topic voor dien te maken?
Echter ben ik nog niet helemaal tevreden gezien met het nieuwe frame ik inmiddels twee zadelpennen heb versleten en dat in 3 maanden tijd! Beide zijn aan de achterzijde gescheurd.
Natuurlijk heb ik Canyon direct gemaild. Zij gaven aan dat dit kan komen door het te strak aandraaien van de zadelpenklem maar vanuit coulance kreeg ik het bedrag van een nieuwe pen vergoed. Bij de eerste breuk twijfelde ik of de fietsenmaker bij ombouw van het frame wellicht de pen te strak had aangedraaid. Bij vervanging heb ik een gekalibreerde momentsleutel aangeschaft en de pen op het juiste moment gezet.
Nu is de pen gisteren wederom aan de achterzijde gescheurd. Gelukkig kwam ik hier op tijd en op een ‘veilig’ moment achter. Echter waar ik eerst twijfelde aan de kwaliteit van de zadelpen… twijfel ik nu aan het frame. Het gaat om twee verschillende modellen carbon zadelpennen gezien de originele van de Grail niet meer verkrijgbaar was. Nu zie ik overigens ook dat Canyon de Grail helemaal niet meer in de aluminium variant verkoopt.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die wellicht het afgelopen jaar een Grail AL hebben aangeschaft en dit probleem ervaren. Ik heb Canyon in ieder geval weer gemaild. Wordt weer een aantal weken binnen op de Tacx ben ik bang
ps. ik weet niet of ik hier een nieuw topic voor dien te maken?
Laatst gewijzigd door Jonathanf1995 op 27 mei 2024 08:30, 2 keer totaal gewijzigd.