Fiets meenemen in auto naar Spanje
Goedemorgen,
Half april vertrekken we naar Spanje voor 5 weken. Ik wil mijn fiets meenemen in de auto. Nu vraag ik me het volgende af.....
Ik wil het liefst mijn 1e fiets meenemen, een fiets met schijfremmen en Di2. Ik haal beide wielen eruit en leg de fiets op de linkerzijde zodat de derailleur vrij ligt. We overnachten 2x dus de fiets zal iets van 55 - 60 uur continue op haar zijde liggen. Kan dat kwaad met betrekking tot de hydraulische remmen waar olie in zit. Dit met het oog op lekken......Het is misschien een rare vraag maar ik ben A-technisch en heb geen trek om in Spanje eventuele herstelwerkzaamheden te moeten verrichten of erger nog, de fiets weg te brengen naar een fietsenmaker. Anders neem ik mijn 2e fiets mee, ook niets mis mee, gewoon met velgremmen en zonder Di2.
Wat denken jullie?
Groet,
Johan
Half april vertrekken we naar Spanje voor 5 weken. Ik wil mijn fiets meenemen in de auto. Nu vraag ik me het volgende af.....
Ik wil het liefst mijn 1e fiets meenemen, een fiets met schijfremmen en Di2. Ik haal beide wielen eruit en leg de fiets op de linkerzijde zodat de derailleur vrij ligt. We overnachten 2x dus de fiets zal iets van 55 - 60 uur continue op haar zijde liggen. Kan dat kwaad met betrekking tot de hydraulische remmen waar olie in zit. Dit met het oog op lekken......Het is misschien een rare vraag maar ik ben A-technisch en heb geen trek om in Spanje eventuele herstelwerkzaamheden te moeten verrichten of erger nog, de fiets weg te brengen naar een fietsenmaker. Anders neem ik mijn 2e fiets mee, ook niets mis mee, gewoon met velgremmen en zonder Di2.
Wat denken jullie?
Groet,
Johan
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40271
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Het is een gesloten systeem, geen enkel probleem! Paar keer in de rem knijpen op de plaats van bestemming en alles doet het weer.
Even 2 blokjes tussen de calipers steken zodat je niet per ongeluk de remmen dicht knijpt.
Even 2 blokjes tussen de calipers steken zodat je niet per ongeluk de remmen dicht knijpt.
Less is bore
Geen probleem, voor de zekerheid zou ik een Disc Brake spacer tussen de remblokken steken zodat alles op zijn plaats blijft zitten ook als je per ongeluk de rem inknijpt. Als je helemaal op zeker wilt gaan dan zou je de Di2 batterij of de derailleurs kunnen loskoppelen, daarmee voorkom je dat de batterij leeg schakelt als de fiets op de shifter ligt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40271
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat ontkoppelen zou ik niet eens aan beginnen. Gewoon even kijken of de shifters vrij zijn is voldoende. Blokje tussen de remblokjes wel zoals gezegd.
Less is bore
Tip: als je 2de fiets ook okee is voor fiets 2 gaan. Het zal je een geruster gevoel geven tijdens de reis en bij het stallen van de fiets en bij minder goede wegen en wegbedekking.. Ook ik ben benieuwd waar je gaat, misschien krijg je hier zo nog wat nuttige tips.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Ik heb afgelopen zomer een aantal plekken in Engeland bezocht met de fiets in de auto. Wilde niet de fietsdrager meenemen vanwege de trein (extra kosten, ben toch Hollander he ), en ook het elke keer drager er vanaf, er weer op etc. zat ik niet op te wachten. Ik heb uiteindelijk de wielen eruit gehaald, en de fiets op de kop op de achterbank gezet. Beschermband om de ketting (wat je ook in een fietskoffer gebruikt) zodat die niet kleppert, deken op de achterbank zodat er niet onverhoopt ergens vet / olie op komt, gordels er omheen en gaan.
In en uitladen was 2-3 minuten werk en de hele kofferbak was beschikbaar voor koffers. Als je ergens wil overnachten op weg naar Spanje heb je de fiets zo uit de auto, en mee op de hotelkamer.
In en uitladen was 2-3 minuten werk en de hele kofferbak was beschikbaar voor koffers. Als je ergens wil overnachten op weg naar Spanje heb je de fiets zo uit de auto, en mee op de hotelkamer.
Ik heb een tas waar de fiets in gaat. Wielen eruit, stuur eraf, zadel eraf. Wielen in aparte tassen, fiets in grote tas. Klaar.
15 minuten inpakken en 15 minuten uitpakken.
Valt niet op in de auto, zit goed beschermd, geen kans op vet op de bekleding.
15 minuten inpakken en 15 minuten uitpakken.
Valt niet op in de auto, zit goed beschermd, geen kans op vet op de bekleding.
Dogma F
Ik heb een tas waar de gehele fiets ingaat incl. wielen. Geen stuur er af of wat ook, werkt perfect. Als ik enkel met mijn vrouw op vakantie ga past er 1 fiets op de achterbank en 1 fiets tussen de voorstoelen en achterbank. Geen last van smeer / vet of andere ongein. Kofferruimte blijft dan vrij voor andere zooi… Via Ekoi verkopen ze die tassen.
https://www.ekoi.com/nl/housses-velos/1 ... d63e22aea9
Fiets 1 gewoon meenemen. Zoals eerder vermeld : blokje tussen de remblokjes en acculader mee. Er kan altijd iets kapot gegaan en als je daar ook vanuit ga kan je beter fiets 2 meenemen. Als er een Di2 kabeltje afbreekt of wat dan ook heb je kans dat een reguliere fietsenmaker ( geen racefiets specialist ) je niet kan helpen. Dan heb je meer aan fiets 2. Mechanisch schakelen en velgremmen kan iedere knuppel op weg helpen.
Zelf heeft het me nooit weerhouden om een Di2 fiets of SRAM eTap fiets mee te nemen. Ook niet op lange reizen - vakanties. Gewoon een stukje voorbereiding en geloven dat het goed afloopt.
https://www.ekoi.com/nl/housses-velos/1 ... d63e22aea9
Fiets 1 gewoon meenemen. Zoals eerder vermeld : blokje tussen de remblokjes en acculader mee. Er kan altijd iets kapot gegaan en als je daar ook vanuit ga kan je beter fiets 2 meenemen. Als er een Di2 kabeltje afbreekt of wat dan ook heb je kans dat een reguliere fietsenmaker ( geen racefiets specialist ) je niet kan helpen. Dan heb je meer aan fiets 2. Mechanisch schakelen en velgremmen kan iedere knuppel op weg helpen.
Zelf heeft het me nooit weerhouden om een Di2 fiets of SRAM eTap fiets mee te nemen. Ook niet op lange reizen - vakanties. Gewoon een stukje voorbereiding en geloven dat het goed afloopt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless