Vering in frames
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03 mei 2023 13:14
- Locatie: Alkmaar
Hallo fietsers,
Misschien een domme vraag.
Ik fietste laatst met een vriend die een Specialized Roubaix heeft. Daar zit het 'Future Shock'-systeem in. Veringen. Hij kon me niet goed uitleggen hoe dat werkt.
Wat merk je hiervan? Hoe werkt het? Is het prettig? Geeft het meerwaarde ten opzichte van een 'gewoon' frame? Ik heb bijv. een Giant Defy.
Trek heeft op de Domane het IsoSpeed-systeem. Is dat net zoiets?
Wij hebben thuis een stadsfiets met een voorvorkvering. Ik vind dat tamelijk vervelend, eerlijk gezegd. Is het daarmee vergelijkbaar?
Sorry, veel te veel vragen voor één bericht ..!
Bedankt!
Misschien een domme vraag.
Ik fietste laatst met een vriend die een Specialized Roubaix heeft. Daar zit het 'Future Shock'-systeem in. Veringen. Hij kon me niet goed uitleggen hoe dat werkt.
Wat merk je hiervan? Hoe werkt het? Is het prettig? Geeft het meerwaarde ten opzichte van een 'gewoon' frame? Ik heb bijv. een Giant Defy.
Trek heeft op de Domane het IsoSpeed-systeem. Is dat net zoiets?
Wij hebben thuis een stadsfiets met een voorvorkvering. Ik vind dat tamelijk vervelend, eerlijk gezegd. Is het daarmee vergelijkbaar?
Sorry, veel te veel vragen voor één bericht ..!
Bedankt!
De nieuwe Roubaix heeft een in te stellen vering. Het is net wat je prettig vindt. Zelf heb ik last van mijn schouders en op klinkers rijdt dat niet lekker, dus op een nieuwe Roubaix een proefrit gemaakt. Op asfalt kun je hem blokkeren en op klinker zo verend mogelijk instellen. Werkt aardig goed, maar anders dan een verende voorvork op een MTB, dit is beter precies af te stellen zoals rebound etc.
In een Trek Boone (CX) heb ik een "isospeed" systeem waarbij de zitbuis makkelijk buigt. Heb de indruk dat dat werkt. Maar N=1 en ik heb geen vergelijkbare fiets om achter elkaar te proberen.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is een persoonlijke keuze. Future shock werkt best goed waarvoor het bedoeld is.
De vraag is of je het fijn vind.
Voor op een racefiets zou het mijn keuze niet zijn.
De vraag is of je het fijn vind.
Voor op een racefiets zou het mijn keuze niet zijn.
Wat mensen vaak vergeten is dat deze system behoorlijk kostbaar kunnen zijn om te onderhouden én onnodig gewicht toevoegen.
Ik ben niet tegen vering, maar op een racer zie ik de meerwaarde niet. Op een gravelbike zou het eventueel kunnen, afhankelijk van hoe je 'm gebruikt en op de MTB is het een no brainer, liefst voor én achter.
Ik ben niet tegen vering, maar op een racer zie ik de meerwaarde niet. Op een gravelbike zou het eventueel kunnen, afhankelijk van hoe je 'm gebruikt en op de MTB is het een no brainer, liefst voor én achter.
Elastomeren verouderen en moeten periodiek vervangen worden.
Stadsfietsen met voorvering hebben de allergoedkoopste elastomeren. Die doen meestal niets of in elk geval minder dan ‘vering’ die je hebt vanuit de fietsband.
Stadsfietsen met voorvering hebben de allergoedkoopste elastomeren. Die doen meestal niets of in elk geval minder dan ‘vering’ die je hebt vanuit de fietsband.
hun fietsen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40094
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Door de carbon layup aan te passen icm framevorm kan er best wat trilling worden weggefilterd. Maar verder hoeft het voor mij op de racefiets niet te gaan.
Op een gravelbike haal je het uit de dikke banden (lage druj, tubeless). Als dat niet meer voldoet ben je imho toe aan een mtb .
En bij mtb idd voor en achter. Hardtail is inmiddels een nicemarkt.
Op een gravelbike haal je het uit de dikke banden (lage druj, tubeless). Als dat niet meer voldoet ben je imho toe aan een mtb .
En bij mtb idd voor en achter. Hardtail is inmiddels een nicemarkt.
Less is bore
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Maar ook op de mtb moet de vering wel periodiek onderhoud hebben. De meeste mtb's krijgen nagenoeg nooit het onderhoud wat ze nodig hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40094
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Klopt. Wat dat betreft had Specialized het goed voor elkaar met hun Brain dempers: voor er onderhoud nodig was werden ze omgeruild
Less is bore