Loctite of montagepasta
Ik heb een probleem met een crank die aan beide kanten met enkele aluminium bout in een aluminium spindle gedraaid moet worden. Met de crank worden veel sprinttrainingen gedaan en helaas denk ik dat het ontwerp niet helemaal top is, het boutje draait zeer regelmatig los, tijdens trainingen. Ik gebruik nu montagepasta en wil overstappen op loctite. Echter met montagepasta kan ik voor een training goed controleren of alles goed vast zit. Met loctite verbreek ik dan eigenlijk de kracht van de loctite, mocht de bout nog wel vast zitten. Ik zoek het juiste product die mijn probleem oplost.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40094
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kun je niet als de boel goed vast zit een klein streepje/krasje geven? Dan kun je zien of de bout verdraait.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ansich verbreek je de loctite niet als je de bout los of vaster draait, zeker niet een beperkte slag.
Als er bouten met pre loctite zijn uitgevoerd zouden anders na het vastdraaien de borging niet meer werken.
Ik zou er gewoon loctite op doen. Alu op Alu bij een crank is drama, had ik bij mijn XX crank.
Wel met enige regelmaat even losdraaien, voordat het nooit meer los komt.
Als er bouten met pre loctite zijn uitgevoerd zouden anders na het vastdraaien de borging niet meer werken.
Ik zou er gewoon loctite op doen. Alu op Alu bij een crank is drama, had ik bij mijn XX crank.
Wel met enige regelmaat even losdraaien, voordat het nooit meer los komt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4705
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Even uitzoeken welke loctite je hiervoor nodig hebt. Je hebt namelijk verschillende gradaties van borgen, van heel licht vasthouden, tot echt lijmen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Toch de bekende 243 is licht, maar er is bij mij nog nooit iets losgekomen.
Dat gebeurt niet snel bij een fiets, kan je best wat meer op de draad doen, keer erin en uit draaien en weer iets toevoegen.
Vooraf goed schoonmaken, dan gaat de lichte borging tot 5nm wel goed verwacht is.
Dat gebeurt niet snel bij een fiets, kan je best wat meer op de draad doen, keer erin en uit draaien en weer iets toevoegen.
Vooraf goed schoonmaken, dan gaat de lichte borging tot 5nm wel goed verwacht is.
Blauwe loctite 243 (of 270) gebruiken, op voorgeschreven moment vastzetten en 24u laten uitharden.
Als het dan nog loskomt, dan zit er toch echt speling op die borgvloeistof niet kan verhelpen.
243: kun je op de normale manier losdraaien, verhoogd moment
270: liefst verwarmen voor losmaken
Als het dan nog loskomt, dan zit er toch echt speling op die borgvloeistof niet kan verhelpen.
243: kun je op de normale manier losdraaien, verhoogd moment
270: liefst verwarmen voor losmaken
Dogma F
243 is middel draai moment. 222 is licht.wasbeer2006 schreef: ↑18 feb 2024 11:07 Toch de bekende 243 is licht, maar er is bij mij nog nooit iets losgekomen.
Dat gebeurt niet snel bij een fiets, kan je best wat meer op de draad doen, keer erin en uit draaien en weer iets toevoegen.
Vooraf goed schoonmaken, dan gaat de lichte borging tot 5nm wel goed verwacht is.
Beide kunnen nog los met normaal gereedschap.
Dogma F
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40094
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb 270 een keer gebruikt voor de crosstrainer thuis op zolder. Die 2 bouten zijn nooit meer los gekomen. Daarvoor ook de bekende 243 gebruikt, dat was niet genoeg.
Gewoon opbouwen dus imho.
Gewoon opbouwen dus imho.
Less is bore
Ik kan ook melden dat de 243 niet goed genoeg was helaas. Het probleem is dat ik de boel ook eens in de paar week goed schoon wil kunnen maken. Bepaald niet ideaal dit. Ga nu zwaarder geschut inzetten en anders is de crank exit.
Zat nog te denken om er gastape om te draaien en dan vastzetten. Is misschien wat geknoei in de marge maar zou dat kunnen werken?
Zat nog te denken om er gastape om te draaien en dan vastzetten. Is misschien wat geknoei in de marge maar zou dat kunnen werken?