Pagina 1 van 2

Te zware versnellingen

Geplaatst: 20 feb 2024 23:44
door Chandlerbing1999
Hallo,

Ik heb recent een 2de hands koersfiets gekocht. Het gaat om een Canyon met een 11x28 cassette en een 10 speed 53/39 crankset. Nu heb ik gemerkt op een serieuze klim dat dat te zwaar is voor mij. Nu vraag ik mij af wat ik het best vervang aan de fiets. Het is niet de bedoeling dat ik vaak in de bergen ga rijden ofzo (ik rij voornamelijk op vlak), maar ik wil toch af en toe eens een serieuze klim/berg oprijden en boven geraken.

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 08:23
door fietsslak
Ik weet niet welke derailleur er op zit en welk verzet die aankan, maar probeer of een 11-32 cassette past (misschien heeft iemand een wielsetje met zo’n cassette om te testen?)
En/of overweeg een compact crank (50-34). Is voor de gemiddelde toerist ook prima oplossing.

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 08:42
door Chandlerbing1999
Ik heb een sram red achterderailleur, ik weet niet of je daar genoeg mee weet. Bedankt voor uw reactie!

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 09:05
door BertL
Er zijn tegenwoordig crankstellen met een 50/34 vertanding. Dat scheelt flink.

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 09:30
door jwkeij
"...Het is niet de bedoeling dat ik vaak in de bergen ga rijden ofzo (ik rij voornamelijk op vlak),..."
Koop op Marktplaats een compact crank met 50/34 bladen. Zelf zou ik het nog wel aandurven om dezelfde ketting te laten zitten voor die sporadische ritjes in de bergen.

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 09:42
door mrcoffee
Oplossing is afhankelijk van de BCD als deze 110 mm (compact) is zou ik een 50 buiten blad en een 34 binnenblad kopen of inderdaad een compleet crankstel. Dat is waarschijnlijk net zo duur...
Als je een normaal crank hebt met een BCD van 130 mm dan sowieso de cranks vervangen voor de 50/34. Cassette met 11-32 en dan kom je overal boven!

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 10:00
door Chandlerbing1999
mrcoffee schreef: ↑21 feb 2024 09:42 Oplossing is afhankelijk van de BCD als deze 110 mm (compact) is zou ik een 50 buiten blad en een 34 binnenblad kopen of inderdaad een compleet crankstel. Dat is waarschijnlijk net zo duur...
Als je een normaal crank hebt met een BCD van 130 mm dan sowieso de cranks vervangen voor de 50/34. Cassette met 11-32 en dan kom je overal boven!
Ik heb een BCD van 130 mm, lukt het dan niet om enkel de bladen te vervangen?

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 10:05
door pino
Nee

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 10:13
door Chandlerbing1999
pino schreef: ↑21 feb 2024 10:05Nee
Ook niet als ik mijn ketting inkort?

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 10:40
door dwangarbeider
Met een BCD van 130 is een 39 binnenblad het kleinst mogelijke.

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 10:58
door Chandlerbing1999
dwangarbeider schreef: ↑21 feb 2024 10:40 Met een BCD van 130 is een 39 binnenblad het kleinst mogelijke.
Maar de BCD heeft toch enkel te maken met de bladen? Of toch met de volledige crank?

Re: Te zware versnellingen

Geplaatst: 21 feb 2024 11:04
door pino
BCD slaat op de diameter waarop de bevestigingsbouten zitten. Een crank/kettingblad met BCD 130mm heeft als kleinste blad van 39 (soms 38). Voor een 34 heb je een crank met BCD 110mm nodig.
(en dan heb je nog 4 en 5 boutsbevstiging)