Leeg remsysteem vullen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik ga dit weekend beginnen om de pas gekochte Liv Langma van mevr75 te strippen en helemaal nieuw op te bouwen.
De 105di2 set die ik gekocht heb bij Deltabikes is helemaal leeg, zit geen druppel olie in. Op zich geen ramp, ik heb alle spullen om te vullen en ontluchten.
Maar wellicht handig om vooraf over na te denken: zijn er nog handigheidjes waar ik rekening mee moet houden om het in 1x zo goed mogelijk te doen? Of gewoon simpelweg tonnetje op de shifter en vanaf de caliper olie erin gaan duwen, een beetje tikken en rammelen en dan komt het goed?
De 105di2 set die ik gekocht heb bij Deltabikes is helemaal leeg, zit geen druppel olie in. Op zich geen ramp, ik heb alle spullen om te vullen en ontluchten.
Maar wellicht handig om vooraf over na te denken: zijn er nog handigheidjes waar ik rekening mee moet houden om het in 1x zo goed mogelijk te doen? Of gewoon simpelweg tonnetje op de shifter en vanaf de caliper olie erin gaan duwen, een beetje tikken en rammelen en dan komt het goed?
Less is bore
Ik zou de leidingen vullen vanaf de caliper, dat sowieso. Of ik eerst de leidingen door het frame zou trekken hmm ik weet het niet.
Misschien eerst de calipers op de grond - leidingen omhoog en dan vullen. Rubber stopjes op de leidingen ( als die erbij zitten) en dan leidingen trekken door het frame.
Daarna shifters monteren en verder vullen indien shifters ook nog leeg zijn. Fiets met stuur IETS ( niet veel dus ) omhoog bij het vullen. Daarna zeker 1 nacht zo laten staan om lucht naar boven te laten gaan. Daarna nogmaals doorvullen via de caliper tot alle lucht weg is.
Paar uur laten staan en dan met volle trechter ( olie ) op de remgreep via onder ( caliper )de laatste restjes lucht eruit zuigen die opgehoopt kunnen zitten in de caliper.
Bij Shimano bleed en vul ik altijd met remblokjes ipv bleedblok. Dit geeft net iets strakkere remmen en sneller aangrijpen ( persoonlijke voorkeur)
Misschien eerst de calipers op de grond - leidingen omhoog en dan vullen. Rubber stopjes op de leidingen ( als die erbij zitten) en dan leidingen trekken door het frame.
Daarna shifters monteren en verder vullen indien shifters ook nog leeg zijn. Fiets met stuur IETS ( niet veel dus ) omhoog bij het vullen. Daarna zeker 1 nacht zo laten staan om lucht naar boven te laten gaan. Daarna nogmaals doorvullen via de caliper tot alle lucht weg is.
Paar uur laten staan en dan met volle trechter ( olie ) op de remgreep via onder ( caliper )de laatste restjes lucht eruit zuigen die opgehoopt kunnen zitten in de caliper.
Bij Shimano bleed en vul ik altijd met remblokjes ipv bleedblok. Dit geeft net iets strakkere remmen en sneller aangrijpen ( persoonlijke voorkeur)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarom zou ik niet eerst de boel op de fiets monteren? Maakt voor de leidingen niks uit, daar blijft geen lucht achter
Shifters zijn ook leeg idd.
Ik vrees dat ik 1 of 2x na zal moeten bleeden. Voorwiel iets omhoog is wel idee ja.
Shifters zijn ook leeg idd.
Ik vrees dat ik 1 of 2x na zal moeten bleeden. Voorwiel iets omhoog is wel idee ja.
Less is bore
Iets omhoog bij vullen, hoe bedoel ije dat?
Bij mijn grx groep had ik problemen met bleeden doordat de shifters niet horizontaal stonden. Kreeg geen goed drukpunt erin en remhendel moest tot zowat tegen het stuur getrokken worden. Nogmaals met shifters horizontaal was in een keer goed.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4712
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Bij de meeste fietsen staan de remgrepen goed horizontaal, indien de voorkant iets omhoog staat. Uitgangspunt moet in elk geval zijn dat de remgrepen goed staan.
Verder zou ik ook eerst alles juist monteren voor het vullen.
Verder zou ik ook eerst alles juist monteren voor het vullen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die finishing touch bij ontluchten is het probleem niet. Vaak genoeg gedaan, werkt bij de nieuwe shifters van shimano echt fantastisch.
Ga er dee week wel eens aan prutten.
Ga er dee week wel eens aan prutten.
Less is bore
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Gewoon monteren voor het vullen. Een tipje langzaam duwen met de spuit en een beetje geduld, dat komt echt wel goed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou ze eerst vullen, niet voor de leiding, maar ja kan vaak niet heel veel met de achterremklauw, als daar lucht is zit krijg je dat er soms niet of heel lastig uit.
Niet gezegd dat het gebeurt.
Maar waarom niet eerts even vullen, zeker met die minerale olie is dat toch niet zo,n ramp
Niet gezegd dat het gebeurt.
Maar waarom niet eerts even vullen, zeker met die minerale olie is dat toch niet zo,n ramp
@daniel : je geeft overal je eigen antwoord / weerwoord op … dus waarom vragen om adviesdaniel1975 schreef: ↑24 feb 2024 09:41 Die finishing touch bij ontluchten is het probleem niet. Vaak genoeg gedaan, werkt bij de nieuwe shifters van shimano echt fantastisch.
Ga er dee week wel eens aan prutten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
+1 was mijn gedachte ook. Calipers op de grond - leiding even ophangen en vullen via onder.wasbeer2006 schreef: ↑24 feb 2024 12:21 Ik zou ze eerst vullen, niet voor de leiding, maar ja kan vaak niet heel veel met de achterremklauw, als daar lucht is zit krijg je dat er soms niet of heel lastig uit.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Zoals Rene al zegt, eerst vullen is zoveel gemakkelijker om lucht in de leiding tegen te gaan!
Parkertje in de leiding schroeven en dan door het frame trekken.
Parkertje in de leiding schroeven en dan door het frame trekken.