Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Rouvy

Buchters
Forum-lid

Buchters 09 mar 2024 22:34

Ik ben in t bezit van een Tacx flux 2 icm met een Rouvy abonnement. Een uitstekende combo overigens, maar ik ondervind wel een probleempje. Bij een beklimming tussen de 2-12% werkt t prima en voel je de weerstand ook. Echter boven de 12% aangeven in Rouvy merk ik niet dat het echt zwaarder is qua trapvermogen. Wel zie ik de snelheid in Rouvy dalen maar ik merk geen toenemende weerstand. Weet iemand waar dat aan kan liggen?? Hoor t graag….thnks

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 10 mar 2024 10:04

Met mijn Elite suito trainer merk ik wel verschil tussen 12 of 14 %. Aan Rouvy ligt dat dus in elk geval niet.
Wel kan de weerstand van mijn trainer niet lichter dan -1%, maar dat is minder erg.

0475
Forum-lid

0475 14 okt 2024 17:27

Aangezien er al een, vooralsnog kort, draadje is over Rouvy dan onderstaande er maar aangeplakt:

Vanmorgen maar eens een abbo op Rouvy genomen gezien het winterseizoen er zit aan te komen en ik vorig jaar het door een raam naar buiten staren een beetje beu werd. Ik maakte voorheen een workout in Garmin Connect en liet mijn Edge de trainer aansturen.

Zwift is misschien wel de de-facto standaard maar ik vind die kunstmatige omgeving helemaal niks, kwestie van persoonlijke voorkeuren. Vanmorgen even de setup gedaan en dat was pijnloos, trainer e.d. werd direct herkend, geen gedoe. Vanmiddag 'n eerste route gekozen en een uurtje getrapt en dat ging ook goed zonder problemen/gedoe. Eerste indruk dus positief, dit kan wel eens een blijvertje worden.

Pat-G
Forum-lid

Gebruikersavatar Pat-G 22 okt 2024 13:34

Ik ben sinds kort ook van Zwift op Rouy overgestapt. Wilde eens weg uit de virtuele wereld van Zwift :-)

Echter heb ik een problem Met mijn Tacx Neo 2T. Op het vlak en in de klim werkt de weerstand goed, maar zodra ik in een afdaling ga, wordt de weerstand dusdanig laag dat ik het niet bij getrapt krijg, en tevens blijft het vliegwiel van de Tacx volledig zelfstandig dooordraaien. Zelfs als ik de rit stop in een afdaling, of rouvy afsluit blijft het vliegwiel doordraaien zonder dat ik een trap geef.

Heeft iemand anders dat probleem ook? Of een oplossing?
Ik heb hem daarna op Zwift uitgeprobeerd en daar werkt alles zoals het hoort, ook in de afdaling.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 22 okt 2024 14:44

Je moet het zoeken in de settings van je software en die setting heet elke keer anders, afhankelijk van wat je gebruikt. Ik ken er een paar:
- Trainer Difficulty (Zwift); 1 setting maar die beinvloedt omhoog en omlaag verschillend.
- Slope Scaling (Fulgaz); aparte settings voor omhoog en omlaag, werkt in Steady en Reactive modus
- Reality Level (Rouvy); 1 setting voor omhoog/omlaag en alleen in Just Ride modus.
Als je googlet op 'spinning down on descents" oid, kom je veel meer info tegen.

0475
Forum-lid

0475 22 okt 2024 15:44

Afdaling simuleren op je Tacx is geen bug maar een feature ;)

Ik heb dezelfde ervaring met Rouvy (heb een andere trainer). Flink zwaarder schakelen, zoals in het echt.

Naar mijn bescheiden mening vergeet Rouvy, wanneer de rit is/wordt gestopt in een afdaling, nog een commando naar de trainer te sturen waardoor de trainer blijft denken dat het nog steeds bergaf gaat en hij vliegwiel blijft draaien.

Ik heb Rouvy Support hierover een mail gestuurd en kreeg de reactie dat ze het doorgeven aan de software ontwikkelaars.

pino
Forum-lid HC

pino 22 okt 2024 17:35

Tacx van de stroom afhalen, dan simuleert hij geen afdalingen. (Geen idee wat hij wel doet)
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 23 okt 2024 09:55

Nou heeft mijn Elite geen motor om een afdaling te simuleren, maar toch herken ik het niet dat de trainer blijft hangen na stoppen in een afdaling. Dan hoor en voel ik toch echt een aanpassing in de weerstand.
Wellicht dat het toch ook trainer afhankelijk is.

Wilfried1964
Forum-lid

Wilfried1964 23 okt 2024 21:07

Sinds kort overgestapt van Zwift naar Rouvy.
Wat ik merk is dat ik minder hoef te schakelen en eigenlijk altijd op het zwaarste verzet moet rijden.
Waar ligt dit aan?

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 25 okt 2024 10:29

Wilfried1964 schreef: 23 okt 2024 21:07 Sinds kort overgestapt van Zwift naar Rouvy.
Wat ik merk is dat ik minder hoef te schakelen en eigenlijk altijd op het zwaarste verzet moet rijden.
Waar ligt dit aan?
Ik heb geen last daarvan. Ik rij al een paar jaar met Rouvy en moet gewoon schakelen. Ik merk wel dat ik makkelijker op een zwaarder verzet kan rijden dan buiten op de weg. Maar volgens mij is dat inherent aan binnen fietsen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

0475
Forum-lid

0475 25 okt 2024 11:34

Wilfried1964 schreef: 23 okt 2024 21:07 Sinds kort overgestapt van Zwift naar Rouvy.
Waar ligt dit aan?
Dan zul je toch echt wat meer moeten vertellen over je setup voor er ook maar eens nagedacht kan worden over het begin van een antwoord op je vraag.

Plaats reactie