Al een geruime tijd rijd ik zonder werkende linker shifter (remmen werkt wel, schakelen niet). Dit is een R7020 hydraulische 105 linker shifter. Ik ben hier intussen best aan gewend geraakt en kon nu ook zeggen dat ik mee deed aan de 1x11 hype Aangezien dit voor een gravel bike/woon-werk fiets is heb ik nooit echt hard hierop gereden, waardoor (met een scheve ketting, dat wel ) nog prima 33 km/h kon doen.
Nu werd het toch tijd om te kijken wat er echt mis is, want dit is niet echt ideaal:
Van het kleine naar het grote voorblad schakelen lukt niet, tenzij ik tijdens het rijden een 'palletje' (ja, hoe noem je dit ding?) naar boven duw in het mechanisme en tegelijkertijd schakel. Normaal hoort dit stukje door een veertje omhoog geduwd te worden. Zie fotoserie:
Hier zie je onder de pijl het uiteinde van een veertje. Deze duwt het 'palletje' tegen de rest aan. Wanneer je schakelt, duwt dit palletje het roterende onderdeel naar linksboven waardoor de versnellingskabel naar binnen wordt getrokken.
Hieronder heb ik proberen te schakelen, het veertje is bij het palletje losgeschoten. Hopelijk is het verschil goed genoeg te zien:
Dit is het palletje die opeens los kan bewegen. Dit hoort niet te kunnen.
De oorzaak:
-Ik vermoed dat het veertje slap/krom is. Als ik handmatig het veertje weer terugstop dan haakt deze ook met ongeveer 1mm achter het palletje. Bij een kleine hobbel of zelfs één keer schakelen schiet het veertje terug naar achteren.
De oplossing die ik zoek:
-Een nieuw veertje die recht is/beter achter het palletje blijft.
Echter kan ik nergens op internet een onderdelenlijst vinden van het echte binnenwerk van deze shifter. Wel heb ik onderdelenlijsten gevonden van alle kunststof onderdelen/break lever etc. Het echte mechanische binnenwerk lijkt niet los verkocht te worden? Het kopen van een hele nieuwe shifter is ook een oplossing, maar 150 euro betalen voor een defect aan een onderdeel van nog geen halve gram vind ik weer jammer. Voordat ik dat doe, is er misschien nog een andere oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb.
Heeft iemand anders dit probleem ook ooit gehad?
Of een andere poging: misschien heeft iemand een defecte R7020 linker shifter? Mocht daar nog een goed veertje in zitten, kan ik die overzetten.
PS: Ik heb dit binnenwerk al schoongemaakt, maar bij deze close ups zag ik nog veel meer troep zitten die je met het blote ook veel minder ziet Nog maar een schoonmaakpoging straks.
ST-R7020 defect - lam veertje
Twee vragen.
Stel dat je dat ene specifieke palletje ergens kunt kopen, kun je het dan ook gemonteerd krijgen? Of moet je alles losmaken, een palletje vervangen en dan alles weer in elkaar. En dan houd je plots nog wat onderdelen over. Of het werkt in zijn geheel niet meer.
En dan, zou een WD40 schoonmaakbschoonmaakbeurt niet simpelweg dé oplossing zijn?
Stel dat je dat ene specifieke palletje ergens kunt kopen, kun je het dan ook gemonteerd krijgen? Of moet je alles losmaken, een palletje vervangen en dan alles weer in elkaar. En dan houd je plots nog wat onderdelen over. Of het werkt in zijn geheel niet meer.
En dan, zou een WD40 schoonmaakbschoonmaakbeurt niet simpelweg dé oplossing zijn?
Live fast; die young. mijn blog
Het palletje zelf is nog helemaal prima: het veertje dat het palletje tegen het roterende gedeelte duwt schiet de hele tijd los. Deze wil ik vervangen.
Het vervangen hiervan is te doen: er zit een kleine borgring op een as waar zowel het palletje als het veertje omheen zit. Deze los, as klein beetje terugschuiven en dan palletje en veertje samen eraf. Nieuw veertje erop, samen terugschuiven en weer vastmaken.
In principe kan er weinig kapot gaan, aangezien dit deel nu toch al niet meer werkt
Het vervangen hiervan is te doen: er zit een kleine borgring op een as waar zowel het palletje als het veertje omheen zit. Deze los, as klein beetje terugschuiven en dan palletje en veertje samen eraf. Nieuw veertje erop, samen terugschuiven en weer vastmaken.
In principe kan er weinig kapot gaan, aangezien dit deel nu toch al niet meer werkt
Trek Checkpoint ALR 5