Hoi, eerste modder ritje met opgebouwde cyclocrosser gaf me ketting problemen. Vanaf er modder aan te pas kwam begon de ketting van kettingblad te springen. De ketting kon niet meer 'diep' genoeg in het narrow-wide kettingblad gaan en bleef op de tanden staan tot hij er telkens af sprong. 6 keer ketting opnieuw moeten opleggen tot ik het beu was.
Wat kan het zijn?
Ik rij met grx 600 kettingblad 40T, sram P1110 ketting (geschikt voor mtb zelfs) 11-32 casette en ultegra 6800 derraileur. Mijn insziens is het gebrek aan een clutch niet het probleem.
Ik gebruik squirt chain lube wax. Zou dit samen met de modder te veel 'prut' bijeen brengen waardoor ketting niet meer in de tanden kan?
Ketting probleem bij modder
Mijn eerste vraag is: waarom een sram ketting bij een shimano set? Heb je al eens een shimano of KMC ketting geprobeerd? Ik zou ik zelf denk ik niet voor een ketting van €10 gaan. Goedkoop is vaak duurkoop.
Verder gebruik ik ook squirt lube op mijn gravelbike en ga daarma door hele diepe modder. Mijn remmen zitten volledigvast van alle klei, maar de ketting blijft schoon. Haal je de overtollige wax aan de zijkant van de ketting weg na het druppelen? Je kunt altijd een ritje olie proberen natuurlijk. Maar ik zou beginnen met een andere ketting.
Verder gebruik ik ook squirt lube op mijn gravelbike en ga daarma door hele diepe modder. Mijn remmen zitten volledigvast van alle klei, maar de ketting blijft schoon. Haal je de overtollige wax aan de zijkant van de ketting weg na het druppelen? Je kunt altijd een ritje olie proberen natuurlijk. Maar ik zou beginnen met een andere ketting.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je schrijft eerste rit. Is het voor de hele drivetrain de eerste rit?
Ik zou zeker niet met een relatief goedkope ketting rijden en bij 11 speed gewoon shimano nemen, zeker bij nw
Ik zou zeker niet met een relatief goedkope ketting rijden en bij 11 speed gewoon shimano nemen, zeker bij nw
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Ik vermoed…. Modder!Wat kan het zijn?
Wellicht een combinatie van hobbelige weg en vette klei-modder waardoor de ketting wat opspringt en modder vangt die tussen tandwiel en ketting blijft plakken.
Misschien een schakeltje er tussen uit halen zodat de ketting wat strakker staat?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Die goedkope kettingen van Sram slijten zo snel dat het sop de kool niet waard is.
Verder klinkt het alsof je de ketting op de verkeerde tanden van het afwisselend profiel legt. Als je ziet dat de ketting niet goed tussen de tanden zakt, moet je ze 1 tand verder leggen.
Zeker voor 1x systemen waarbij de fabrikant alternerende tandprofielen gebruikt om de ketting zo goed mogelijk op het kettingblad vast te houden, zou ik niet voor een ander merk van ketting gaan.
Verder klinkt het alsof je de ketting op de verkeerde tanden van het afwisselend profiel legt. Als je ziet dat de ketting niet goed tussen de tanden zakt, moet je ze 1 tand verder leggen.
Zeker voor 1x systemen waarbij de fabrikant alternerende tandprofielen gebruikt om de ketting zo goed mogelijk op het kettingblad vast te houden, zou ik niet voor een ander merk van ketting gaan.
Ik zou het probleem in de derailleur zien en eventueel ketting lengte.
Gemiddeld zal een MTB derailleur of een derailleur met clutch de ketting beter op spanning houden en minder snel je ketting laten overspringen dan de 6800.
Of ook; zelfs profs verslikken zich wel eens in een 1x setup en de ketting gaat er vooraan af... oplossing is een kettingvanger. Of de goedkopere oplossing een voorderailleur over de ketting zetten.
En tenzij je stenen onder de ketting krijgt zou modder toch gewoon opzij geduwd moeten worden door de ketting. Heel stevige klei heb ik wel eens zien opbouwen op een tandwiel, maar dan alleen als de klei niet weg kan.
Bv door bepaalde kettingbeschermers.
Ik verwacht dat de ketting er toch afvliegt door het de bewegingen/schudden/botsen van fiets en ketting. Eerder dan dat de modder echt de oorzaak is.
Gemiddeld zal een MTB derailleur of een derailleur met clutch de ketting beter op spanning houden en minder snel je ketting laten overspringen dan de 6800.
Of ook; zelfs profs verslikken zich wel eens in een 1x setup en de ketting gaat er vooraan af... oplossing is een kettingvanger. Of de goedkopere oplossing een voorderailleur over de ketting zetten.
En tenzij je stenen onder de ketting krijgt zou modder toch gewoon opzij geduwd moeten worden door de ketting. Heel stevige klei heb ik wel eens zien opbouwen op een tandwiel, maar dan alleen als de klei niet weg kan.
Bv door bepaalde kettingbeschermers.
Ik verwacht dat de ketting er toch afvliegt door het de bewegingen/schudden/botsen van fiets en ketting. Eerder dan dat de modder echt de oorzaak is.
Bedankt voor het meedenken allemaal enkele antwoorden:
- sram ketting gedeeltelijk gekocht om prijs te drukken. Ook meermaals gelezen dat ketting merk normaal niet uitmaakt behalve wat meer geluid en soms minder duurzaam...
- al 500km zonder problemen gefietst, vandaar mijn verbazing dat het nu ineens mis gaat (vandaag op de baan opnieuw geen problemen)
-ketting leg ik op juiste tanden, anders merk je meteen dat het niet gaat. Ik leg ze erop, maar moest dan telkens hem 'erin' duwen om ketting mooi op tandwiel te krijgen. Vanaf ik enkel meters kan doorfietsen en genoeg druk kan zetten 'duwt' het precies alles weg en past ketting er terug mooi op.
-in de winter enkele renners in amateur cyclocross met o.a. 6800 en 1x11 zien rijden, dus waarom zou het dan niet lukken op mijn fiets?
Ketting is waarschijnlijk inderdaad wat lang, kan zeker wel wat korter. Wou hem juist niet te kort maken, mocht ik toch een clutch derailleur nodig hebben is men ketting dan nog niet te kort.
Eerst nog eens met gewone olie proberen, eventueel inkorten en anders een andere ketting.
Iemand alvast tips voor een beter passende ketting?
- sram ketting gedeeltelijk gekocht om prijs te drukken. Ook meermaals gelezen dat ketting merk normaal niet uitmaakt behalve wat meer geluid en soms minder duurzaam...
- al 500km zonder problemen gefietst, vandaar mijn verbazing dat het nu ineens mis gaat (vandaag op de baan opnieuw geen problemen)
-ketting leg ik op juiste tanden, anders merk je meteen dat het niet gaat. Ik leg ze erop, maar moest dan telkens hem 'erin' duwen om ketting mooi op tandwiel te krijgen. Vanaf ik enkel meters kan doorfietsen en genoeg druk kan zetten 'duwt' het precies alles weg en past ketting er terug mooi op.
-in de winter enkele renners in amateur cyclocross met o.a. 6800 en 1x11 zien rijden, dus waarom zou het dan niet lukken op mijn fiets?
Ketting is waarschijnlijk inderdaad wat lang, kan zeker wel wat korter. Wou hem juist niet te kort maken, mocht ik toch een clutch derailleur nodig hebben is men ketting dan nog niet te kort.
Eerst nog eens met gewone olie proberen, eventueel inkorten en anders een andere ketting.
Iemand alvast tips voor een beter passende ketting?
Mijn crosser heeft ook een 6800 derailleur, en dat werkt prima.
Wel met ultegra-crank en Shimano 105(?) ketting.
Soms is de smurrie wel eens erg dik, maar dan nog loopt eerder de band vast in de vork dan de ketting…
Wel met ultegra-crank en Shimano 105(?) ketting.
Soms is de smurrie wel eens erg dik, maar dan nog loopt eerder de band vast in de vork dan de ketting…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent