Gravelbike, Help! Cube Nuroad pro vs Merida silex 400 vs ?
Ik weet het even niet meer. Waar ben ik naar op zoek.
1. Fiets om mee naar Rome te fietsen. Moet dus bagage achterop doen en bij mijn stuur. Midden bij mijn frame niet, want dan ga ik anders fietsen waardoor ik last van mijn knie krijg.
2. Genoeg versnellingen liefst 20 vanwege de klimmen.
3. Aluminium frame, want wil er niet te veel aan kwijt zijn aangezien ik nog meer spullen moet kopen, zoals een tent etc.
Nu heb ik de volgende fietsen gezien. Cannondale topstone 2 ook, maar is er niet in mijn maat.... dus blijven de volgende over (of iemand moet een andere aanrader hebben).
Cube nuroad pro: https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-pro-2023
Merida silex 400: https://www.12gobiking.nl/merida-silex-400
Bulls grinder 3: https://www.mantel.com/bulls-grinder-3
Het verschil in prijsklasse is wel groot. Cube 1100,- Merida 1700, maar zag ik ergens voor 1450,- op dit moment. En de Bulls ook 1700,-
Nu vind ik 600 euro best een groot verschil. Qua specificaties verschenen de fietsen niet zoveel voor zover ik zie.
Remmen
Cube: mechanische schijfremmen
Merida: hydraulische schijfremmen
Bulls: hydraulische schijfremmen
Shifters
Cube: tiagra
Merida: grx 400
Bulls: grx 400
Banden:
Cube: meer allround
Merida: meer richting mtb
Ik zal veel over asfalt rijden, maar ook af en toe andere paden tegenkomen.
Is de Merida silex 400 het geld waard t.o.v. van de cube nuroad pro? Scheelt een hoop geld, voor de shifters en remmen. Op mijn racer heb ik nu mechanische remmen en dat vind ik, prima, maar kom ook van velgremmen en heb nog nooit gefietst met hydraulische.
De voorvork van de bulls is van aluminium en van de cube en merida van carbon. Hoe groot is dat verschil?
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen....
1. Fiets om mee naar Rome te fietsen. Moet dus bagage achterop doen en bij mijn stuur. Midden bij mijn frame niet, want dan ga ik anders fietsen waardoor ik last van mijn knie krijg.
2. Genoeg versnellingen liefst 20 vanwege de klimmen.
3. Aluminium frame, want wil er niet te veel aan kwijt zijn aangezien ik nog meer spullen moet kopen, zoals een tent etc.
Nu heb ik de volgende fietsen gezien. Cannondale topstone 2 ook, maar is er niet in mijn maat.... dus blijven de volgende over (of iemand moet een andere aanrader hebben).
Cube nuroad pro: https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-pro-2023
Merida silex 400: https://www.12gobiking.nl/merida-silex-400
Bulls grinder 3: https://www.mantel.com/bulls-grinder-3
Het verschil in prijsklasse is wel groot. Cube 1100,- Merida 1700, maar zag ik ergens voor 1450,- op dit moment. En de Bulls ook 1700,-
Nu vind ik 600 euro best een groot verschil. Qua specificaties verschenen de fietsen niet zoveel voor zover ik zie.
Remmen
Cube: mechanische schijfremmen
Merida: hydraulische schijfremmen
Bulls: hydraulische schijfremmen
Shifters
Cube: tiagra
Merida: grx 400
Bulls: grx 400
Banden:
Cube: meer allround
Merida: meer richting mtb
Ik zal veel over asfalt rijden, maar ook af en toe andere paden tegenkomen.
Is de Merida silex 400 het geld waard t.o.v. van de cube nuroad pro? Scheelt een hoop geld, voor de shifters en remmen. Op mijn racer heb ik nu mechanische remmen en dat vind ik, prima, maar kom ook van velgremmen en heb nog nooit gefietst met hydraulische.
De voorvork van de bulls is van aluminium en van de cube en merida van carbon. Hoe groot is dat verschil?
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen....
De Nuroad komt ook in een versie met bagagedrager en hydraulische remmen. Kost 1850 euro. Van die prijs moet nog wel iets af te krijgen zijn.
https://www.cubestoreflanders.be/nl/fie ... greynblack
De bagagedrager kan tot 25 kilo dragen.
Mechanische remmen werken wel, maar vergen toch meer afstelling. Ik zou voor zo'n lange trip voor hydraulisch gaan.
https://www.cubestoreflanders.be/nl/fie ... greynblack
De bagagedrager kan tot 25 kilo dragen.
Mechanische remmen werken wel, maar vergen toch meer afstelling. Ik zou voor zo'n lange trip voor hydraulisch gaan.
Die bagagedrager van Cube met bevestiging in het spatbord is niet stijf genoeg voor 15 kilo, laat staan voor 25 kilo. Het zal wel niet inzakken maar je wilt ook nog graag een fiets die stabiel zijn weg volgt, geen noedel die alle mogelijke richtingen behalve rechtdoor wil gaan.Sowier schreef: ↑28 mar 2024 13:03 De Nuroad komt ook in een versie met bagagedrager en hydraulische remmen. Kost 1850 euro. Van die prijs moet nog wel iets af te krijgen zijn.
https://www.cubestoreflanders.be/nl/fie ... greynblack
De bagagedrager kan tot 25 kilo dragen.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat Richardw een beginnende fietser is die nog niet met bagage gefietst heeft, zie ook:
Het aantal versnellingen doet niet terzake, wat wel terzake doet om boven te geraken met een hoop bagage, is of je versnellingen klein genoeg zijn. En daar doen al deze gravelbikes het niet goed, de kleinste versnellingsratio 30/34 = 0,88 is nog vele malen groter dan de 22/32 = 0,68 van een traditionele trekkingfiets. Persoonlijk wil ik rond de 0,6 zitten voor de kleinste versnelling omdat ik graag ook nog offroad mee neem.
Ik denk dat Richardw meer gebaat zou zijn met een traditionele trekkingfiets met voor- en achtertassen, dan heb je een fiets die stijf genoeg is, waar je goedkoop je bagage mee kan vervoeren (al die superlichtgewicht bikepacking stuff is duur) en die de juiste versnellingen heeft voor het beoogd gebruik.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ben er nu wel uit dat ik mijn fiets in een iets duurdere prijsklasse moet gaan zoeken.
Trekking fiets gaat het niet worden. En beginnend fietser.... is maar net hoe je het bekijkt. Qua lange bikepackritten wel dat is inderdaad nieuw voor mij. Normaal ga ik hooguit 6 dagen van hotel naar hotel op mijn racer. Dan reis ik vrij licht.
Trekking fiets lijkt mij niet ideaal met de afstanden die ik ga fietsen per dag. 150km per dag zonder veel hoogtemeters. In Italië met 1500 tot 2000 hm worden dat natuurlijk wel wat minder kilometers. En ja, ik heb een zeer goede conditie.
Ik heb al een tent, matje en slaapzak. De tassen kan ik lenen en evt. ook de bagagedrager van een mast van mij. Nu moet die nog passen.....
Ben er nu wel uit dat ik mijn fiets in een iets duurdere prijsklasse moet gaan zoeken.
Trekking fiets gaat het niet worden. En beginnend fietser.... is maar net hoe je het bekijkt. Qua lange bikepackritten wel dat is inderdaad nieuw voor mij. Normaal ga ik hooguit 6 dagen van hotel naar hotel op mijn racer. Dan reis ik vrij licht.
Trekking fiets lijkt mij niet ideaal met de afstanden die ik ga fietsen per dag. 150km per dag zonder veel hoogtemeters. In Italië met 1500 tot 2000 hm worden dat natuurlijk wel wat minder kilometers. En ja, ik heb een zeer goede conditie.
Ik heb al een tent, matje en slaapzak. De tassen kan ik lenen en evt. ook de bagagedrager van een mast van mij. Nu moet die nog passen.....
Dan heb ik je verkeerd ingeschat. 46/30 GRX crank zal wel gaan. Hydraulische schijfremmen zijn een must. Wat de bagagedrager achter betreft, ik zou zowieso op zoek gaan naar een frame dat voorzien is voor een traditionele drager. Dus met bevestigingsogen aan de dropout en bovenaan de seatstays. Geen verlaagde seatstays. Dan kan je een Tubus Vega bagagedrager monteren, de beste en één van de lichtste dragers. De vorige generatie Cube Nuroad had de juiste ogen, de huidige niet. Een Kinesis Tripster A/T (mijn fiets) is redelijk ideaal voor jouw doeleinden maar boven budget.
Nu ken ik je niet persoonlijk, maar klop jezelf niet te hard op de borst met 150 per dag... Dat ga je merken.
Met een gravelbike kan je prima op vakantie, maar ergens ga je wat inleveren qua comfort. Er gaan dan simpelweg minder spullen mee omdat je minder volume in je tassen hebt.
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar een Surly, Fairlight of Kinesis. Ja, dat is staal, maar dat is geen nadeel als je lang onderweg bent.
Wanneer ga je op reis?
Met een gravelbike kan je prima op vakantie, maar ergens ga je wat inleveren qua comfort. Er gaan dan simpelweg minder spullen mee omdat je minder volume in je tassen hebt.
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar een Surly, Fairlight of Kinesis. Ja, dat is staal, maar dat is geen nadeel als je lang onderweg bent.
Wanneer ga je op reis?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Ik vertrek zaterdag 27 april. Ik weet dat het zwaar wordt en dat ik de ik kilometers ga voelen, maar ik heb er wel heel de dag voor. Als ik 's ochtends om 8.00 ga fietsen tot 17.00 dan heb ik 9 uur. Pauze had ik wel, maar liever 15 min. Als ik 20 km/u rijd dan kan ik 140km overbruggen. Als er meer hoogtemeters komen dan rijd ik minder kilometers.
Normaal doe ik bikepacktrips van 6 dagen, maar dan van deur tot deur.
Ik ga zeker even kijken naar de andere genoemde fietsen. Ben er nu wel uit dat ik naar de 2500,- euro wil voor een fiets. Dat is een iets realistischer bedrag al zie ik nog veel duurdere fietsen.
Normaal doe ik bikepacktrips van 6 dagen, maar dan van deur tot deur.
Ik ga zeker even kijken naar de andere genoemde fietsen. Ben er nu wel uit dat ik naar de 2500,- euro wil voor een fiets. Dat is een iets realistischer bedrag al zie ik nog veel duurdere fietsen.
Even uit mijn hoofd, maar die Merida model 2024 heeft volgens mij een heel andere geometrie dan model 2023. Veel meer racy, dus of het je past en of je het wilt moet je even goed bedenken.Richardw schreef: ↑27 mar 2024 21:43 Ik weet het even niet meer. Waar ben ik naar op zoek.
1. Fiets om mee naar Rome te fietsen. Moet dus bagage achterop doen en bij mijn stuur. Midden bij mijn frame niet, want dan ga ik anders fietsen waardoor ik last van mijn knie krijg.
2. Genoeg versnellingen liefst 20 vanwege de klimmen.
3. Aluminium frame, want wil er niet te veel aan kwijt zijn aangezien ik nog meer spullen moet kopen, zoals een tent etc.
Nu heb ik de volgende fietsen gezien. Cannondale topstone 2 ook, maar is er niet in mijn maat.... dus blijven de volgende over (of iemand moet een andere aanrader hebben).
Cube nuroad pro: https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-pro-2023
Merida silex 400: https://www.12gobiking.nl/merida-silex-400
Bulls grinder 3: https://www.mantel.com/bulls-grinder-3
Het verschil in prijsklasse is wel groot. Cube 1100,- Merida 1700, maar zag ik ergens voor 1450,- op dit moment. En de Bulls ook 1700,-
Nu vind ik 600 euro best een groot verschil. Qua specificaties verschenen de fietsen niet zoveel voor zover ik zie.
Remmen
Cube: mechanische schijfremmen
Merida: hydraulische schijfremmen
Bulls: hydraulische schijfremmen
Shifters
Cube: tiagra
Merida: grx 400
Bulls: grx 400
Banden:
Cube: meer allround
Merida: meer richting mtb
Ik zal veel over asfalt rijden, maar ook af en toe andere paden tegenkomen.
Is de Merida silex 400 het geld waard t.o.v. van de cube nuroad pro? Scheelt een hoop geld, voor de shifters en remmen. Op mijn racer heb ik nu mechanische remmen en dat vind ik, prima, maar kom ook van velgremmen en heb nog nooit gefietst met hydraulische.
De voorvork van de bulls is van aluminium en van de cube en merida van carbon. Hoe groot is dat verschil?
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen....
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
150 km per dag is makkelijk te doen. Mits,....
Je continue wind mee hebt, dan is het echt goed te doen. Ik heb Berlijn Utrecht gereden, 690 km in vier dagen met Oostenwind. Maar met elke dag wind tegen is 100-120 voor mij wel de max. Als je veel kms wil halen, is mijn ervaring om vooral geen rustdagen te plannen. Beter elke dag niet te gek doen, dan kun je de volgende dag weer. Zo hou je dat dagen achtereen vol. Je komt op die manier verder in een week dat hele lange dag afstanden en soms een rustdag.
Je continue wind mee hebt, dan is het echt goed te doen. Ik heb Berlijn Utrecht gereden, 690 km in vier dagen met Oostenwind. Maar met elke dag wind tegen is 100-120 voor mij wel de max. Als je veel kms wil halen, is mijn ervaring om vooral geen rustdagen te plannen. Beter elke dag niet te gek doen, dan kun je de volgende dag weer. Zo hou je dat dagen achtereen vol. Je komt op die manier verder in een week dat hele lange dag afstanden en soms een rustdag.
Live fast; die young. mijn blog