Carbon stuurbuis: waar op letten?
Ik heb een nieuwe bike. Deze heeft een carbon stuurbuis.
Dat is weer helemaal nieuw voor mij.
Aangezien het een plek is waar je geen schade aan wil krijgen, ben ik benieuwd waar ik rekening mee moet houden tijdens onderhoud en controle van stuurbuis en balhoofd. Aluminium kan je eigenlijk niets stuk aan maken, dat is bij carbon natuurlijk wel anders.
Ik haal het regematig uit elkaar.
-Waar moet ik op letten?
-Wat moet ik wel/juist niet doen?
-Moet ik dingen anders doen tov alu?
-Zelfde constructie toch?
Dat is weer helemaal nieuw voor mij.
Aangezien het een plek is waar je geen schade aan wil krijgen, ben ik benieuwd waar ik rekening mee moet houden tijdens onderhoud en controle van stuurbuis en balhoofd. Aluminium kan je eigenlijk niets stuk aan maken, dat is bij carbon natuurlijk wel anders.
Ik haal het regematig uit elkaar.
-Waar moet ik op letten?
-Wat moet ik wel/juist niet doen?
-Moet ik dingen anders doen tov alu?
-Zelfde constructie toch?
Waarom zou je dat vaak uit elkaar halen...?
Totaal onnodig. Maar goed, als je het graag doet, vooral doen.
Carbon is veel sterk dan mensen denken. Enige waar je echt mee uit moet kijken of zagen, dan moet je echt een goed mondmasker dragen.
Carbon is veel sterk dan mensen denken. Enige waar je echt mee uit moet kijken of zagen, dan moet je echt een goed mondmasker dragen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40090
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je balhoofd elke keer nat is, is droogmaken niet zinloos.
Maar wanneer is je balhoofd vanbinnen nat
Mijn ervaring is (helaas) dat het zeker nuttig is door ervaringen met vuil/vocht, vooral in een winter zoals nu en met pekel.
Maar dat was de vraag niet.
Ik heb schade door klemmingen en wrijving/invreten gezien (lagers, “centreerring” en stuurpen) bij aluminium vorkbuizen. Zonder dat er een voelbaar defect was. Bij carbon is dit waarschijnlijk een groot risico.
Ik heb ook bij een voorganger met 42km per uur door een defect met het gezicht naar de grond zien gaan.
Daarom de vraag: hoe is dit te voorkomen en waar moet ik op letten?
Maar dat was de vraag niet.
Ik heb schade door klemmingen en wrijving/invreten gezien (lagers, “centreerring” en stuurpen) bij aluminium vorkbuizen. Zonder dat er een voelbaar defect was. Bij carbon is dit waarschijnlijk een groot risico.
Ik heb ook bij een voorganger met 42km per uur door een defect met het gezicht naar de grond zien gaan.
Daarom de vraag: hoe is dit te voorkomen en waar moet ik op letten?
-
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Wat is een stuurbuis?
Bedoel je dat de vorkbuis van carbon is? Daar zit een expander in en die zorgt ook al voor wat tegendruk ,mocht je de stuurnok niet met het goede moment vastdraaien.
Voor alles een momentsleutel gebruiken dan kan er niks mis gaan.
Carbon kan meer hebben dan aluminium, maar jij stamt nog uit het "metalen" tijdperk, wordt dan lastig je te overtuigen....
Bedoel je dat de vorkbuis van carbon is? Daar zit een expander in en die zorgt ook al voor wat tegendruk ,mocht je de stuurnok niet met het goede moment vastdraaien.
Voor alles een momentsleutel gebruiken dan kan er niks mis gaan.
Carbon kan meer hebben dan aluminium, maar jij stamt nog uit het "metalen" tijdperk, wordt dan lastig je te overtuigen....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40090
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zie vele duizenden fietsers al 20jr met carbon vorkbuizen rijden en ze vallen niet met bosjes door ingesleten vorkbuizen.Frenksel schreef: ↑06 apr 2024 00:06
Ik heb schade door klemmingen en wrijving/invreten gezien (lagers, “centreerring” en stuurpen) bij aluminium vorkbuizen. Zonder dat er een voelbaar defect was. Bij carbon is dit waarschijnlijk een groot risico.
Ik heb ook bij een voorganger met 42km per uur door een defect met het gezicht naar de grond zien gaan.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13733
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Er is een verschil in schoonmaken en onderhoud.
Het gros wast zijn fiets veel te vaak en dan nog het liefst met allemaal oplosmiddelen. Dat is geen onderhoud.
Ja dan moet het elke half jaar wel uit elkaar om de lagers weer in het vet te zetten.
Doe het nu jaarlijks gewoon een soort groot onderhoud, alles ff nalopen etc.
Als carbon inslijt dan had alu dat ook gedaan. Die stuurbuizen zijn vaak 4 a 5mm carbon, nou daar kan je een ophanging van een formule 1 auto mee maken dat breekt of scheurt echt niet als je normaal onderhoud toepast. Ik heb ook een carbon stuurbuis op mijn MTB.
Het gros wast zijn fiets veel te vaak en dan nog het liefst met allemaal oplosmiddelen. Dat is geen onderhoud.
Ja dan moet het elke half jaar wel uit elkaar om de lagers weer in het vet te zetten.
Doe het nu jaarlijks gewoon een soort groot onderhoud, alles ff nalopen etc.
Als carbon inslijt dan had alu dat ook gedaan. Die stuurbuizen zijn vaak 4 a 5mm carbon, nou daar kan je een ophanging van een formule 1 auto mee maken dat breekt of scheurt echt niet als je normaal onderhoud toepast. Ik heb ook een carbon stuurbuis op mijn MTB.
Nu met interne kabelvoering lopen steeds meer schakel en remkabels langs/tegen de vorkbuis aan. Ik heb daar al een aantal flinke slijtagegevallen gezien, zowel alu als carbon.
Is wel een dingetje, maar niet specifiek voor carbon.
Is wel een dingetje, maar niet specifiek voor carbon.
Niet zijken maar reiden !