Verschil straight pull en j-bend. Wat is beter en waarom?
Als je naar wielen kijkt zie je dat er verschillende opties zijn om te spaken. Ik zie bijvoorbeeld veel straight pull, maar ook j- bend gespaakte wielen. Wat is het verschil? En wat maakt dat verschil een betere keuze? Of zijn beide goed en is het vooral een persoonlijke keuze?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Veel ervaring met beide, ook met bouwen.
Met J-bend is de passing van de spaakkop in de naafflens qua dimensionering niet altijd geweldig. Spaakkoppen die speling in de flens hebben leiden tot een verminderde levensduur. Verbetering met ringetjes blijft gepruts in de marge. Mooiste passing is bij de duurdere naven en betere spaken een stuk beter. Die kunnen eigenlijk alleen goed met de hand worden gevlochten, waar je bij een ruimere passing veel machinaler kunt werken. Denk aan de HollandMechanic machines waarmee wielen industrieel worden gebouwd.
Klein (theoretisch) nadeel is dat je cassette moet verwijderen om spaken te vervangen. Je hebt bij een J-bend spaak naaf keus uit meerdere spaken en spaakpatronen, wat voordelen kan hebben
Straightpull heeft vaak een goede passing tussen "flens" en spaak, zijn vaak ontworpen in combinatie. Je bent beperkt in keus van patronen. Theoretisch is het makkelijk om een freewheel/remschijf kant spaak te vervangen zonder remschijf of cassette te verwijderen.
De een beter dan de ander? Niet direct, wel anders.
Met J-bend is de passing van de spaakkop in de naafflens qua dimensionering niet altijd geweldig. Spaakkoppen die speling in de flens hebben leiden tot een verminderde levensduur. Verbetering met ringetjes blijft gepruts in de marge. Mooiste passing is bij de duurdere naven en betere spaken een stuk beter. Die kunnen eigenlijk alleen goed met de hand worden gevlochten, waar je bij een ruimere passing veel machinaler kunt werken. Denk aan de HollandMechanic machines waarmee wielen industrieel worden gebouwd.
Klein (theoretisch) nadeel is dat je cassette moet verwijderen om spaken te vervangen. Je hebt bij een J-bend spaak naaf keus uit meerdere spaken en spaakpatronen, wat voordelen kan hebben
Straightpull heeft vaak een goede passing tussen "flens" en spaak, zijn vaak ontworpen in combinatie. Je bent beperkt in keus van patronen. Theoretisch is het makkelijk om een freewheel/remschijf kant spaak te vervangen zonder remschijf of cassette te verwijderen.
De een beter dan de ander? Niet direct, wel anders.
Niet zijken maar reiden !
Ik vind de meeste straightpull naven ronduit lelijk. J-bend naven zijn eleganter en flexibeler. Radiaal spaken, 2 kruis, 3 kruis, kan allemaal. Met straightpull hang je vast aan wat de ontwerper van de naaf beslist heeft. Spaken vervangen gaat wel gemakkelijker bij straightpull, maar hoe vaak vervang je een spaak? Ik heb nog nooit een gebroken spaak gehad (hout vasthouden).
Waarom?
Ik ga er vanuit dat je met hamerkop j-bend bedoeld.
Bontrager/Trek gebruikt in de RSL Wielen DT spaken met een hamerkop "t-head". Is weer iets anders dan de straightpull-spaken. Spaakkop kan daarbij niet draaien in de flens.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... p/W596858/
Niet zijken maar reiden !
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
https://www.maatwielen.nl/Tips/Klassiek ... 0pull.htmlJPAR schreef: ↑13 mei 2024 13:25 Als je naar wielen kijkt zie je dat er verschillende opties zijn om te spaken. Ik zie bijvoorbeeld veel straight pull, maar ook j- bend gespaakte wielen. Wat is het verschil? En wat maakt dat verschil een betere keuze? Of zijn beide goed en is het vooral een persoonlijke keuze?
Ik kan nog een nadeel van SP-naven toevoegen: die naven zijn niet in 32 gts uitvoering te krijgen (heb ik in ieder geval nog niet gezien). Ook wel logisch: de ruimte ontbreekt.
Ik moet bekennen dat als ik een klant van bijv. 95 kilo heb en ik heb de keuze tussen klassiek 28 gts en SP 28 gts dat ik dan neig naar SP.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Ah, t-head. Juist. Ik zag het even niet voor me.pino schreef: ↑13 mei 2024 17:58Bontrager/Trek gebruikt in de RSL Wielen DT spaken met een hamerkop "t-head". Is weer iets anders dan de straightpull-spaken. Spaakkop kan daarbij niet draaien in de flens.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... p/W596858/
Zelfs de Trek-dealer hier wist niet wat het wasPhilippos schreef: ↑13 mei 2024 19:10Ah, t-head. Juist. Ik zag het even niet voor me.pino schreef: ↑13 mei 2024 17:58Bontrager/Trek gebruikt in de RSL Wielen DT spaken met een hamerkop "t-head". Is weer iets anders dan de straightpull-spaken. Spaakkop kan daarbij niet draaien in de flens.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... p/W596858/
Niet zijken maar reiden !
T-head is bekend (zou moeten). Maar hamerkop had ik nog niet gehoord. Maar als je T-head uitschrijft "zie" je het.