Crank of cassette veranderen omwille van scheve kettinglijn
Geplaatst: 27 mei 2024 20:53
Ik heb de megapost FAQ: DUBBEL, TRIPLE OF TOCH COMPACT? viewtopic.php?t=7330 al grotendeels gelezen (1497 berichten ) maar aangezien een andere crank best duur is, zoek ik nog andere meningen.
Context:
Bike: Ridley Fenix SL carbon met Ultegra Di2 6870 tweedehands op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje.
Crank is een semi-compact 52-36 en achteraan een 11-25 (11sp, korte kooi). Deze fiets werd hoogst waarschijnlijk ingezet voor koersen.
Biker: man, 45 jaar, zwaargebouwd (97kg) maar sportief. Fietsen is een recente hobby. MTB al 15 jaar, sporadisch, maar was het kuiswerk voor kleine ritjes beu + lokaal geen zak te beleven op MTB-vlak (Oost-Vlaanderen, Waasland, België).
Ik doe momenteel ritjes van 25 of 50km als ik 1 of 2 uurtjes vrij heb. Max is eens 60-65km als ik gezelschap heb, is anders heel saai. Ik rij op lage cadans (70-80 rpm) meestal op buitenblad.
Probleem:
52-36 ligt me niet, ttz ketting ligt bijna constant scheef. Ik rij dus meestal op de 52-21 en 52-19/17 aan 80rpm. Als er wat tegenwind staat langs de Schelde, ben ik soms verstrooid en ga naar de 23 of 25 en dan blokkeert alles achteraan (versleten cassette/ketting/jockeys?). Ga ik naar de 36 vooraan, dan zit ik achteraan op de 13-14-15 (weer scheef dus). Ik heb denk ik nog nooit de 11 en 12 gebruikt. Aangezien ik een waardeloze klimmer ben is de 36-25 soms zelfs nog te zwaar
Mogelijke oplossingen:
Andere crank: switchen naar compact 50-34. Voordeel achteraan iets centraler op 50 vs 52 en 34-25 iets lichter in bergop. Nadelen: duuuuur.
Andere cassette: door de korte kooi enkel 11-28, 12-25 en 14-28 mogelijk. Middelste heeft geen zin, 12 rijd ik toch niet en 25 blijft lichtste. Bij 11-28 ruil je de 16 voor de 28. Zinvol? 14-28 lijkt meeste 'winst' te geven, de 11-12-13 die zelden gebruikt worden vallen weg, de 17-19-21 die momenteel vaker gebruikt worden zitten centraler + er komt een 18 en 20 bij + de 28.
Wat is jullie mening?
Groetjes
Kristof
Context:
Bike: Ridley Fenix SL carbon met Ultegra Di2 6870 tweedehands op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje.
Crank is een semi-compact 52-36 en achteraan een 11-25 (11sp, korte kooi). Deze fiets werd hoogst waarschijnlijk ingezet voor koersen.
Biker: man, 45 jaar, zwaargebouwd (97kg) maar sportief. Fietsen is een recente hobby. MTB al 15 jaar, sporadisch, maar was het kuiswerk voor kleine ritjes beu + lokaal geen zak te beleven op MTB-vlak (Oost-Vlaanderen, Waasland, België).
Ik doe momenteel ritjes van 25 of 50km als ik 1 of 2 uurtjes vrij heb. Max is eens 60-65km als ik gezelschap heb, is anders heel saai. Ik rij op lage cadans (70-80 rpm) meestal op buitenblad.
Probleem:
52-36 ligt me niet, ttz ketting ligt bijna constant scheef. Ik rij dus meestal op de 52-21 en 52-19/17 aan 80rpm. Als er wat tegenwind staat langs de Schelde, ben ik soms verstrooid en ga naar de 23 of 25 en dan blokkeert alles achteraan (versleten cassette/ketting/jockeys?). Ga ik naar de 36 vooraan, dan zit ik achteraan op de 13-14-15 (weer scheef dus). Ik heb denk ik nog nooit de 11 en 12 gebruikt. Aangezien ik een waardeloze klimmer ben is de 36-25 soms zelfs nog te zwaar
Mogelijke oplossingen:
Andere crank: switchen naar compact 50-34. Voordeel achteraan iets centraler op 50 vs 52 en 34-25 iets lichter in bergop. Nadelen: duuuuur.
Andere cassette: door de korte kooi enkel 11-28, 12-25 en 14-28 mogelijk. Middelste heeft geen zin, 12 rijd ik toch niet en 25 blijft lichtste. Bij 11-28 ruil je de 16 voor de 28. Zinvol? 14-28 lijkt meeste 'winst' te geven, de 11-12-13 die zelden gebruikt worden vallen weg, de 17-19-21 die momenteel vaker gebruikt worden zitten centraler + er komt een 18 en 20 bij + de 28.
Wat is jullie mening?
Groetjes
Kristof