Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Past ie wel of past hij niet?

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 10 jun 2024 09:52

Ik heb het "Domme vragen" draadje al het een en ander gevraagd over Reach en Stack.

Gisteren (zondag) in Limburg bij de Shimano Experience een fiets gehuurd om te testen.
Tijdens het fietsen namen mijn twijfels of dit de juiste fiets was alleen maar toe. Ondanks dat hij wel lekker fietste.

De voornaamste reden om een nieuwe fietste zoeken is de voortdurend terugkerende nekpijn na het fietsen, alsook het gevoel dat ik te "diep" zat.
Die nekpijn had ik de laatste jaren sowieso wel als gevolg van artrose, maar meestal nam dat gedurende het buitenfiets seizoen wel af.
Maar dit jaar dus niet.

Wat opvalt:
1- Na één nachtje slapen valt op dat ik géén last van mijn nek heb.
2- Wel wat last van mijn rug. Maar dat zou kunnen komen doordat het mijn eerste klimkilometers van dit jaar waren.

Wat denken jullie, zou deze fiets toch kunnen passen?

Ik heb uiteraard geen zin wéér een niet goed passende fiets te kopen :mrgreen:
Courir c'est mourir un peu

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 10 jun 2024 11:34

Was het een canyon?
Onder voorwaarden kun je die 30 dagen proberen:

https://www.canyon.com/nl-nl/customer-s ... rview.html

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 10 jun 2024 11:38

Nee, het was geen Canyon. Het was de Wilier Granturismo.

Mijn vorige fiets was de Canyon Endurace (2017) .
De huidige serie heeft een enigszins gewijzigde geometrie.
Daarbij komt dat ik de kleuren van de betaalbare én op voorraad zijnde uitvoeringen lelijk vind.
Als er al een mooie kleur is dan is die niet meer leverbaar.
Courir c'est mourir un peu

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jun 2024 11:53

Als je twijfelt zou ik eerst een bikefit laten doen. Nu kan dat ook bewerkelijk zijn.

1 rit is heel lastig, door anders te zitten heb je misschien nu geen pijn, maar als je het vaker gaat belasten weer wel en andersom ook.
Rugpijn is zelden primair, komt bijna altijd door een verkeerd zadel, te bv korte hemstrings, heupbuigers/bilspieren, krampachtig zitten.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 10 jun 2024 12:01

Ah oké. In het verleden stonden bij het Shimanocenter alle Canyon fietsen.
Wist niet dat ze ook Willier hebben.

Kun je de geometrie waarop je hebt gefietst niet nabootsen op je huidige fiets met een andere stuurpen?
Een bikefit kan helpen maar iedere bikefit komt tot net iets andere uitkomsten en uiteindelijk kun alleen jij bepalen wanneer je lekker fietst of niet met jouw specifieke klachten.
Ik zou die tip over rugpijn overigens wel ter harte nemen. Het klinkt alsof er nog wel iets te winnen is voor je door gericht de spieren aan te pakken die mogelijk te kort komen. Een goede fysio zou je daarbij moeten kunnen helpen.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 10 jun 2024 12:17

wasbeer2006 schreef: 10 jun 2024 11:53 Als je twijfelt zou ik eerst een bikefit laten doen. Nu kan dat ook bewerkelijk zijn.

1 rit is heel lastig, door anders te zitten heb je misschien nu geen pijn, maar als je het vaker gaat belasten weer wel en andersom ook.
Rugpijn is zelden primair, komt bijna altijd door een verkeerd zadel, te bv korte hemstrings, heupbuigers/bilspieren, krampachtig zitten.
Ik heb een bikefit gedaan en op mijn eerder genoemde Endurace zat ik daardoor goed,
De uitkomsten daarvan kan ik niet overzetten naar mijn huidige fiets, en dat komt door de langere reach.

Dat van het zadel kan wel kloppen, zat niet erg lekker
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 jun 2024 12:46

Ik heb ook artrose en een hernia in mijn nek.
Ik had ook, zelfs heel erge, pijn in mijn nek zelfs zo hard dat ik enkele maanden niet kon fietsen en er sprake was van opereren.
Toen een tweede opinie bij een andere arts en die rade mij aan om nekspier versterkende oefeningen te doen.
Ik merk nu, als ik de oefeningen die, een verbetering en fiets al enkele jaren zonder nekpijn.
Als de nek soms even "zeurt" dan die ik de oefeningen terug even intensiever.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jun 2024 13:30

@Synapse,

Als je goed zit na die bikefit (dat was ik even vergeten)
Dan zou ik gewoon een fiets zoeken die daaraan voldoet. Zeker met de achtergrond die je schets.

En wat LCsmet aangeeft, even van uitgaande dat de meeste hier boven de 40 zijn. 1x per week echt 45min a een uur krachttraining is eigenlijk gewoon noodzakelijk om problemen te voorkomen, zeker als duursporter. Je testosteron daalt al als een malle en dat geeft allerlei kleine steeds groter wordende problemen op latere leeftijd. Het schiet er bij mij ook vaak bij in, maar ik merk wel dat het helpt.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 10 jun 2024 15:15

Lcsmet schreef: 10 jun 2024 12:46 Ik heb ook artrose en een hernia in mijn nek.
Ik had ook, zelfs heel erge, pijn in mijn nek zelfs zo hard dat ik enkele maanden niet kon fietsen en er sprake was van opereren.
Toen een tweede opinie bij een andere arts en die rade mij aan om nekspier versterkende oefeningen te doen.
Ik merk nu, als ik de oefeningen die, een verbetering en fiets al enkele jaren zonder nekpijn.
Als de nek soms even "zeurt" dan die ik de oefeningen terug even intensiever.
Herkenbaar! Ook ik had een nekhernia met uitvalverschijnselen bij mijn rechterarm en hand.
Dat laatste is inmiddels, na zo'n 5 jaar genezen, dus ik vermoed dat de hernia ook genezen is.

De oefeningen én het wennen aan de buitenfietshouding (op de indoortrainer zit ik kennelijk toch anders?) deden in het voorjaar de klachten afnemen, maar bij deze fiets lukt dat kennelijk niet.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 10 jun 2024 15:18

wasbeer2006 schreef: 10 jun 2024 13:30 @Synapse,

Als je goed zit na die bikefit (dat was ik even vergeten)
Dan zou ik gewoon een fiets zoeken die daaraan voldoet. Zeker met de achtergrond die je schets.

En wat LCsmet aangeeft, even van uitgaande dat de meeste hier boven de 40 zijn. 1x per week echt 45min a een uur krachttraining is eigenlijk gewoon noodzakelijk om problemen te voorkomen, zeker als duursporter. Je testosteron daalt al als een malle en dat geeft allerlei kleine steeds groter wordende problemen op latere leeftijd. Het schiet er bij mij ook vaak bij in, maar ik merk wel dat het helpt.
Het is erg lastig om een fiets te vinden met dezelfde geometrie.
Ik heb er een aantal die in de buurt lijken te komen, maar daarbij heb ik dan, door de kleine verschillen, toch mijn twijfels.

Die weifelachtigheid komt natuurlijk ook doordat ik met de aanschaf van mijn huidige fiets de plank heb misgeslagen.
En die fout wil ik niet nogmaals maken.
Courir c'est mourir un peu

chris80
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 10 jun 2024 17:25

Je hoeft ook niet een fiets met exact dezelfde geometry te vinden. Een frame met kleine verschillen kan ook prima. Dit kun je makkelijk oplossen met een spacer meer of minder, stuurpenlengte een maatje groter of kleiner of zelfs evt met de reach van het stuur.

En verschillen van een paar mm denk ik sowieso niet dat je merkt.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 10 jun 2024 18:22

Lcsmet schreef: 10 jun 2024 12:46 Ik heb ook artrose en een hernia in mijn nek.
Ik had ook, zelfs heel erge, pijn in mijn nek zelfs zo hard dat ik enkele maanden niet kon fietsen en er sprake was van opereren.
Toen een tweede opinie bij een andere arts en die rade mij aan om nekspier versterkende oefeningen te doen.
Ik merk nu, als ik de oefeningen die, een verbetering en fiets al enkele jaren zonder nekpijn.
Als de nek soms even "zeurt" dan die ik de oefeningen terug even intensiever.
Zou je die nek oefening willen delen? (Evt via pb)

Plaats reactie