Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke suspension fork voor gravelbike

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 12 jun 2024 10:04

Ik heb onlangs de Heuvelland Explorer (deze route: https://bikepacking.com/routes/heuvelland-explorer/) gedaan, en hoewel ik een goede tijd had, bleek het een beetje veelal wat te technisch te zijn voor mijn BMC URS gravelbike.
De ervaring bracht me aan het denken over het upgraden van de voorvork om beter om te gaan met zulke technische trails.

Ik overweeg twee opties: de Hiride Terra en de Rockshox Rudy XPLR.

Ik hoop wat advies te krijgen van degenen die ervaring hebben met een van beide of beide.

Wat zijn de voordelen en nadelen van elke vork?

Hiride Terra

- Is de 20 mm veerweg voldoende op ruw terrein?

Rockshox Rudy XPLR

- Hoe verhoudt deze zich tot de Terra in termen van schokabsorptie en handling?
- Zijn er bekende problemen of voordelen op het gebied van duurzaamheid en onderhoud?

Ik rijd op dit moment niet tubeless en realiseer me dat dat ook wat comfort zal toevoegen, maar waarschijnlijk niet zoveel als een speciale verende voorvork.

Alle inzichten of persoonlijke ervaringen worden zeer gewaardeerd!

Ik realiseer me dat de makkelijkste optie is om een mountainbike te kopen.
Ik heb echter geen ruimte voor nog een fiets en vind vooral het gravelfietsen leuk, met hier en daar wat technische stukken tussendoor.

Alvast bedankt!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2552
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 jun 2024 10:26

Niet aan beginnen. Los van het feit of het technisch allemaal gaat lukken, gaat het rijgedrag van je BMC fors veranderen met een verende vork. Daar is deze fiets niet voor gemaakt.

Als je liever een Gravelbike wil met verende voorvork, kijk dan bijv. naar Gravelbikes die dat af fabriek al hebben. Dan is alles op elkaar afgestemd. Bijvoorbeeld deze https://www.canyon.com/nl-nl/gravelbike ... e=R095_P09

Dan houd je het bij 1 fiets. Met bovenstaande Gravelbike met verende vork kun je op de meeste trails in NL prima uit de voeten. Als het gekker wordt, dan heb je nog al snel een MTB nodig. Denk dan aan de Ardennen
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 jun 2024 10:33

Zet een drop bar stuur op een 100-120mm xc-hardtail. Dat maakt een betere fiets dan een 40-50mm veerweg op een gravelbike, dat is 1994 technologie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jun 2024 10:38

Hier is een speciale fiets voor uitgevonden. Het heet MTB.

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 12 jun 2024 12:23

Dank voor de tips.
Ik weet dat er gravelbikes bestaan als de Santa Cruz Stigmata, Canyon Grizl, Cannondale Topstone Lefty.

Echter zie ik het niet zitten om een andere fiets te kopen, mede omdat ik van deze 3 weken geleden de groepset heb geupgrade en de modellen die fabriek af geleverd worden met GRX820 1x12 schaars zijn.

Als ik marsman begrijp zou een Rockshox Rudy vork prima zijn, voor af en toe wat ruiger terrein.
Het gaat me echt om het kunnen rijden om wat ruigere gravel met af en toe een stukje singletrack.
Dat de gravelbike geen mountainbike kan vervangen is me duidelijk.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 12 jun 2024 12:59

Ik zou voor de maximale brede banden gaan die passen in combinatie met brede velgen, 25mm intern.
Dat geeft mijn inziens controle en comfort.
Eventueel een verende stuurpen proberen?

Ik heb geen idee hoe je nu op je fiets zit, diep en lang of juist kort.
Daar valt ook misschien winst te halen?
Breder stuur?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1815
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 12 jun 2024 13:11

Ga voor de maximale banbbreedte en duw daar de minimale spanning in.
En vergeet het idee van de verende vork. Dat gaat je niet helpen.
hun fietsen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2552
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 jun 2024 13:21

pineapple216 schreef: 12 jun 2024 12:23
Als ik marsman begrijp zou een Rockshox Rudy vork prima zijn, voor af en toe wat ruiger terrein.
Het gaat me echt om het kunnen rijden om wat ruigere gravel met af en toe een stukje singletrack.
Dat de gravelbike geen mountainbike kan vervangen is me duidelijk.
Hey, dat is niet wat ik heb gezegd. Doe het niet, zoals de anderen hier je ook adviseren. Of begin in elk geval met het wijzigen van je banden. Dus zo breed mogelijk en met minimale druk. Dat is een kleine en goedkope aanpassing.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1815
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 12 jun 2024 13:29

Plus: met meer ervaring en leervermogen wordt het makkelijker. Je kon immers ook niet zwemmen bij je eerste zwemles.
hun fietsen.

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 12 jun 2024 13:35

marsman schreef: 12 jun 2024 10:26 Als je liever een Gravelbike wil met verende voorvork, kijk dan bijv. naar Gravelbikes die dat af fabriek al hebben. Dan is alles op elkaar afgestemd. Bijvoorbeeld deze https://www.canyon.com/nl-nl/gravelbike ... e=R095_P09

Dan houd je het bij 1 fiets. Met bovenstaande Gravelbike met verende vork kun je op de meeste trails in NL prima uit de voeten. Als het gekker wordt, dan heb je nog al snel een MTB nodig. Denk dan aan de Ardennen
@Marsman dit vatte ik op als een Rockshox Rudy is voldoende voor trails in NL,
maar je doelt natuurlijk op de Canyon Grizl als fiets.

Beginnen met bredere en tubeless banden gaat wellicht al helpen.
Mijn fiets kan max 42mm aan.

Wat is het voordeel van bredere velgen?
Ik rijdt nu DT Swiss C1800, met 22mm intern.

Maakt carbon/alu nog verschil voor het comfort?

abdr
Forum-lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 12 jun 2024 13:51

Welke banden heb je nu? Hoe hoog zet je de bandenspanning?

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 12 jun 2024 14:10

abdr schreef: 12 jun 2024 13:51 Welke banden heb je nu? Hoe hoog zet je de bandenspanning?
De standaard, niet tubeless WTB Riddler banden, die bij m'n fiets zaten, 40mm.
Heb afgelopen weekend gefietst met 4,5 bar erin.

Plaats reactie