Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vragen over de Merida scultura endurance 400

olaf_fiets
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2024 13:41

olaf_fiets 14 jun 2024 13:57

Uit het online bikefit advies van https://bestbikeadvice.com/ kwam voor mij de Merida scultura endurance 400 uit 2022 als beste fiets naar voren. Erg vreemd dat ik over 2023 geen resultaten zie.
Vraag 1:
Ben ik de enige die geen resultaten over 2023 ontvangt? Hun helpdesk geeft aan dat het aan mijn specificaties ligt. Geloof ik niets van eigenlijk omdat over 2022 en voorgaande jaren genoeg mogelijkheden verschijnen.

Mijn achtergrond:
Ik heb nu een jaar of 8 een racefiets. Fietsen in Nederland vind ik bijna verschrikkelijk. Saai, winderig. Ik denk dat ik jaarlijks pakweg 500 km rijdt.
Elk jaar ga ik met vrienden een week fietsen in de bergen. Hier kan ik voluit genieten. Hoe stijler, hoe meer afzien, hoe lekkerder. Bergen die ik intussen beklommen heb: Col de la Bonette, alp d huez (5 keer tijdens de Alp d HuZes), Galabier, Mortirollo, Stelvio enz.
Ik ben nu voornemens om langere tochten in de bergen te gaan fietsen. Denk aan de Marmot of de Dolomieten marathon. Hiervoor zal ik ook in Nederland wat meer moeten gaan trainen ben ik bang voor. haha. Omdat ik wat meer zekerheid tijdens het afdalen zoek ben ik op zoek naar een nieuwe racefiets met hydraulische schijfremmen.

Merida scultura endurance 400
Zoals eerder aangegeven komt deze Merida uit de online Bikefit. Uiteraard ben ik gelijk op zoek gegaan naar de goedkoopste winkel die exact dit model aanbiedt. Het viel me op dat er vrijwel geen prijsconcurrentie is! Geen aanbiedingen, geen discounter, geen korting op overjarige modellen, niets. Tussen aanbieders is er bijna geen prijsverschil.
Vraag 2:
Zoek ik niet goed? Of zit deze markt zodanig op slot dat de winkeliers allemaal gelijkblijvende prijzen hanteren?

Zoals aangegeven is het fietsen in de bergen mijn hoofddoel.
Vraag 3:
Kan er op deze fiets gewoon een bergverzet gemonteerd worden?

Alvast bedankt!

Ed073
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 14 jun 2024 15:04

Vraag 2: In de winkel is veel mogelijk, zeker bij de voorraadmodellen. Even het dealeroverzicht checken. Bij 12GO nu voor 1799.
Vraag 3: Jazeker, in de versie bij 12GO zit die er al op.

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 14 jun 2024 15:32

Vraag 4: wat is voor jou een berg verzet?
Vraag 5: er zijn tal van andere merken die mogelijk de gepaste geometrie hebben. Heb je al rondgekeken en vergeleken?

Verder heb ik grote scepsis ivm de correctheid van een online bikefit.
Zelfs bij een fysieke bikefit krijg je verschillende antwoorden naargelang het gebruikte programma.

olaf_fiets
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2024 13:41

olaf_fiets 14 jun 2024 15:50

Patrick VB schreef: 14 jun 2024 15:32 Vraag 4: wat is voor jou een berg verzet?
Vraag 5: er zijn tal van andere merken die mogelijk de gepaste geometrie hebben. Heb je al rondgekeken en vergeleken?

Verder heb ik grote scepsis ivm de correctheid van een online bikefit.
Zelfs bij een fysieke bikefit krijg je verschillende antwoorden naargelang het gebruikte programma.
Vraag 4
Wat voor mij een bergverzet is? De lichtst mogelijke die er is. :D Het overkomt me altijd in de bergen dat ik tevergeefs probeer terug te schakelen ;) .

Vraag 5
Nee ik heb niet verder gekeken. De online bikefitting en keuzehulp gaf voor mij in eerste instantie de Merida Scultura endurande en als 2de optie de Merida Scultura. Dit is blijkbaar een voor mij geschikt model. Ik heb te weinig verstand van deze materie om in te schatten welke variabelen exact hetzelfde moeten zijn en welke variabelen wel mogen afwijken van het advies.
Als je zelfs bij een fysieke bikefit verschillende antwoorden krijg dan is het voor een leek helemaal niet meer te volgen. Pfff. Ik geloof wel dat een testrit bij het Merida testcenter een goede keus is in ieder geval.

Gr. Olaf

olaf_fiets
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2024 13:41

olaf_fiets 14 jun 2024 15:57

Nog een extra vraagje:

Mijn huidige fiets was 8 jaar geleden al een 2de handsje. Wel afgemonteerd met Shimano 105. Hier wil ik eigenlijk niet op achteruit gaan. Is bijvoorbeeld de huidige Shimano Tiagra vergelijkbaar met de toenmalige 105? Of is het verstandiger dat ik mij nu inderdaad gewoon richt op 105 afmontage?

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2506
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 14 jun 2024 16:14

Dat advies trekt volgens mij op niks.
De Scultura Endurance en de gewone Scultura, zijn 2 totaal verschillende fietsen qua geometrie.
De gewone Scultura is dus echt wel een pak sportiever, dan de Endurance.
Ik zou zelfs durven zeggen, een echte racefiets, die voor velen van ons een te agressieve stack and reach heeft

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 14 jun 2024 19:43

Na dr Google nu ook mr bikefit online.
Doe een normale bikefit en kies daarna een passende fiets die je ook nog leuk vindt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jun 2024 12:51

Koop een gravelracer! Veel minder saai in Nederland en prima voor de vakanties in het buiten met een setje lichte wielen met wegbanden.

En die website is bs. Ga gewoon naar een fietsenmaker om wat te testrijden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 jun 2024 18:29

olaf_fiets schreef: 14 jun 2024 15:50 ...........De online bikefitting en keuzehulp gaf voor mij in eerste instantie de Merida Scultura endurance en als 2de optie de Merida Scultura. .......
Lees er deze zin nog even op na.
Dan begrijp je toch direct dat deze "bikefitting" niet echt een bikefitting is.
Dit zijn qua geometrie 2 totaal verschillende fietsen.
Hier kan je beide fietsen, ik heb voor het gemak de M gekozen, "side by side" vergelijken.
https://geometrygeeks.bike/compare/meri ... 00-2022-m/
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 353
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 18 jun 2024 07:24

Die bikefitter verkoopt zeer waarschijnlijk Merida... ;)

chris80
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 18 jun 2024 07:46

Een Meridafitter dus 😅

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4315
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 jun 2024 08:54

Ik heb net eens wat gegevens ingevuld op de genoemde website. En kreeg 3 cubes geadviseerd. Dus niet alleen een Meridafitter 😉

Plaats reactie