Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacking

Janjan
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 14 jun 2024 19:13

Wellicht een onnozele vraag, maar als je wil beginnen met bikepacking (2-7 dagen op pad, geen heftige offroad paden), is een gewone weg-racefiets dan geschikt met goede tassen? Bijvoorbeeld een Sena Giulia Evo integrale?
Ik kan mij voorstellen dat een setje bredere banden een goede aanpassing is, maar verder?

roelw
Forum-lid
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 14 jun 2024 19:39

Als je niet off-road gaat is een wegfiets zeker geschikt. Meer zelfs: aanbevolen omdat een wegfiets beter rijdt (lagere rolweerstand ten opzichte van gravel of MTB-banden)

Boshommel
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 mei 2024 12:58
Locatie: Zuid-Limburg

Boshommel 14 jun 2024 19:46

Dat kan prima. Houd er wel rekening mee dat je fiets best hier en daar wat krasjes oid kan oplopen door de tassen (en het avontuur), ook met beschermfolie. Maar ze zijn dan ook gemaakt om gebruikt te worden.

En kijk voordat je vertrekt even goed na of je stuurtas als je die gebruikt genoeg ruimte heeft tot de band, houd rekening met "uitzakken". Kan soms nog wel eens een aandachtspunt zijn bij racefietsen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4573
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 jun 2024 19:50

Toch is er zeker wat voor een gravelbike te zeggen boven een racefiets. Over het algemeen is de stack hoger, waardoor je comfortabeler zit. Ook is een gravelbike langer, waardoor hij een stabieler en dus ook rustiger weggedrag heeft.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6074
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 jun 2024 22:25

Tuurlijk kan dat.

Je hoeft echt niet meteen voor 32 mm banden te gaan. 25 mm kan ook. Je gaat voor een paar dagen toch geen hutkoffers meenemen. Afhankelijk van hoeveel je mee wil nemen, heb je een grote zadeltas nodig, zo'n raket ding. En/of een grote roltas aan het stuur.

En ja, een gravel bike is prettiger en een achterdrager ook met twee kleine tasjes. Maar 5 dagen bikepacken op een gewone racer kan echt wel.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 jun 2024 23:43

Je kunt elke fiets gebruiken als vakantiefiets met tassen. Ook een racefiets.
hun fietsen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2364
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 15 jun 2024 08:49

Op een gewone racefiets kom je een heel eind, tenzij je ook een kampeer/kookuitrusting wil gaan meeslepen. Het is nog wel een punt hoe je tassen gaat bevestigen, juist op een carbon raceframe, maar daar zijn tegenwoordig prima bikepacking oplossingen voor.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 789
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 15 jun 2024 15:50

Ja het kan. Doe ik al jaren. Op een racefiets bikepacken. Rij met 30mm voor en 32 mm band achter. We pakken veel offroad in het buitenland met drie tassen (zadeltas, frametas en klein stuurtasje). Gaat helemaal prima. Racefietsen kunnen net zo veel hebben als gravelbikes als het om klappen gaat. Ik zag laatst bij Limburgs Mooiste mensen hun racefiets optillen bij een pauzeplek omdat ze over een onverhard pad moesten lopen. Gewoon lekker gebruiken!
Michiel

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 17 jun 2024 15:02

Als je wilt beginnen met *ahum* 'bikepacken' of een meerdaagse fietstocht, plan gewoon 2 of 3 nachten weg. B&B, hotelletje of Vrienden Op De Fiets. Dan kan je prima met de racer weg en hoef je niet je rekening stuk te slaan voor een lichtgewicht uitrusting. En merk je gelijk of je het wat vindt.
WiND 56 - 2020

majkel
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2024 13:40

majkel 21 jun 2024 13:08

Naar mijn mening zal deze set zeker geschikt zijn voor uw fiets

laurens87
Forum-lid
Berichten: 641
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 21 jun 2024 18:33

Tuurlijk kan dat, ook echt niet per se andere banden nodig. Ik heb vorig jaar 4 dagen (3 nachten) gedaan. Ik had een stuurtasje (ong 1,5 Liter) grote zadeltas (Ortlieb, maximaal 15 Liter) en een tasje op de bovenbuis. Daarbij 1 hotel en twee maal een defensielocatie om te slapen. Ook wat gravelpaden niet geschuwd, met 25mm (tubeless).
Ik had een sneldrogende handdoek, korte broek, onderbroek en shirt bij me. Voor op de fiets wel een tweede broekje, maar die had ik achteraf niet nodig gehad. Spul was elke dag weer droog als ik het in de ochtend weer aantrok. Kwa eten, sportdrankpoeder voor 4 dagen. De rest, eerste dag eten voor onderweg bij me. Eten op de defensielocatie, ontbijt dag twee ook. Paar boterhammen extra mee. Gestopt bij een tankstation ofzo voor wat andere dingen. Avondeten dag twee, een maaltijdsalade van de jumbo en ontbijt toen ook gehaald. Derde dag avondeten in hotel. Ik had wel regenkleding mee. Was ook nodig, want op dag 3 flink nat geregend.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Eduard CUBE
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2023 23:59

Eduard CUBE 23 jun 2024 15:50

Kom net terug van Frankfurt aan de Main. Ook gewoon met mijn dagelijkse Sensa en een rugtas met een shirt, korte broek en vest. En plakspul uiteraard ( die ik helemaal niet nodig ben geweest. ) Ik fiets op gewone sandalen met gewone ATB pedalen en ik fiets gewoon in mijn korte broek. Mooi ritje geweest van in totaal 600 kilometer voor ik weer thuis was in 4 dagen. Haha, gewoon gaan. Op booking kan je elke nacht wel een plek met ontbijt vinden en voor de rest zie je het wel...
Toerfietser met ambities.. :winkthumb: Noteert alleen maar buitenkilometers.

Plaats reactie