Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beginnende wielrenner vraag

svenn15
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2017 20:18

svenn15 23 jun 2024 20:59

Hey,

Ik ben recent begonnen met rijden.
Ik heb geen ervaring met het wisselen van een evt lekke band.

Zijn er hier nog mensen die zonder reparatie kit rondrijden ?
Hoe groot is de kans op een lekke band ?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1178
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 23 jun 2024 21:15

Ik heb altijd spullen bij me.
Hoe groot de kans is, is niet goed te zeggen. Dat hangt van veel af, welke buitenband, welke binnenband, hoe oud zijn deze, wat voor ondergrond rij je, wat is je rijstijl, vast ook nog wel iets met gewicht.
Mijn advies, neem spullen voor dit soort "reparaties" mee, en ga eerst thuis even een paar keer oefenen met het vervangen van een binnenbandje.
Het alternatief is een geliefde of taxi bellen als je pech hebt.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 23 jun 2024 21:52

De kans op een lekke band is feitelijk niet zo heel groot. Het gevolg wanneer je toch een lekke band zou hebben is wel groot, zeker als je tientallen kilometers van huis bent en in the middle of nowhere zit.
Koop een reserve binnenband, een setje bandenlichters en een pompje en je lost je probleem langs de kant van de weg op en kan met een paar minuten vertraging weer verder fietsen.

Nog een tip: Oefen thuis even het afhalen en omleggen van een nieuwe binnenband

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 23 jun 2024 21:55

Altijd een co2 pomp en patronen mee. Met korte rondjes één binnenband, zijn de rondjes wat langer, dan soms ook twee. Soms rijd je tweeduizend kilometer zonder lek te rijden, soms rijd je twee keer lek in één rit.
Ik zou het risico niet nemen. Of je moet iemand hebben die je altijd kan komen ophalen als je lek rijdt, of je moet van lopen houden. Veel plezier in ieder geval en zoals Vicenza al zei, oefen thuis alvast. Een band vervangen is een vaardigheid die ooit van pas komt.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 jun 2024 22:05

Als je door een gat rijdt, is de kans op 2 lekke banden zeker aanwezig. Daarom. 2 binnenbanden, bandenlichters, pompje en een setje plakkers mee.
Oefenen met wisselen en banden controleren.
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 23 jun 2024 22:28

En de bandenlichters alleen gebruiken bij het afhalen, niet bij het opleggen

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 jun 2024 22:47

Als je maar genoeg fietst dan rijdt je vanzelf een keer lek. Op een ritje is de kans misschien 1/100 of zoiets. Maar uiteindelijk sta je er toch een keer.

Dus ga nu maar rap oefenen. Je hebt online tegenwoordig duizenden instructievideos.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Crimby
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 24 jun 2024 06:22

Is het zoveel anders dan een gewone fiets? Of ben ik van een te oude generatie dat ik de enige ben die vroeger elke dag naar school fietste en zelf mijn fiets moest repareren / banden plakken of vervangen?

svenn15
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2017 20:18

svenn15 24 jun 2024 06:31

Kan je via decathlon bv zo een kit kopen waar alles inzit ?

svenn15
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2017 20:18

svenn15 24 jun 2024 06:37

svenn15 schreef: 24 jun 2024 06:31 Kan je via decathlon bv zo een kit kopen waar alles inzit ?
Heb even op hun website gekeken maar vind niet juist wat,zou ook makkelijk moeten meegenomen worden onderweg.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 24 jun 2024 07:19

Let bij binnenband op de juiste bandmaat, zeker als je bredere banden hebt zoals 28-32mm. Sommige oude binnenbandjes lopen tot 25 (als ‘thuiskomertje’ werkt het wel, maar niet heel lang).
En let ook op de ventiellengte: reken minimaal op velgthoogte+10mm (liever iets meer).

Vwb de waarschijnlijkheid: biba’s gaan stuk op het moment dat a) je het niet verwacht en b) het probleem zo groot mogelijk is (dus altijd in de regen op 50km van je huis, nooit in je eigen straat bij 20 graden in de zon)

- Binnenband
- CO2-pompje of minihandpompje
- bandenlichters (Schwalbes bevallen mij erg goed)
- (evt) een paar zelfklevende reparatiepatches
- zadeltasje
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jun 2024 09:52

Crimby schreef: 24 jun 2024 06:22 Is het zoveel anders dan een gewone fiets? Of ben ik van een te oude generatie dat ik de enige ben die vroeger elke dag naar school fietste en zelf mijn fiets moest repareren / banden plakken of vervangen?
Ja en nee.

In principe is het gewoon van t zelfde. Je rijdt bijna nooit lek, maar het kan gebeuren en als het gebeurd moet je verder lopen, een fietsenmaker zoeken, iemand bellen om je te halen of zelf gaan fixen.

Gewone fiets zitten vaak dikkere, stuggere, meer lekbestendige buitenbanden. Dus risico op lekrijden is kleiner.
Je fietst ook minder hard dus het risico op een stootlek (bij een gat oid) is ook kleiner.
Daar staat tegenover dat menigeen op de stadsfiets op slappe banden rijdt, en pas vervangt als de binnenband eruit puilt zo ongeveer..., maar goed dat is stukje onderhoud.

Een ander groot verschil, met de stadsfiets ben je niet vaak heel ver van huis. Dus áls je lek rijdt, dan ben je vaak in de bewoonde wereld en ook nog vaak niet al te ver van je bestemming (huis, school, werk oid). Maar ook, een racewiel haal je eruit en kan je makkelijk bandjes wisselen. Een stadsfiets met bagagedrager, dichte kettingkast, trommelremmetje (even worst case scenario), heb je wat meer om handen om een band te wisselen. Liever wil je die dan plakken denk ik ook altijd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie