Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beginnende wielrenner vraag

svenn15
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2017 20:18

svenn15 23 jun 2024 20:59

Hey,

Ik ben recent begonnen met rijden.
Ik heb geen ervaring met het wisselen van een evt lekke band.

Zijn er hier nog mensen die zonder reparatie kit rondrijden ?
Hoe groot is de kans op een lekke band ?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1178
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 23 jun 2024 21:15

Ik heb altijd spullen bij me.
Hoe groot de kans is, is niet goed te zeggen. Dat hangt van veel af, welke buitenband, welke binnenband, hoe oud zijn deze, wat voor ondergrond rij je, wat is je rijstijl, vast ook nog wel iets met gewicht.
Mijn advies, neem spullen voor dit soort "reparaties" mee, en ga eerst thuis even een paar keer oefenen met het vervangen van een binnenbandje.
Het alternatief is een geliefde of taxi bellen als je pech hebt.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 23 jun 2024 21:52

De kans op een lekke band is feitelijk niet zo heel groot. Het gevolg wanneer je toch een lekke band zou hebben is wel groot, zeker als je tientallen kilometers van huis bent en in the middle of nowhere zit.
Koop een reserve binnenband, een setje bandenlichters en een pompje en je lost je probleem langs de kant van de weg op en kan met een paar minuten vertraging weer verder fietsen.

Nog een tip: Oefen thuis even het afhalen en omleggen van een nieuwe binnenband

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 23 jun 2024 21:55

Altijd een co2 pomp en patronen mee. Met korte rondjes één binnenband, zijn de rondjes wat langer, dan soms ook twee. Soms rijd je tweeduizend kilometer zonder lek te rijden, soms rijd je twee keer lek in één rit.