Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Verschillende ouput vermogensmeters

Jeroen1973
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2022 16:18

Jeroen1973 28 jun 2024 21:19

Ik vroeg mij af wat een normaal verschil is in vermogensmeters output? Ik heb al jarenlang een vermogensmeter op de linker crank. Nou heb ik voor een nieuwe fiets een vermogensmeter aangeschaft die in het linker pedaal zit.

Na een aantal keren fietsen had ik het gevoel dat de nieuwe vermogens meter veel lagere waardes aangaf. Voordeel van pedalen is dat het op elke fiets past dus beide meters op 1 fiets en fietsen maar.

Ik heb vandaag een ritje gedaan (eerst beide meters opnieuw gekalibreerd) en schrok wel van de resultaten. Het verschil in gemiddeld vermogen over de hele rit was 212w vs 169w.

Het verschil op 20min peak was 251 vs 204.

Deze verschillen zijn zo groot dat het geen enkele zin heeft de vermogensmeters door elkaar te gebruiken. Volgens de ene meter heb ik een rustige duurrit gedaan en volgens de andere meter een zeer intensieve training.

Mijn oude meter heb ik ook een tijdje gebruikt met een indoor trainer en daar waren de verschillen maar een paar watt. Verder heb ik wel eens een ftp test gedaan bij een bedrijf (met hun vermogensmeter) en weet ongeveer welk vermogens ik kan halen. Met de nieuwe meter zou ik nooit 20 minuten lang mijn ftp kunnen trappen laat staan een uur.

Ik verdenk dus de nieuwe power meter. Ik heb met de winkel gebeld en de boel uitgelegd. Zij vroegen om data dus heb alles bij elkaar gezocht en zeer gedetaileerd beschreven. Dit is hun reactie:

Er zit in elke vermogensmeter een bepaalde onnauwkeurigheid, waardoor het 1 op 1 vergelijken van vermogensmeters eigenlijk niet reëel is. Meestal ligt dit rond de 2%. Wanneer je pedalen dus 2% te laag uitlezen, en de Elite 2% te hoog, scheelt dat al 4%. Bij een vermogen van 250w, zit hier dus al 10w verschil in. Daarbij zit bij het meten van het vermogen in 1 been nog een extra onnauwkeurigheid ten opzichte van een dubbelzijdige meting. Helaas is deze onnauwkeurigheid een product eigenschap van vermogensmeters, en valt dit dus niet onder garantie. Je zou eventueel nog kunnen controleren of de software van beide vermogensmeters up-to-date is.

De ene fabrikant specificeert 1% en de andere 2%. Het lijkt me logisch dan te stellen dat worst case de maximale fout 3% kan zijn en geen tientallen procenten die ik nu meet.

De software van beide meters is trouwens up to date. Wat denken jullie? Hoe nu verder?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1178
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 28 jun 2024 23:15

Ik ben het met je eens dat het verschil te groot is. Beide powermeters meten aan de linkerkant, dus het verhaal dat er een extra onnauwkeurigheid is bij meting aan 1 been wordt daardoor tenietgedaan.

Staat voor beide de cranklengte correct ingesteld?
Pedaal volgens specificaties geïnstalleerd (en ook voldoende aangedraaid)? Ik heb onlangs een probleem met een powermeter waarschijnlijk opgelost door een optioneel spacerringetje te plaatsen.

En ik ben wel heel benieuwd om welke powermeters het gaat, en welke winkel.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 29 jun 2024 07:22

Ik heb een zelfde kwestie gehad met mijn (nieuwe) Quarq left only powermeter. Heb toen (net als jij) een pedaal powermeter geinstalleerd. Ik kwam op een verschil van 10-11% uit. Na Googlen bleek dit bij Quarq vaker het geval te zijn. Je kunt bij Quarq in de (telefoon)app een correctie aanbrengen (Slope Adjustment). Zie dit artikel: https://powermetercity.com/faq/what-is- ... r-scaling/ In dit artikel kun je vinden welke merken deze optie hebben.

Zo heb ik de Quarq waarde dichtbij mijn NEO2, Rotor 2INpower en Favero metingen kunnen krijgen.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Jeroen1973
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2022 16:18

Jeroen1973 29 jun 2024 09:46

Vicenza schreef: 28 jun 2024 23:15 Ik ben het met je eens dat het verschil te groot is. Beide powermeters meten aan de linkerkant, dus het verhaal dat er een extra onnauwkeurigheid is bij meting aan 1 been wordt daardoor tenietgedaan.

Staat voor beide de cranklengte correct ingesteld?
Pedaal volgens specificaties geïnstalleerd (en ook voldoende aangedraaid)? Ik heb onlangs een probleem met een powermeter waarschijnlijk opgelost door een optioneel spacerringetje te plaatsen.

En ik ben wel heel benieuwd om welke powermeters het gaat, en welke winkel.
Cranklengte staat correct ingesteld. Pedaal idd volgens specificatie geinstalleerd (met moment sleutel).

De niewe vermogensmeter is een assioma MX-1. De oude is een Stages XT. Het gaat dus om powermeters voor de MTB.

Jeroen1973
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2022 16:18

Jeroen1973 29 jun 2024 09:55

nielsh schreef: 29 jun 2024 07:22 Ik heb een zelfde kwestie gehad met mijn (nieuwe) Quarq left only powermeter. Heb toen (net als jij) een pedaal powermeter geinstalleerd. Ik kwam op een verschil van 10-11% uit. Na Googlen bleek dit bij Quarq vaker het geval te zijn. Je kunt bij Quarq in de (telefoon)app een correctie aanbrengen (Slope Adjustment). Zie dit artikel: https://powermetercity.com/faq/what-is- ... r-scaling/ In dit artikel kun je vinden welke merken deze optie hebben.

Zo heb ik de Quarq waarde dichtbij mijn NEO2, Rotor 2INpower en Favero metingen kunnen krijgen.
Ik zie dat die bij de Assioma ook kan. Dan nog vindt ik het verschil absurd groot.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 29 jun 2024 09:59

Jeroen1973 schreef: 29 jun 2024 09:46
Vicenza schreef: 28 jun 2024 23:15 Ik ben het met je eens dat het verschil te groot is. Beide powermeters meten aan de linkerkant, dus het verhaal dat er een extra onnauwkeurigheid is bij meting aan 1 been wordt daardoor tenietgedaan.

Staat voor beide de cranklengte correct ingesteld?
Pedaal volgens specificaties geïnstalleerd (en ook voldoende aangedraaid)? Ik heb onlangs een probleem met een powermeter waarschijnlijk opgelost door een optioneel spacerringetje te plaatsen.

En ik ben wel heel benieuwd om welke powermeters het gaat, en welke winkel.
Cranklengte staat correct ingesteld. Pedaal idd volgens specificatie geinstalleerd (met moment sleutel).

De niewe vermogensmeter is een assioma MX-1. De oude is een Stages XT. Het gaat dus om powermeters voor de MTB.
Waar heb je de cranklengte ingevuld? Want volgens mij is de waarde in de Garmin lijdend ten opzichte van de app. Misschien een controle waard om beide juist in te vullen.

Jeroen1973
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2022 16:18

Jeroen1973 29 jun 2024 10:03

Wat betreft de winkel wil ik eerst even afwachten of en hoe ze nog reageren. Aan de telefoon was het nog heel meewerkend maar uit hun mail blijkt geen enkele intentie om er nog zelfs naar te willen kijken of het probleem aan Favero te willen voorleggen . Ik heb tientallen keren bij deze winkel besteld en dit is de eerste keer dat ik een probleem heb. Dus ik baal best wel ja.

Jeroen1973
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2022 16:18

Jeroen1973 29 jun 2024 10:04

Xheanortx schreef: 29 jun 2024 09:59
Jeroen1973 schreef: 29 jun 2024 09:46
Vicenza schreef: 28 jun 2024 23:15 Ik ben het met je eens dat het verschil te groot is. Beide powermeters meten aan de linkerkant, dus het verhaal dat er een extra onnauwkeurigheid is bij meting aan 1 been wordt daardoor tenietgedaan.

Staat voor beide de cranklengte correct ingesteld?
Pedaal volgens specificaties geïnstalleerd (en ook voldoende aangedraaid)? Ik heb onlangs een probleem met een powermeter waarschijnlijk opgelost door een optioneel spacerringetje te plaatsen.

En ik ben wel heel benieuwd om welke powermeters het gaat, en welke winkel.
Cranklengte staat correct ingesteld. Pedaal idd volgens specificatie geinstalleerd (met moment sleutel).

De niewe vermogensmeter is een assioma MX-1. De oude is een Stages XT. Het gaat dus om powermeters voor de MTB.
Waar heb je de cranklengte ingevuld? Want volgens mij is de waarde in de Garmin lijdend ten opzichte van de app. Misschien een controle waard om beide juist in te vullen.
De app van Favero komt zelf al met een grote waarschuwing dat de waarde in de fiets computer lijdend is. Ik heb in beide voor de zekerheid de juiste waarde ingevuld.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1043
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 29 jun 2024 10:18

Jeroen1973 schreef: 29 jun 2024 10:04
Xheanortx schreef: 29 jun 2024 09:59
Jeroen1973 schreef: 29 jun 2024 09:46

Cranklengte staat correct ingesteld. Pedaal idd volgens specificatie geinstalleerd (met moment sleutel).

De niewe vermogensmeter is een assioma MX-1. De oude is een Stages XT. Het gaat dus om powermeters voor de MTB.
Waar heb je de cranklengte ingevuld? Want volgens mij is de waarde in de Garmin lijdend ten opzichte van de app. Misschien een controle waard om beide juist in te vullen.
De app van Favero komt zelf al met een grote waarschuwing dat de waarde in de fiets computer lijdend is. Ik heb in beide voor de zekerheid de juiste waarde ingevuld.
Heb je zelf nog een indoor trainer (direct drive) of een kennis die er een heeft?
Ik zou m'n fiets daarop zetten, en dan alles 3 de powermeters tegelijk meten. Snel even in Zwift (of ander programma) een training bouwen van een minuut of 10 met daarin elke minuut of 2 minuten verschillend vermogen en die in ERG mode fietsen.
Als je een Zwift account hebt (of die kennis) kun je op Zwiftpower.com alle 3 de data sets vergelijken. Open zwiftpower.com. Klik op Profile, ga naar het tabje Analysis, en kies daar voor Create dataset. Daar kun je meerdere fit files uploaden, en zo vergelijken.

Valt de Assioma dan nog laag uit (tov van de andere 2) zou ik een mail naar Favero zelf sturen, met daarbij ook de screenshots van Zwiftpower.
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1178
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 29 jun 2024 12:40

De klantenservice van favero is super snel. Ze kunnen ook in je fit files meekijken of er iets aan de hand is.

Overigens heb ik ook de favero pro mx-2. Nu 3 ritjes in gebruik, en de waardes lijken en voelen hetzelfde als mijn favero assioma's

Plaats reactie