Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Geometrie advies Topstone

lancestrong
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18

lancestrong 17 jul 2024 13:34

Ik heb een Cannondale Topstone aluminium fiets uit 2022 op het oog ter aanvulling op mijn Canyon Aeroad dinosaurus uit 2011. Reden? Een beetje spelen op de Veluwe en eens proberen of gravel en off-road mij kunnen bekoren. Daarnaast is de prijs schappelijk en wil ik wat onderdelen gaan vervangen en upgraden, met name ook om wat meer sleutelhandigheid te krijgen. Noem het een hobby :)

Nu is het zo dat ik de Topstone geometrie eens naast mijn Aeroad heb gelegd. Ik had verwacht dat de Topstone in vergelijking een stuk comfortabeler zou zijn, dat wil zeggen korter en hoger. Dit lijkt echter mee te vallen bij de Large, vooral als ik de huidige spacers (3 cm) van de Aeroad meeneem in de stack vergelijking. Zie hieronder wat details over mijzelf en de huidige fiets en het vergelijk van de geo's:

Lengte: 185 cm (70 kg)
Bbl: 89 cm
Spacers Canyon: 3 cm
Stem: 11 cm
Zadel setback: staat eigenlijk 1-1,5 cm te ver naar voren (niet zozeer omdat het stuur te ver weg is, maar omdat ik het gevoel heb te ver achter het BB te zitten)
Algemeen: Op zich zit ik op de Canyon goed, maar iets korter en iets hoger zou wel mogen (ook gezien het gebruik van de Topstone)

https://geometrygeeks.bike/compare/cany ... 1-2022-lg/

Vragen:
- Klopt mijn aanname dat van de Topstone maat L meer geschikt is dan een M?
- De Topstone heeft een ruim 2 graden luiere balhoofdhoek, is dit een significant verschil met een dito effect op de reach? (ik kom daar op bikegeo.net niet uit vooralsnog)
- Klopt mijn aanname dat de verschillen tussen de Aeroad en Topstone in maat L niet erg groot zijn, of zie ik iets over het hoofd?

Hopelijk is bovenstaande volledig genoeg voor wat nuttige tips, dank alvast voor het meedenken!


Een paar opmerkingen tot slot:
- Ja ik ga binnenkort naar een LBS om eens op de fiets te zitten
- Ja ik kan ook een bikefit doen om precies te weten wat wel en niet past, maar qua kosten vind ik dat nogal een stap voor aanschaf van een relatief goedkope fiets (durf wel enig risico te nemen, maar advies en tips zijn welkom!)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16449
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 jul 2024 17:59

Je kan met beide fietsen weg.
Een langere stuurpen en minder of geen spacers.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39839
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2024 18:58

Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8985
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 jul 2024 12:59

Ik rij met een topstone in maat LG.
Ben 1.86m bbl 91cm stuurpen 10cm en reach stuur 65mm
Geen spacers dan zou die passen,maar let wel op de hoge stack tov de Canyon.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jul 2024 13:50

Tuurlijk een LG, nobrainer.

En ik stel hem maar weer waarom wil je een gravelbike met dezelfde geo van een roadbike?
Spelen op de UHR vraagt een andere positie.

lancestrong
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18

lancestrong 18 jul 2024 19:10

Dank voor de reacties!

@Lcsmet; de verschillen zijn met beide maten minimaal bedoel je te zeggen? Nog advies om dan juist een M of L te kiezen? Er wordt vaak gezegd de kleinere van twee maten te kiezen als beide passend is.

@daniel; had ik gezien inderdaad :D

@nijkie: lijkt erop dat we ongeveer dezelfde bouw hebben. Je hebt geen spacers ook op de LG? Is die 65mm reach van het stuur standaard of heb je het stuur vervangen?

@wasbeer: ik ben niet per se op zoek naar dezelfde geo, maar dit is wel mijn referentiekader. Ik had juist wat meer verschil verwacht tussen beide fietsen. Ik maak uit je reactie op dat je eigenlijk vindt dat je wat rechterop zou moeten zitten op de gravelbike, wat dat betreft is de stack van de M wellicht wat te laag?

Iemand nog ideeën over mijn vraagt mbt de luiere balhoofdhoek en effect op de reach? Ik wil zaterdag overigens een rondje bike store doen, dus dan ook even in het echt bekijken.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8985
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 jul 2024 20:01

Heb 2cm spacers en stuur is van pro ,Deda heeft zelfs 55mm.
https://www.mantel.com/gravel-stuur?spe ... B%5D=24126
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jul 2024 14:40

lancestrong schreef: 18 jul 2024 19:10
@wasbeer: ik ben niet per se op zoek naar dezelfde geo, maar dit is wel mijn referentiekader. Ik had juist wat meer verschil verwacht tussen beide fietsen. Ik maak uit je reactie op dat je eigenlijk vindt dat je wat rechterop zou moeten zitten op de gravelbike, wat dat betreft is de stack van de M wellicht wat te laag?

Iemand nog ideeën over mijn vraagt mbt de luiere balhoofdhoek en effect op de reach? Ik wil zaterdag overigens een rondje bike store doen, dus dan ook even in het echt bekijken.
Nouja, iedereen moet natuurlijk kiezen wat hij/zei fijn vind, maar in het terrein/gravel wil je wat meer bewegingsruimte.
Wat breder stuur en iets hoger.

Ik zie vaak veel racefietser met gestrekte armen rijden, op de race kom je daar nog enigzins mee weg maar niet in het terrein. Dan schiet je alle kanten op.

Ik heb zelf eerst 10 jaar op de mtb gereden en daarna pas race. Dat was ook ff wennen. Maar ik ben bv heel snel mtb noviteiten op mijn racer gaan toepassen. Toen ik 15 jaar geleden 25mm banden kocht en die op 5 bar zette kreeg ik hier allemaal tractor plaatjes en lachende reacties (opzich best grappig).

Luier balhoofd heeft iets effect op de reach als je met spacers gaat werken. Je ziet ook deze trend van de mtb naar gravel en de weg komen, ook om je voet voldoende ruimte te geven en de bredere en hogere banden.

Een luiere balhoofdhoek vraagt vaak een kortere stuurpen en dus een langere reach van het frame.
Daarom is het soms lastig verglijken.

Kijk anders eens wat yt filmpjes van gravel en xc mtb waarin een langere reach en luiere balhoofdhoek wordt besproken. Door de langere wielbasis heb je een veel rustigere fiets en dat is offroad gewoon fijn.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8985
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jul 2024 17:11

Je kan ook naar de SuperSix EVO SE kijken deze is meer racy.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie