Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

woon-werk met fiets

Painter
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2023 09:30

Painter 23 jul 2024 10:27

Hoi, ik woon op ongeveer 28 kilometer van mijn werk. Om er te geraken heb ik drie opties. Mijn meest gebruikte tot nu toe, de motorfiets, ongeveer 40 minuten reistijd. De koersfiets, ongeveer een uur reistijd. En als derde de auto, ongeveer een 50 minuten reistijd (druk verkeer en steeds een file van ongeveer 1 kilometer voor je de stad kan binnenrijden, zone 30 in de stad en moet helemaal aan de andere kant zijn)
Ik heb dit af en toe met de fiets gedaan. Steeds een maand of twee volgehouden en dan gestopt. Moet zeggen dat ik me dan wel goed voel, maar moet toegeven 's avonds is mijn kaars wel uit dan. Momenteel ben ik 48 jaar.
Heb in het verleden veel aan hardlopen gedaan, ook marathons.
Zijn er nog mensen hier die dergelijke afstand afleggen elke dag? Is dat te doen op langere termijn, of krijg je dan op termijn slijtage aan de knieën? (Mijn linkerknie speelt soms wel op.)

Painter
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2023 09:30

Painter 23 jul 2024 10:28

Ah ja nog vergeten te vermelden. Van mijn werkgever krijg ik ongeveer 15 euro per dag fietsvergoeding als ik met de fiets kom.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 jul 2024 10:37

Painter schreef: 23 jul 2024 10:27 Zijn er nog mensen hier die dergelijke afstand afleggen elke dag?
Er is een apart topic over woon/werk

Antwoord op je vraag. Ja
van 2007 t/m eind 2015 4 dagen in de week 30 heen 30 terug.
Allee dagen van het jaar en toen ik ermee begon was ik de 50 al voorbij
2016 en 2017 ander werkgever en muv de drie wintermaanden 2-3 keer per week 50 heen en 50 terug
Ik was toen de 60 voorbij

48 jaar en 28km lijkt mij prima te doen maar in het begin is het even doorzetten.
Knie wel opletten dat zadel/stuur etc EN schoenplaatjes goed staan wat veel fietsen is goed maar niet als je verkeerd op de fiets zit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jul 2024 10:40

Dat is voor iedereen verschillend voor de een zal het geen probleem opleveren voor een ander wat minder.
Het is toch elke dag twee uur, doe je dat elke dag is dat best wel een hoop natuurlijk.

Het is natuurlijk wel een mooie afstand voor een Ebike.
Maakt het net wat lichter en met een goede kun je zelf best wel bepalen hoe hard je gaat.
Je kan het ook om de dag doen op de normale fiets.

Ik zit op dezelfde afstand maar ben ik 25 jaar nog nooit op de fiets gegaan, zo,n gedoe met laptop kleding etc.
Vind het knap dat mensen zich er wel toe kunnen zetten op dat soort afstanden.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 353
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 23 jul 2024 10:42

Slijtage aan de knieën ga je niet krijgen!
Fietsen en zwemmen zijn de enige opties wanneer je versleten knieën hebt...
Heb zelf een maand geleden na röntgenfoto's van de linkerknie bij de orthopeed de diagnose gekregen: vervangen die hap, ram versleten bot op bot.
Ben te jong voor een kunstgevalletje knie en door te blijven fietsen en je spieren sterk te houden rondom die knie kun je het lang volhouden.
Dat was ook de conclusie van de orthopeed, een cortisonen injectie erin en blijven gaan! ;)

Wout88
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 23 jul 2024 11:12

Ik fiets sinds 3,5 jaar minimaal 40 p/dag w-w. Mijn ervaring is dat het zeker moet kunnen. Maar je lichaam zal eraan moeten wennen. Niet 1 of 2 maanden maar minimaal een half jaar. Voldoende rust en herstel na je woon-werk ritjes is daarbij heel belangrijk.

Had het herstel in begin hard nodig. In de weekenden fietste ik dan niet. Inmiddels is w-w gewend en een kort ritje geworden. In het weekend doe ik nu weer lange tochtjes ernaast. En rij vaak met een ommetje naar huis.

Misschien kan je het opbouwen door af te wisselen. Maar dan wel consequent het fietsen langzaam verhogen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3269
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jul 2024 11:36

Ik sluit mij aan bij Wout88. Die afstand is zeker te doen. Ik fiets sinds 2018 naar het werk zolang het maar droog is (hele jaar rond trouwens). Voor mij is dat minimaal 23km maar ik maak vaak een ommetje heen en terug waardoor ik minimaal op 50km en vaak nog wel een paar kilometer meer. Als het druk is op de weg dan ben ik op de fiets nog sneller dan met de auto. Voordeel van fietsen is wel dat je lekker je hoofd leeg kunt maken. Ik werk vier dagen op kantoor en waarbij ik op dinsdagochtend altijd met de auto moet. Dan neem ik dus altijd kleding, laptop etc. mee naar het werk (locker en douche aanwezig). En blijft het een paar dagen mooi weer dan laat ik de auto op het werk staan en pendel ik dus vier dagen op en neer (drie keer vv. dus) met de fiets om vervolgens op vrijdagmiddag de auto (en het wasgoed) weer mee naar huis te nemen. Werkt perfect voor mij moet ik zeggen. Ik ben trouwens niet afgeserveerd in de avond. Ik zou bijna zeggen dat het fietsen meer energie geeft. In de zomer wil ik nog wel eens extra vroeg opstaan (5u/5u30) om in de ochtend al 50km te fietsen en dan in de middag 25km terug. Als ik dat meerdere keren in de week doe dan merk ik het in de avond wel trouwens. Dan is goed eten en op tijd naar bed toch echt nodig om overeind te blijven. Ik ben trouwens ongeveer van jou leeftijd.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 23 jul 2024 12:07

Mijn ervaring is 30 jaar woon werk,eerste 10 jaar 60 per dag laatste 20 jaar 40 per dag. Voorheen wisselde ik af, maar sinds 15 jaar echt iedere dag op de fiets, 40km dus. Ik fiets ook in het weekend nog 2 keer 80-100 kmm normaal. En doordeweeks 's avonds ook nog een keer een km of 60. Dus naar mijn is 60 per dag woon werk prima te doen iedere dag. Wat wel echt zo is en daarin onderschijf ik de posters hierboven. Ik ben nooit meer echt uitgerust. De vermoeidheid stapelt zich op en 1 of 2 avonden in de week echte rust heb ik wel nodig. In de tijd van Corona met verplicht thuiswerken, merkte ik ook dat ik veel frisser was voor de ritjes in het weekend. Maar voor mij het belangrijkste als ik met de auto woon werk doe levert het me frustratie en stress (niet heel veel maar toch) op. Als ik op de fiets ga geniet ik van het fietsen en buiten zijn. Mentaal ben ik juist veel frisser door woon werk op de fiets te doen, voor mij heel veel belangrijker, Overigens ben ik 56 en rijd ik in het weekend mijn ritjes veelal aan stevig tempo, mede daarom rijd ik mijn woon werk (racefiets met spatborden) gewoon op het gemakje.
Ach, ik zeg ook maar wat

Bvw
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2020 17:23

Bvw 23 jul 2024 13:29

Ik zou als de kans er is wel snel mee starten, dagen zijn nu nog lang en normaal gesproken minder neerslag en wind. ( geef geen garantie ;-) )
Als straks donkerder wordt zit het helemaal in je systeem en maakt bui meer of minder ook niet meer uit. Dat is elk geval mijn ervaring, wordt ook soort van verslaving :oops: .

Doe nu 5 jaar wowe op de fiets en ben vaak chagrijniger als ik niet op fiets ga.
Ik raad wel aan te kijken naar goede spatborden en verlichting.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8870
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 jul 2024 17:20

Painter schreef: 23 jul 2024 10:28 Ah ja nog vergeten te vermelden. Van mijn werkgever krijg ik ongeveer 15 euro per dag fietsvergoeding als ik met de fiets kom.
Prima werkgever.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Painter
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2023 09:30

Painter 23 jul 2024 17:57

Dat zijn mooie prestaties die ik hier lees. Ik doe het jullie voorlopig nog niet na. Het fietsen naar mijn werk zou voorlopig al voldoende zijn voor mij als sport, met daarnaast een beetje krachttraining. Nodig ook want in mijn marathontijd woog ik 69 kg voor 1m80. En dat is ondertussen ongemerkt reeds 85 kg geworden. Was moeten stoppen met het 6 keer per week trainen als marathonloper wegens blijvende achillespeesontstekingen en een knakkende rechterenkel. En had me dan op mijn andere hobby kunst gestort. Dus als ik het zou kunnen volhouden zou het win win zijn. Minder stress wegens verkeersopstoppingen, en getraind en hopelijk gewichtsverlies...

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 jul 2024 20:50

Gewoon doen, prima om er nu mee te beginnen.
Straks in de herfst/winter is het allemaal wat lastiger.

Voor mij is het enkele reis (minimaal) 40km.
En gewoon niet iedere dag volle bak fietsen. (los dat je dat niet lukt is het ook niet slim)

Plaats reactie